2v loodaccu laden met 4.8v multilader?

De accu is al voor meer dan 90% geladen als de spanning 13,5V is! Normaal gesproken zal de laadstroom dan al een heel eind ingezakt zijn en duidelijk onder de 500mA liggen. Als jij met een constante stroom laad en ook dan nog met 500mA laad ben je eigenlijk de accu een beetje aan het overladen. Echt kwaad kan dat nog niet zolang de gasproductie maar niet zo hoog wordt dat de accu gaat "afblazen". Let dus goed op dat je niet te ver boven de 13,8V uitkomt als je met 500mA constante stroom laad. Gebeurt dat wel dan gaat de gasproductie rap omhoog en hoor je het binnenin echt koken. Dan zal het veiligheidsventiel open gaan om waterstofgas af te blazen wat dus ten koste gaat van de capaciteit.

ik heb die stroomsterkte eens gemeten bij de laatste laadbeurt en die bedroeg maximaal 380mA bij het begin van het laden , zakte na enkel uren al af tot waardes rond de 200 mA

merk wel dat de spanning , bij het wegzetten van de batterij, langzaam daalt , na een tweetal dagen bedraagt die dan ong 12.8 volt

als ik ze gebruik voor te varen laad ik ze dan nog even kort bij tot terug 13.5 volt

Dat terugzakken van de spanning is 100% normaal, dat doen alle accu's, ook loodaccu's. Even terug brengen op 13,5 of 13,8V kan je doen maar het heeft heel weing nut. Wanneer je de accu gaat belasten duurt het slechts enkele minuten (bij grote belastingen zelfs maar enkele seconden) en de accu is weer terug op even boven de 12V. Vanaf die spanning blijft zakt de spanning langzaam tot rond de 11V. Dan is de accu leeg en zakt de spanning heel rap verder. Als dat gebeurt ben je al te ver aan het ontladen en moet je de accu DIRECT weer aan de lader hangen om schade te voorkomen. Denk er om, loodaccu's nooit ongeladen wegzetten! De accu kan dan binnen enkele dagen naar de maan zijn.

bedankt voor de tips!

het duurde inderdaad niet erg lang om die batterij dan terug van 12.8 tot 13.5 volt te krijgen ,dus erg veel capaciteitstoename kon dat nooit geweest zijn

groeten,

Back