2v loodaccu laden met 4.8v multilader?

BadBert

Forum veteraan
Hallo

ik heb voor mijn vliegtuig een 2v (lood)accu gekocht met lossen voorgloeier.
Nu heb ik er alleen geen lader voor, en had er ff niet bij stilgestaan dat ik geen 2v lader meer had.

Kan ik deze accu laden met mijn lader welke van 4.8 tot 9.6 volt laad?
Kan dit door middel van het plaatsen van weerstandjes aan de plusdraad?

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen, en het hoeveel weerstand? Moeten dit speciale weerstandenzijn? Ik heb nog een heleboel van die "worstjes", allerlij verschillende hoeveelheden Ohms...

(of is er iemand die toevallig nog een 2v lader heeft liggen waar hij niets meer mee doet????)

Nu is mij vandaag verteld dat ik de accu gewoon met mijn lader kan opladen, die persoon zou een vriend hebben die dat ook doet...

Is dat wel veilig, en slim???

Nee dat is niet verstandig want je kan je mooie nieuwe accu er vrij snel mee naar de knoppen helpen.
Lees DIT artikel eens door. Daar staat heel veel in over het hoe en waarom van loodaccu's.
Succes.

Pas op dat je niet straks voor elke accu een ladertje hebt, je hebt al een vliegtuig en daar zit ook een accu in, heb je een starter ?
Je zender heeft ook een accu dus is een goede lader best wel nodig.

Helaas kun je geen loodaccu met een niccad lader laden.

Koop 1 x een goede lader en je bent klaar voor de toekomst. Een startpaneeltje kan ook een optie zijn, ik heb nog een robbe 5 + 1 lader en daar laad ik de loodaccu mee.

@Ernst: Thnx, deze info is zeer nuttig! ;)

@RHelie: Ik heb 1 lader voor de zender en ontvanger accu. Ik heb geen starter, ik start met de hand.
Ik heb een startpaneel, met 12v loodaccu erin, maar die accu is kapot, en het paneel is ook kapot, vandaar dat ik een losse gloeistarter gekocht had met accu.

Ik ga dus maar opzoek naar een lader voor de loodaccu... als er iemand is die er nog 1 heeft liggen... ik hou me aanbevolen!!!

Hoi,

Ik heb het artikel van Ernst gelezen.
Na het artikel komen de op- en aanmerkingen. De laatste gebruiker laad zijn 12V loodaccu op met een autoacculader. Is dit een geschikte lader voor mijn (onze) modelbouwloodaccu's :?:

Ton 911 zei:
Hoi,

Ik heb het artikel van Ernst gelezen.
Na het artikel komen de op- en aanmerkingen. De laatste gebruiker laad zijn 12V loodaccu op met een autoacculader. Is dit een geschikte lader voor mijn (onze) modelbouwloodaccu's :?:

Zo'n lader heb ik ook voor mijn 12v loodaccu in ieder geval :?
Maar mijn accu zelf is kapot, evenals het startpaneel waar hij voor dient.
En een 2v accu zou ik er niet mee laden denk ik ;)

Over het algemeen is een lader voor autoaccu's niet echt geschikt om onze modelbouwaccu's te laden. Het probleem is dat deze laders te veel stroom door de accu jagen. De accu's die wij gebruiken moeten over het algemeen geladen worden met een stroom van maximaal 2 of 3 Amp. Een autoacculader jaagt er soms wel 6Amp door heen en dat is echt te veel.
Er bestaan wel laders waarmee het misschien wel kan omdat je daarbij de laadstroom in kunt stellen. Er zit dan een schakelaar op waarmee je kunt kiezen tussen "low" en "high". In de stand low zou je het kunnen proberen maar blijf er wel bij om de zaak in de gaten te houden!

:) die van mij laad met 3Amp ;) dus dat is goed.

Ben nog steeds op zoek naar iemand die evt een lader heeftl iggen voor een 2v Loodaccu??? :?:?:?

Ernst Grundmann zei:
De accu's die wij gebruiken moeten over het algemeen geladen worden met een stroom van maximaal 2 of 3 Amp.

Hoi Ernst,

Op de site van Conrad kom ik twee 3 stappen laders tegen.

3 stappen lader 12V/2,5A ad € 40,95
3 stappen lader 6V/12V 500 MAH € 25,95

Welke van deze 2 is gezien de laadstroom de betere voor een 12V/7Ah loodaccu :?:

Ik zou de eerste kiezen omdat anders het laden wel heel erg lang duurt. Let wel op dat naarmate de accu voller wordt, de laadstroom steeds minder wordt. Die 2,5Amp loopt er alleen als de accu leeg is. Wanneer de accu voor zo'n 80% geladen is zal de laadstroom al ingezakt zijn tot iets van 1Amp of misschien wel minder. Als de accu echt helemaal vol is loopt er zo goed als geen laadstroom meer. De accu kan je dan zonder enig gevaar aan de lader aangesloten laten, al is het een jaar.

Site Conrad.
In tegenstelling tot stekkerladers met U/I-karakteristiek gebeurt het opladen bij dit apparaat met een constante stroom. Zo gaat het opladen veel sneller, omdat de batterijen tot het einde met de max. stroom worden geladen. Een ander voordeel is dat de accu's altijd tot 100% worden opgeladen. Een gecontroleerd ontsnappen van gas is daarbij gewenst, omdat dit de vorming van sulfaatlagen beïnvloedt en voor een langere levensduur van de accu kan zorgen. Oplaadprincipe: tot een spanning van 14,7 V c.q. 7,3 V bij 6 V-accu's wordt de accu met de max. stroom geladen. Daarna gaat het apparaat naar de Timer modus, waarna de accu 1 uur met een steeds dalende stroom wordt geladen. Na 1 uur gaat het apparaat automatisch naar de stand-by modus en de fase voor de onderhoudslading met 13,8 V begint.

