2x esc en 2x 36-60 brushless motor in 1 auto.

Hallo,
ik ben bezig met een kyosho mad force.
hier staat normaal 3,5cc nitro in.
maar die ga ik vervangen door electro.

nu bestaat er al een electro uitvoering met 2x 550 borstel motoren.
dus ik heb allees besteld om hem om te bouwen.
alleen nu wil ik er dus 2x 36-60 (540 diameter alleen langer) brushless motoren is zetten.
nu zijn er compleete BL sets te koop met 1 bl motor(36-70) en 1 esc die 2000kv is.
deze word met 14,8volt gevoed. (2 lipo's van 2s) maar is veels te duur (350 euro)

nu is mijn vraag of stelling:
ik wil 2 bl motoren en 2 esc's.
kan ik dan het beste 1 accu op 1 esc en 1 motor zetten alleen dan 4000KV. (dus 7,4volt).

of is het beter om de 14,8 volt naar de bijde regelaars stuuren en dan 2000KV motor's. (dus 14,8volt).
ik weet alleen niet of de motoren 14,8 volt aankunnen.

maar wat is zoiezo beter.

gr Sander.

kom je uiteindelijk met 1 motor en regelaar niet goedkoper uit dan met 2 setjes?

je krijgt namelijk wel problemen met de timing etc. in de regelaar, deze moeten exact gelijk zijn aan elkaar om problemen te voorkomen
ook moet het toerental van beide motoren gelijk zijn en gelijk toe- of afnemen.
Gebeurt dit niet, dan kan dat niet zo fijn aflopen, zowel voor de motoren/regelaars als je portemonnee....

Als je 2 regelaars neemt, kunnen deze uberhaupt die 14,8v wel aan?

Sander,

1 BL zou meer dan genoeg moeten zijn. Ik ken in de USA genoeg mensen die met één 540 BL rijden zonder problemen.

Ken je de site RCMT.net? Hier staat best wat info, ook over het ombouwen van een Mad Force naar een electro versie.

Groeten

Jasper

kom je uiteindelijk met 1 motor en regelaar niet goedkoper uit dan met 2 setjes?

je krijgt namelijk wel problemen met de timing etc. in de regelaar, deze moeten exact gelijk zijn aan elkaar om problemen te voorkomen
ook moet het toerental van beide motoren gelijk zijn en gelijk toe- of afnemen.
Gebeurt dit niet, dan kan dat niet zo fijn aflopen, zowel voor de motoren/regelaars als je portemonnee....

Als je 2 regelaars neemt, kunnen deze uberhaupt die 14,8v wel aan?
ja ik ben veel goedkoper uit met 2esc's en 2 motoren.
en ja de regelaars kunnen een 4s aan.
ze zijn zonder sensor dus voor het remmen en optrekken zou het geen probleem moet zijn toch :confused:.

de motoren komen op 1 spur uit.

dus ik denk dat het dus wel mee zou vallen dat ze stuk gaan. (hoop ik;)).

maare wat is nu eigenlijk beter een 2000KV motor op 14,8v of een 4000KV motor op 7,4v ???

enne @jasper ik ga even kijken op die site.

beide vast bedankt.

gr Sander.

Sander, Ik heb nog wel een Novak HV-Pro setje liggen. Die is oorspronkelijk bedoelt voor de E-Maxx en de electro versie van de Mad Force. word gevoed door 2 accu's (in serie) en is een enkele motor.

Heb zelf ook zo'n setje in m'n Mad Force ombouw zitten. (alleen dan de 4.5T versie.) heb nog een nieuw 6.5T setje liggen. (had de 6.5T nieuw gekocht voor m'n Mad Force, maar gezien ik de E-Slayer van me nu sloop, heb ik nog een iets sneller setje over. :mrgreen:

Enige waar je op moet letten is dat je 2x 2S lipo moet gebruiken. als je 1x 4S wilt gebruiken zou je een apparte UBEC nodig hebben. (de BEC van de ESC neemt namelijk de spanning van 1 van de 2 accu's. )

Heb eht doosje, en koelblok voor de motor er ook nog bij. (wat mij betreft mag je dat setje overnemen voor 150 euro. :) )

