2V 5AH accu gebruiken voor gloeiplug

Modelbouwers,

Ik heb maandag bij conrad een loodaccu besteld van 2V 5AH. Is het aantal ampere voldoende voor het gloeien van een (in dit geval HPI) gloeiplug?.

Ik open dit topic ivm met een topic in het lijnbesturingsgedeelte. Hier wordt gesproken over een 10AH accu die snel leeg was. Maar er wordt ook gesproken over een accu van een aantal ampere die per jaar maar 1 of 2x geladen hoeft te worden.

Ik denk zelf dat 5AH meer dan genoeg moet zijn. hoe denken jullie er over? Als het bij voorbaat wordt afgeraden kan ik beter de accu meteen omruilen tegen een nog zwaarder exemplaar (8AH)

HA!, meer dan genoeg!
Wij deden het in onze buggy tijd het met een 1,2 volt 1700mah ofwel 1,7ah.
Daar konden we zeker een keer of 12 mee starten...

hoi

zijn 2 dingen

1) 5ah is dat de accu 1 uur lang met 5 amp belast kan worden ah= ampere per uur
2) het verbruik bij een gloeiplug ligt tussen de 2 amp en 6 amp, dus kan je in het ergste geval iets minder dan 1 uur de gloeiplug laten branden.
het starten duurt meestal maar een tiental seconde.

wel is het belangrijk dat je die 2 volt accu altijd weer oplaad als je klaar bent met vliegen, deze accu's vinden het niet fijn om te ver ontladen te worden.

OOK BELANGRIJK, zet tussen de accu en de plugknijper een lange kabel +- 1,5 meter van speakersnoer, dit omdat anders je gloeiplug wel eens te veel volt kan krijgen, en daar kunnen ze niet tegen.

mvg Hans

@ Psygho Bedankt voor de snelle reactie!

Heb ook net vernomen dat het pakketje al is afgeleverd, dus probeer het vanavond meteen even! Mijn bevindingen zou ik hier posten, wie weet ook een mooie (relatief goedkope) oplossing voor iedereen die zijn normale gloeiplug opsteker snel leeg heeft.

@ hanskez, Bedankt voor de tips.

dat van die langere kabel was ik inderdaad al van plan. Vooral voor de cox gloeiplugjes, deze vinden meer dan 1,5V helemaal niet fijn. Op de HPI staat wel van 1,2V t/m 2V

Voltage zal door die lange kabel gelijk blijven...

maar weerstand zal toenemen, dus iets minder amps naar de plug.. anyhow, mocht je intresse hebben, ik heb nog 2 2v 25 AH accus liggen.. mogen weg voor letterlijk een spotprijsie(bijna nooit gebruikt)

Zojuist getest, werkt prima!

Zowel de HPI als de Cox plug gloeien mooi met ongeveer 2,5 meter kabel!

Perfect zo.

@Anko, bedankt voor het aanbod, maar ben nu reeds voorzien met mijn 5AH

Back