3,6V lipoly accupacks wat zijn de risico's?

Hallo mensen ik ben nieuw hier op het forum doch niet helemaal nieuwe met 't RC gebeuren. Op m'n website tref je een aantal RC lowrider wagens aan dat geeft meteen weer waar ik voornamelijk mee bezig ben.http://www.jevries.com

En dan nu m'n vraag: Ik heb een heel klein lowrider wagentje gebouwd met een schaal van 1/64 en wil deze voeden met max. 2,4V anders slaat ie een beetje op tilt. Nou heb ik heeel weinig ruimte er passen helaas geen 2 standaard mini Ni-MH's in van zo'm micro wagentje dus ben ik waarschijnlijk overgeleverd aan 3,6V lipoly accupack. Hoe gevaarlijk is het nou eigenlijk? en heb je naast een aparte lader nog meer spulletjes nodig om deze accupack te kunnen gebruiken?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen en wellicht hebben jullie nog een ander alternatief.
Alvast bedankt! :wink:

Heel simpel. Ze mogen niet heet worden door overbelasten en niet beneden de 3V komen en niet boven de 4.2 Zolang je je daar aan houdt is er niets aan de hand. Je hebt naast de lader dus een schakeling nodig die zorgt dat de motor wordt uitgezet wanneer de accu te leeg is.

Misschien zijn we zo hier en daar een beetje te ver doorgegaan met het gevaar van LiPo accu's. Simpel gesteld is er niets aan de hand ZOLANG JE DE ACCU'S MAAR JUIST BEHANDELD.
Overladen (te lang laden dus) is het grootste gevaar. Als je LiPo accu's te lang maar ook als je ze te snel laad bestaat de mogelijkheid dat de cellen openbarsten en in de fik vliegen. Voor het laden van LiPo accus zijn er speciale laders die gelukkig niet zo erg duur (hoeven te) zijn. Natuurlijk zijn er ook laders te koop die zo ongeveer elk type accu kunnen laden dus ook LiPo's. Zorg er wel voor dat je de lader in de LiPo stand zet want anders kan er echt een klap met een fikkie volgen.
Bij te ver ontladen bestaat dat gevaar vrijwel niet maar het is wel heel erg slecht voor de accu. Wanneer je een LiPo maar één keer te ver ontlaad kan hij al definitief kapot zijn. Als dat niet zo is heb je mazzel, hoewel, je bent wel een heel groot deel van de capaciteit kwijt. Je motorregelaar moet dus ook een afslagpunt hebben dat voor LiPo geschikt is. Als je dat niet hebt dan moet je zorgen dat je een ander systeem hebt dat je waarschuwt als de accu (bijna) leeg is (LiPo safe).
Zowel de laders al de LiPo safe zijn al ruimschoots ter sprake gekomen hier op het forum. Met de zoekfunctie kan je die wel vinden denk ik.
Succes.

Hartstikke bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dan moet ik maar eens checken voor die LiPo safe en hopen dat het erbij past.
Kijk, het liefst zou ik gewoon 2 van die hele kleine NiMH's willen gebruiken maar heb tot dusver geen setje van twee 1,2V gevonden met de juiste afmetingen en een redelijk aantal amps.

J.

Back