2x 3 cell lipo laden als 1x 6 cell

Hallo allemaal,

Er werd mij onlangs geadviseerd op mijn lipolader, kan tot 6 cellen balanceren, 2 lipo`s tegelijk te laden, en wel de ene lipo op balanceeraansluiting cel 12en3, en de andere op 45en6, en de hoofddraden parallel aan te sluiten
Is dit veilig mogelijk? bij een 6 cell lipo zou je er van uit kunnen gaan dat ze allen ongeveer even leeg zijn, met 2 verschillende, en ook los van elkaar gebruikte lipo`s weet je zeker dat er verschil tussen de een en andere zit.
Ik ben bang dat dit dus fout gaat..... wat is de waarheid?

Bedankt voor info,
Jan

Laatst bewerkt:
Het atwoord is simpel. Wil je geen risico's lopen, laadt dan je Li-Po's zoal je ze gebruikt. Gebruik je cellen apart, dan ook apart laden. Aan alle andere methoden kleven risico's. De restant-lading na gebruik is niet in te schatten en het is maar de vraag of de balancer grote verschillen in spanning recht kan trekken. De mogelijkheden van de balancer zijn hierin nogal beperkt.

Over dit onderwerp zijn al veel discussies gevoerd. Met de zoekfunctie kan je die vinden.

Bedankt, ik ga verder zoeken, ik had tot zo ver alleen discussies gevonden over het serie schakelen van lipo`s.
Maar je antwoord is eigenlijk al duidelijk genoeg , ik doe het niet.
mvg,
Jan

Ik rij zelf met een e-revo, en die heeft twee accu's nodig. Ik heb verschillende setjes die altijd bij elkaar blijven. Heb sinds kort een kabeltje gemaakt om de accu's in serie, als 4s op te laden (voor de balance stekkertjes). Moet zeggen werkt goed, mits de accu's gelijk ontladen zijn. Mijn lader heeft 5A capaciteit. Deze wordt altijd benut bij een accu. Als ik 2 accu's tegelijk laad, gebeurt dat met 3.3A. Meer vermogen kan de lader niet leveren. Maar ik ben sneller uit door 2 accu's met 3.3A te laden dan één accu met 5A. En aan het einde van het laadproces heb ik 2 exact even volle accu's! Geen omkijken naar.
Gaat wel "fout" als je een volle en bijna volle accu wilt gaan balanceren. Dat duurt héél lang. Dan kan je beter eerst de leegste accu opladen, en daarna de beide balanceren.

Lipo adapter voor 2x3S of 3x2S te laden

Nieuw in het assortiment nu bij Redirecting...

Laad nu je 2S packs met drie tegelijk op een 6s lader of 2 stuks 3s packs

Een Multi adapter met een + en - aansluiting en een hyperion adapter aansluiting.(€ 29.95)

Niks zelf solderen of prutsen . Meteen Goed !!

Op de printplaat staan Deans stekkers voor de accu stroom en EH connectors voor te balanceren.

Multiadapter.jpg

Ideaal voor iedereen die snel wil laden maar geen 3 laders ter beschikking heeft.

http://www.mbs-racing.nl/shop/product_info.php?products_id=260218

Let op 6s laders nu vanaf 59 euro !!!

Laatst bewerkt:
Het atwoord is simpel. Wil je geen risico's lopen, laadt dan je Li-Po's zoal je ze gebruikt. Gebruik je cellen apart, dan ook apart laden. Aan alle andere methoden kleven risico's. De restant-lading na gebruik is niet in te schatten en het is maar de vraag of de balancer grote verschillen in spanning recht kan trekken. De mogelijkheden van de balancer zijn hierin nogal beperkt.

Over dit onderwerp zijn al veel discussies gevoerd. Met de zoekfunctie kan je die vinden.

Heb me er ook in verdiept en bovenstaande is inderdaad de beste redenatie.

In jouw geval kun je beter kijken naar zoiets:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King Quattro 4x6S Multi Charger $149.95

Daar kun je 4 lipo,s los mee laden elk met 50Watt max.

Nieuw in het assortiment nu bij Redirecting...

Laad nu je 2S packs met drie tegelijk op een 6s lader of 2 stuks 3s packs

Een Multi adapter met een + en - aansluiting en een hyperion adapter aansluiting.(€ 29.95)

Niks zelf solderen of prutsen . Meteen Goed !!

Op de printplaat staan Deans stekkers voor de accu stroom en EH connectors voor te balanceren.

Ideaal voor iedereen die snel wil laden maar geen 3 laders ter beschikking heeft.

MODELBOUWWINKEL & WEBSHOP - LIMBURG - MBS-RACING

Let op 6s laders nu vanaf 59 euro !!!

ik vind dit soort praktijken heel gevaarlijk... zeker met lipo accus...

degene die voldoende verstand hebben om deze risicos te lopen maken zelf zo;n printje of kabeltje wel. maar nu gaan ook degene die geen verstand hebben van de gevaren en of gevolgen van deze laadmethode hiermee knoeien..

ik raad deze printjes ten zeerste af voor iedereen.
De vuistregel is heel simpel en kort.

Laad je accu's altijd op dezelfde manier als dat je ze gebruikt!!!

Back