2x voeding hp ...is deze te converteren

volgens mij hangt de min niet aan de behuizing bij een geschakelde voeding.
en ik zie ook geen elektrische reden om de aarde weg te halen in 1 voeding.
als ze met twee in een server zitten maken de behuizingen ook contact.
hoe denk je dat een server behuizing anders geaard wordt? via de stroomaansluiting van de voeding(en).

Ally, de min van vrijwel elke (geschakelde) voeding is met de kast verbonden. Deze kast is ook met de (rand) aarde verbonden! In de server kast zijn alle behuizingen met elkaar verbonden en dat kan geen enkel kwaad, er zal NIETS kapot gaan.
MAAR..... De vraag hier is of twee van deze voedingen in serie gezet kunnen worden om zo 24V te maken. Het antwoord is: Ja dat kan maar dan moet wel van één van de voedingen de verbinding tussen de min en de kast verbroken worden anders zal je één voeding via die verbinding kortsluiten en dat willen we niet.
Echt waar zo zitten in 99% van dit soort voedingen in elkaar. Dat is dus geen verhaaltje om je bang te maken, het is gewoon de keiharde waarheid!

... als ze met twee in een server zitten maken de behuizingen ook contact. ...
In een server staan voedingen niet in serie, hier in deze discussie wel. Wanneer de behuizingen elkaar dan raken, worden de minnen van beide voedingen met elkaar verbonden. En aangezien de min van de hoogste voeding verbonden is met de plus van de laagste voeding ... :onweer:

Ron, als je de min van de tweede voeding op de plus van de eerste aansluit zal je de eerste voeding al kortsluiten ook al raken de behuizingen elkaar niet! Teken het maar eens voor je zelf uit dan zal je het zien. ;)

Je aansluit schema klopt niet. En je gebruikt de verkeerde voedingen. Win gebruiken al langer de HP-DPS600B voedingen deze zijn na wat kleinere aanpassingen op de print wel zeer geschikt als op temperatuur en vermogen geregelde en gekoelde 24V 47A voeding voor de zware lipo laders. Je mag de plus en min pool niet zo met elkaar doorverbinden. De plus van voeding 1 verbind je met de min van voeding 2 en de plus van 2 leverd dan 24V. Kijk hier maar eens naar.

Ook maar een laadkoffer gemaakt.. - Ook maar een laadkoffer gemaakt.. - Modelbouwforum.nl
Ook maar een laadkoffer gemaakt..

Ok...bedankt.
Ik dacht dat er van 1 van de voedingen de massa nog doorgeknipt moest
worden en dan doorlussen op de 2e voeding.

Het verhaal klopt niet helemaal. De print is met het huis verbonden en voeding zal stukgaan als huis aan elkaar komt. Zie laatste reactie voor meer info. Je hebt ook de foute HP voedingen. De DPS600B is met geintregeerde ventilator en beter geschikt voor ombouw.

Laatst bewerkt:
Uiteraard zijn voedingen met een interne koelfan het beste. De HP DPS600 is qua grootte en kwaliteit een goed kandidaat hiervoor.
Bij elkaar hebben we op onze club er 12 van.. zegt genoeg.

Eenvoudig gezegd; voeding 1 blijft standaard geaard, van voeding 2 moet de min van de 12V DC gescheiden worden van de randaarde van de behuizing.
Behuizing 2 blijft hierdoor geaard en veilig, ook al raken beide voedingen elkaar.
Nu verbind je de min van voeding 1 met de plus van voeding 2 en heb je een stabiele
24V voeding.

Ik heb deze handleiding gevolgd; HP DPS-600PB 12V/24V 47A 1150W Power Supply Build Thread

Nee, in de regel alleen voor de 2e voeding puur om sluiting te voorkomen mochten de behuizingen elkaar raken, deze aanpassing voorkomt dat. En is noodzakelijk om 2 voedingen serie te schakelen.

Ik heb deze voedingen ook in gebruik, koelingsprobleem opgelost door er twee fans (achter elkaar) tegen aan te "plakken". De fans worden door de 12V rail van een voeding gevoed.

y9a6ujam.jpg

Werkt super, soms moet je dingen niet moeilijker maken dan ze zijn :)
Het mag dan niet de mooiste oplossing zijn, het is het resultaat dat telt.

Nee, in de regel alleen voor de 2e voeding puur om sluiting te voorkomen ...
Was beetje onduidelijk bericht van mij Floris, ik bedoelde min van eerste voeding ook ontkoppelen, dan kan het nooit mis gaan (vergeten), mocht je voedingen ooit in andere configuratie/combinatie gebruiken.

Back