Even een kleine aanvulling / verduidelijking. De blower (schottencompressor) wordt in eerste instantie om 2 redenen gemonteerd:
1- beide motoren voorzien van hetzelfde mengsel.
Normaalgesproken heeft iedere motor op een puller zijn eigen koppeling. Dit betekent dat er onvermijdelijk verliezen optreden, aangezien het onmogelijk is alle motoren exact hetzelde toerental te laten draaien. Bij deze tractor worden de motoren direct aan elkaar gekoppeld en komt er 1 koppeling achter de crossbox. Eigenlijk ontstaat er dus een tweecilinder. Om er nu voor te zorgen dat elke cilinder het gelijke mengsel krijgt toegediend, is het de bedoeling dit voor te mengen in de compressor en het daarna naar de motoren te blazen.
2- het bereiken van een betere vullingsgraad.
Geen enkele 2-takt motor heeft een vullingsgraad van 100% Het nadeel van het tweetaktproces is, dat er tegelijkertijd vers mengsel en verbrand mengsel in de cilinder aanwezig is. Er zal dus altijd vermenging optreden. Het aandeel verbrand gas zal geen bijdrage leveren aan het te produceren vermogen. Door nu een overmaat aan vers mengsel in de motor te blazen, zou het kunnen dat ook het laatste beetje verbrand gas uit de cilinder wordt gedrukt. Als we aannemen dat dit 10% van het totale volume is, betekent dat een vermogenwinst van 10%
Heel misschien is het mogelijk om het overschot aan vers mengsel in de cilinder te houden en zo dus een hogere vullingsgraad dan 100% te bereiken. Dit houdt wel in dat op een of andere manier voorkomen moet worden dat het verse mengsel de cilinder via de uitlaatpoort verlaat. Mijn idee is, dat dit met een speciaal getunede resonantie-uitlaat zou moeten kunnen. Maar aangezien Herman (The Razor's Edge) hier geen groot fan van is (nog net tenminste :wink

, zullen we dat voorlopig nog niet kunnen testen.