Is zo'n setje als ook in m'n E-Slayer zat dus. (maar dan de 3400kv motor, niet de 5000kv. :P )
traxxas-e-slayer-revo-2-5-conversie-2
De 6.5T is veel makkelijker te vertanden als de 4.5T trouwens. en word ook veel minder warm. maar 't is beslist geen langzaam setje. (op 4s Lipo's kon ik met m'n mad force iig nog bijna backflips maken. )
Heb zelf 1 testrit gemaakt met dat setje er in. om de center assen die ik gemaakt had te testen.
die assen waren dus bagger, en de gearbox die ik voor de mad force had zit nu in de 1/8 rally conversie.
dus ik moet zelf toch weer opnieuw beginnen emt m'n Mad Force. (Nitro Revo gearbox gebruiken) dus ik kan op zich ook wel van de 6.5T naar de 4.5T gaan.

Of je moet interesse hebben in de 4.5T motor ipv de 6.5T uiteraard. :) (of je hebt interesse in geen van de 2, dat kan uiteraard ook. :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
umm klink wel goed ja.
maar je had de 6,5T in de mad force, en welke vertanding had je hier op??

ik ben mad force aant ombouwen naar een formula offroad.

dus ik heb power nodig, veel power.
want mijn doel is om over het water te kunnen rijden.
en dan heb in minimaal een 2000 kv motor voor nodig op 14,8 volt.
of 4000kv op 7,2volt.
maar ik denk dat ik meer kv neem hoor.

en zelf denk ik dat 1 motor van 3670 niet sterk genoeg is (hij is wel sterk maar gaat doorbranden;)).
want 4 sand paddles vraag veeeeel vermogen.

daarom wil ik ook 2 motoren hebben (3660).

maar ik ben nog aant speuren dus ik hou het even ingedachte.
thanks alvast.

nou ook dan meer even een klein fototje hoe hij er nu bij staat.
alles voor de ellectro ombouw is onder weg.
dus heb alles over van de nitro.

gr Sander.

madforce004.jpg

madforce005.jpg

madforce006.jpg

Om power hoeft je je geen zorgen te maken. dat Novak 4.5T setje bijv (4800kv) op 4s Lipo ging net zo hard in de Slayer als de E-Revo van m'n vriend op 6s. :)
Alleen is die 4.5T echt moeilijk te vertanden. de 6.5T is al een stuk beter.
(gebruik zelf een 5.5T Novak HV-pro motor in m'n Slash 4x4 op 3s lipo. gaat ook onbenullig hard. wheelies met de 4x4. ondanks dat die vrij laag staat. :mrgreen:

Ik had zelf de vertanding 20/86 er op. wat eigenlijk een beetje licht is. gezien ik er ook een E-Revo gearbox in had zitten.

dit is een E-Revo op zo'n setje: jLZcbUYLPl0[/media] - Emaxx with Novak HV pro 6.5 Video #2 :)

Wel een leuk idee, er een hillclimber van te maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
... je krijgt namelijk wel problemen met de timing etc. in de regelaar ...
De motor bepaalt wanneer de regelaar schakelt. De regelaar 'luistert' naar de motor d.m.v. BEMF.

... maare wat is nu eigenlijk beter een 2000KV motor op 14,8v of een 4000KV motor op 7,4v ??? ...
Lood om oud ijzer, geen verschil tussen. Zelfde vermogen, zelfde toerental. In het eerste geval is de stroom de helft, verliezen in de bedrading tussen accu en motor worden daardoor factor 4 lager (25% van oorspronkelijke verliezen), marginaal.

Laatst bewerkt:
De motor bepaalt wanneer de regelaar schakelt. De regelaar 'luistert' naar de motor d.m.v. BEMF.
QUOTE]

oke thanks.

dus als ik het goed begrijp (uit je linkje) is een 4000 kv motor beter voor de regelaar.
of om te zeggen hij kan beter met de motor omgaan omdat hij meer toeren draait.
dus kan hij hem makelijker lezen omdat er 2x meer stappen in voor komen.
of zie ik het nu fout :confused:.

maar ik denk denk dat ik toch voor de 4000kv motoren ga. dus 7,4 volt.

gr Sander.

Back