2x O.S. 108 met blower

• Topicstarter Topicstarter The Razors Edge
  • Startdatum Startdatum
T

The Razors Edge

Guest
Zoals jullie weten houden micropullers van aparte technieken.
Voor sommigen is een standaard hoog opgevoerde motor ook niet meer leuk.
Men gaat zelf opzoek naar pk's.

Zo wordt er nu een micropuller voorzien van een blower.
Deze puller heeft afgelopen jaar al gereden maar gewoon met carberateurs.( eerste foto)
Nu zal er met hulp van Cyril Wichers extras pk worden gekweekt.

Orgineel geeft men ongeveer 3pk per motor op.
als alles goed loopt denk ik ongeveer richting de 7.

Het is altijd gokken met zulke experimenten. het gaat niet zozeer om de pks maar dat de motoren nu elk precies hetzelfde mengsel krijgen

mooi project! maarreh, is het met die pk's nog wel mogelijk om het vermogen op de grond te krijgen? Ik neem aan dat je de wielen sneller wilt laten spinnen met zoveel vermogen, maar kunnen de banden dat aan, en is het nog bestuurbaar? Ik kan met herinneren dat de grote tractor van Gardner Stone zoveel wielspin kreeg dat de banden gingen balloonen en de tractor niet meer te besturen was...

General-Stone.jpg

Ik denk dat het met die 7 pk wel mogelijk moet wezen om de banden in de normale vorm te houden.
Eerst ga ik het zo proberen en als alles goed werkt kunnen we gaan kijken als de wielsnelheid iets omhoog kan.
Ik zit nu op een goeie 96 km/h en daar hadden ze nooit egt problemen mee

Het is de kunst dat het frame iets kan torsen.
Dat wil zeggen dat de motoren kunnen bewegen zonder dat ze de achteras meenemen.
Als dit wel gebeurd dan trekken ze gewoon een wiel uit de baan wat een groeiend wiel oplevert

op de eerste foto is te zien dat bij dit model de Hurricane van Jeroen Oltvoort, de ductid fann meer vermogen levert dan het frame wil.

Op de tweede foto is het torsen goed te zien.
Kijk vooral naar de voorwielen, de ene hangt hoger boven de baan als de ander

in de rc helicopterwereld is de fabel van het gebruiken van een compressor op een kleine 2takt motor al diverse malen onderuitgehaald.

ik ben benieuwd hoe dat wel zou lukken bij een puller ?

Volgens mij zal het niet een verschil van 4 pk opleveren.Een nitro motor zuigt volgens mij al zoveel zuurstof aan dat je blower niet veel meer brengt.Je zal meschien zelfs mengsel zo weer de uitlaatpoort uitblazen door de druk.

Meschien heb ik het helemaal fout,maar dat is mijn kijk erop.Ik zou graag horewn als ik het helemaal fout heb

Even een kleine aanvulling / verduidelijking. De blower (schottencompressor) wordt in eerste instantie om 2 redenen gemonteerd:

1- beide motoren voorzien van hetzelfde mengsel.
Normaalgesproken heeft iedere motor op een puller zijn eigen koppeling. Dit betekent dat er onvermijdelijk verliezen optreden, aangezien het onmogelijk is alle motoren exact hetzelde toerental te laten draaien. Bij deze tractor worden de motoren direct aan elkaar gekoppeld en komt er 1 koppeling achter de crossbox. Eigenlijk ontstaat er dus een tweecilinder. Om er nu voor te zorgen dat elke cilinder het gelijke mengsel krijgt toegediend, is het de bedoeling dit voor te mengen in de compressor en het daarna naar de motoren te blazen.

2- het bereiken van een betere vullingsgraad.
Geen enkele 2-takt motor heeft een vullingsgraad van 100% Het nadeel van het tweetaktproces is, dat er tegelijkertijd vers mengsel en verbrand mengsel in de cilinder aanwezig is. Er zal dus altijd vermenging optreden. Het aandeel verbrand gas zal geen bijdrage leveren aan het te produceren vermogen. Door nu een overmaat aan vers mengsel in de motor te blazen, zou het kunnen dat ook het laatste beetje verbrand gas uit de cilinder wordt gedrukt. Als we aannemen dat dit 10% van het totale volume is, betekent dat een vermogenwinst van 10%

Heel misschien is het mogelijk om het overschot aan vers mengsel in de cilinder te houden en zo dus een hogere vullingsgraad dan 100% te bereiken. Dit houdt wel in dat op een of andere manier voorkomen moet worden dat het verse mengsel de cilinder via de uitlaatpoort verlaat. Mijn idee is, dat dit met een speciaal getunede resonantie-uitlaat zou moeten kunnen. Maar aangezien Herman (The Razor's Edge) hier geen groot fan van is (nog net tenminste :wink:), zullen we dat voorlopig nog niet kunnen testen.

Het is vooral bij mij de ruimte die zon uitlaat vraagt.
Hier gaat een groot deel van je puller aan verloren vindt ik, als ik naar andere pullers in onze vereniging kijk met de juiste uitlaat.
Bij b.v. een ducted fann motor kan je gewoon niet zonder zon uitlaat, want dan zul je nooit die motor echt op top vermogen krijgen.
Nu zal dat bij mijn trekker messchien ook zo wezen maar ik denk (en andere met mij) als dit loopt zoals het moet en de puller de juiste balans te pakken heeft dit weleens heel erg hard zou kunnen gaan

En trouwens die koperen bochtjes "knappen" veel mooier!!

Binnenkort zullen de motoren worden voorzien van een fris binnenwerk. Ook is er een startmotortje aangeschaft om de twee 18cc's tegelijk aan te slingeren.
Hopelijk horen we op korte termijn de eerste klappen van de motoren 8)

img7866fc7.jpg

er is vroegâh op een yamaha twee takt een systeem gebouwt welke de uitlaat gassen stuurt hierdoor is een vermogenswinst bereikt hoeveel % weet ik zo niet 1 2 3 maar wel een hoop. systeem wordt veel gebruikt in de racerij.

systeem zorgt ervoor dat de druk continue op het ultieme niveau zit en zo alles te optimaliseren

Yamaha YVPS. Met een klep in de uitlaatpoort.

Zoek ook eens op Yamaha TZR.

Groeten,
Gerben

Back