Vraagje: het feit dat de loodaccu gesloten is, is dat nog van invloed ivm het ontsnappen van gas :?:

Helaas is dit verhaal een verkoopverhaal waar ik de nodige vraagtekens bij zet.
Het laden met een constante stroom zal inderdaad het laden enigszins versnellen maar dat zal niet zo veel zijn. Het gecontroleerd ontsnappen van gas is onzin! De gell accu's die wij gebruiken zijn gesloten. Dit is juist om te VOORKOMEN dat er gas ontsnapt! Bij "gewone" loodaccu's ontsnapt er een beetje gas tijdens het laden. Daarom moet je die accu's van tijd tot tijd bijvullen met gedestileerd water.
Dat gas komt ook tijdens het laden van een gell accu vrij maar wordt IN de accu vastgehouden en opnieuw chemisch gebonden. Dat kost een beetje tijd en energie dus kan je een gell accu niet te snel laden en is het laadrendement een heel klein beetje minder (enkele procenten slechts). Ga je een gell accu wel heel snel laden, met een hoge laadstroom dus, dan ontstaat er zo veel gas tegelijk dat het niet snel genoeg gerecombineerd kan worden en dan zal via een veiligheidsventiel het gas alsnog ontsnappen. De accu ontploft niet maar je raakt wel capaciteid kwijt dus wordt je accu snel slechter. Een gell accu kan je niet bijvullen.
Dat dit de vorming van een sulfaatlaag beïnvloed zie ik niet zitten. De sulfaatlagen ontstaan namelijk tijdens het ONTLADEN en vooral als de accu leeg is. Daarom moet je een lood accu NOOIT helemaal leeg trekken en zeker niet leeg wegzetten. Wanneer je een loodaccu regelmatig onder de 50% ontlaad dan zal dat de levensduur duidelijk verkorten. Als je een lege loodaccu weg zet en niet direct oplaad kan de accu na een paar dagen al reddeloos verloren zijn.
Het toegepaste laadprincipe is niet verkeerd en als het juist is afgeregeld zal het de levensduur van de accu zeker ten goede komen. De spanningen van 14,7V respectivelijk 7,3V vind ik wat aan de hoge kant. Men zit hier heel erg dicht tegen het maximum aan wat de accu veilig kan verwerken. Zoals gezegt als alles goed is afgeregeld zal het prima gaan maar er moet niets fout gaan want dan kan het je een accu kosten.

Bedankt voor je respons.
Heb hem zojuist besteld.
Las in de on-line gebruiksaanwijzing dat ie ook geschikt is voor lood-gel-accu's.
Mocht in de toekomst blijken dat de laadstroom van 14,7V funest te zijn geweest voor mijn loodaccu, laat ik dat hier wel weten.

Mvgr, Ton

Ik heb net een loodaccu lader gekocht, een voor 2, 6 en 12v accu's. Met automatische afslag.

Dus ik kan ook aan de slag ;)

Voor degene die een beetje handig is met de elektronica heb ik een vrij simpel schakelingetje gevonden om een één cel loodaccu te laden.
Als je op DEZE site kijkt vind je de schakeling met uitleg en print. Niet zo moeilijk na te maken en goedkoop.

dus bij het opladen van een gel -loodbatterij wordt dus het onstane gas in de batterij gehouden ( in zoverre dat je niet overlaad) en is dat "gekook" dat je in die batterij hoort tijdens het laden heel normaal en niet het signaal dat je moet stoppen met laden?

penneman zei:
dus bij het opladen van een gel -loodbatterij wordt dus het onstane gas in de batterij gehouden ( in zoverre dat je niet overlaad) en is dat "gekook" dat je in die batterij hoort tijdens het laden heel normaal en niet het signaal dat je moet stoppen met laden?
Dat is gedeeltelijk juist. Ook tijdens normaal laden ontstaat een BEETJE gas. Dat wordt gerecombineerd in de accu en gaat dus niet verloren. Dat je tijdens het normale laden dus een klein beetje geborrel hoort is normaal maar het mag niet als koken klinken. Borrelt en kookt het wel binnenin dan kan dat duiden op een te hoge laadstroom. De laadstroom is afhankelijk van de capaciteit van de accu en is is voor de accu's die wij meestal gebruiken (12V rond de 6Ah) zelden hoger dan 3Amp aan het begin van het laadproces. Heel vaak staat het op de accu, zo niet dan kan je het voor heel wat merken en types op het internet terug vinden. In Google het type nummer van je accu intikken en je ziet al snel of er iets van te vinden is.
Ik heb bijvoorbeeld een Kobe HP6.5-12 staan. Dat is een 12V accu die 6,5Ah kan leveren bij een ontlading in 20 uur (1/20C = dus een ontlaadstroom van 325mA). Bij een ontlaadstroom van 1C (6,5A) is de capaciteit niet meer dan 3,3Ah!! De MAXIMALE LAADSTROOM is niet meer dan 2A!!
Voor de HP15-12 (15Ah - 12Volt) is de maximale laadstroom niet meer dan 4,5A. Ruim de dubbele capaciteit en dus ook laadstroom.

denk niet dat ik mijn loodbatterijen met een te hoge laadstroom oplaad , het zijn 2 x6 volt 3Ah batterijen die ik in serie zet om op te laden met 500mA

dat geborrel begin ik meestal maar te horen na een aantal uren laden,als de batterij zo rond de 13.5 volt komt,in het begin van de laadcyclus heb ik eigenlijk nog nooit iets gehoord (of is het me nog nooit opgevallen)

groeten

Back