2x differentiele kapot?

Hallo alle

ik heb nu al 2x achter elkaar mijn achter differtiele kapot gereden.
De eerste keer had ik hier zelf niets aangedaan, maar nadat hij stuk was het hele spul uit elkaar gehaald nieuwe diff en tandwiel wat er achter zit [bevel gear] vervangen.Netjes nieuwe olie ,het liep weer als een zonnetje.
Tot zondag middag de laatste rondjes er een vreemd geluidje uit de auto kwam en als je de auto over de grond voort duwde hij een beetje hakkelde.
Bij thuis komst meteen het achter diff bekeken ,en ja wel weer helemaal kapot.
Wat doe ik fout?heb hem er in gezet en goed uitgesimd, wat vet er op en dicht gemaakt alles liep soepel.
Dit ook met het midden er voor diff gedaan, olie 5000/5000/3000 voor midden achter.
Maar zal toch ergens iets fout doen ,en er moet weer een nieuwe in dus wie heeft er advies?

full
tweede tandwiel nog in het huis
full
de resten op de bodemplaat
full
het eerste tandwiel

Laatst bewerkt door een moderator:
Hou je vol gas of vol rem bij het landen bij een jump?
Dat is namelijk het moment dat de tanden van deze tandwielen kunnen strippen.

Ik zou bij het slopen van de tanden ook eens het diffhuis vervangen.
Daarna heel goed shimmen en na elke rijdag even controleren.

Idd wat Kurtje zegt, zou zomaar kunnen dat je diffhuis uitzet..

Volgas tijdens het landen vind een diff ook niet leuk, zou echter niet mogen gebeuren dat ze dan na 1 dag kapot zijn

Het achterdiff wordt vaak erg warm, waardoor het kunststof van het diff-huis kan vervormen. Dunnere olie zal het diff minder warm laten worden.... Dus probeer eens nieuwe, dunnere olie...

Check ook je lagers, vaak komt het schild van je lager los dat raakt tussen de tandwielen en sloopt de boel. Gebruik dus goede kwaliteit lagers in en om je diff en controleer deze regelmatig op bovenmatige speling.

het ziet er uit als gegoten aluminium, dus probeer misschien een geharde versie deze zijn vaak sterker, een spiral cut gear wil ook nog wel helpen omdat de overbrenging bij deze net iets soepeler is. Het kan ook voorkomen dat(en dat heb ik zelf meegemaakt); A. je vertanding verkeerd is waardoor er teveel kracht op de differentiëlen komt, of B. Je motor is te krachtig en zul je ook naar de vertanding moeten kijken.
het is ook makkelijk om het merk en type van je auto te vermelden.

In een eerder topic heb ik gezien dat TS een mugen gekocht heeft.
Is dat deze auto?
Zo ja, dan moeten de tandwielen sterk genoeg zijn.
Het heeft mij ook wat tandwielen gekost voor ik het onder de knie had, maar goed shimmen is heel belangrijk.
En inderdaad als het direct weer gebeurd zou je aan uitzetten van het diffhuis of speling op de lagers kunnen denken.

Misschien voor de hand liggend, maar zit de pinion goed vast aan de aandrijfas? en zit hier geen speling op?

[edit] nu ik nog eens goed kijk denk ik niet dat het een mugen diff is

Laatst bewerkt:
Het gaat om een kyosho inferno neo.
Ik heb ook een mp777 maar hier geen problemen mee.
Maar ik zal alles nog eens uit elkaar halen en goed na kijken.

Je woont in purmerend zie ik. Ga anders een naar de club in purmerend. Daar zijn altijd mensen die je er mee kunnen helpen als je ze het netjes vraagt.

In een eerder topic heb ik gezien dat TS een mugen gekocht heeft.
Is dat deze auto?
Zo ja, dan moeten de tandwielen sterk genoeg zijn.
Het heeft mij ook wat tandwielen gekost voor ik het onder de knie had, maar goed shimmen is heel belangrijk.
En inderdaad als het direct weer gebeurd zou je aan uitzetten van het diffhuis of speling op de lagers kunnen denken.

Misschien voor de hand liggend, maar zit de pinion goed vast aan de aandrijfas? en zit hier geen speling op?

[edit] nu ik nog eens goed kijk denk ik niet dat het een mugen diff is

Bij een mugen buggy is het shimmen niet zo kritisch als bij de truggy. De truggy moet strak geshimd zijn of het zijn bulle :).

Kyosho gebruikt zachter materiaal voor de standaard Neo modellen; de wedstrijd modellen hebben gehard stalen tandwielen, de standaard modellen hebben metalen tandwielen. Dus als je toch een nieuw tandwiel moet kopen, kan je beter voor de gehard stalen (upgrade) uitvoering kiezen....

Ook hier een soortgelijk probleempje.Zal het kort proberen uit te leggen. Als ik auto op voorwielen laat lopen , klinkt het prima en lopen er geen tandwieltjes ( die bij het blokje ) mee , achter evenzo. Echter wanneer ik de auto op 4 wielen laat rollen , loopt ie wat zwaar en neemt het tandwieltje aan het blokje mee, koppeling of diff is dat ?. Auto pakt gewoon op met rijden maar maakt fluitend geluid , als een turbo ( maar tis geen turbo haha ) Wie heeft er enig idee ?

Ook een Kyosho Inferno neo.

Jouw probleem is iets anders.
kijk even of de clutchbell (tandwiel aan de motor) alleen meedraait of het vliegwiel ook.
Als alleen de clutchbell meedraait zit hij waarschijnlijk de strak op het spur (grote tandwiel)
[URL="
[/URL]
Dit filmpje is een mooie uitleg over hoe je dit goed moet afstellen.

Als je vliegwiel ook meedraait is er een probleem met je koppeling.
Dan zul je je motor en clutchbell er even af moeten halen en kijken wat je aantreft

Jouw probleem is iets anders.
kijk even of de clutchbell (tandwiel aan de motor) alleen meedraait of het vliegwiel ook.
Als alleen de clutchbell meedraait zit hij waarschijnlijk de strak op het spur (grote tandwiel)
[URL="
[/URL]
Dit filmpje is een mooie uitleg over hoe je dit goed moet afstellen.

Als je vliegwiel ook meedraait is er een probleem met je koppeling.
Dan zul je je motor en clutchbell er even af moeten halen en kijken wat je aantreft
Perfect , heerlijk zo`n forum. Het werkt weer....Ook trekstarter weer gefixt , zat kleine vervuiling op asje waardoor trekstarter niet meer terug ging. Morgen weer lekker rijden.

Back