3 aansluit draden op een 1s LiPo...?

Ik heb een vraag over iets vreemds. Op al mijn accu's kan ik mijn aansluitdraden en balanceer stekkers wel verklaren/ solderen. Echter heeft mijn TomTom een 1s Lipo accu met 3 aansluitdraden. Nu zou ik graag een female stekker (en selector schakelaartje natuurlijk) in de behuizing maken zodat ik tijdens het wandelen met een modelbouw accu een externe accu kan aanhangen voor een langere werktijd.
Maar wat ik niet snap zijn de 3 draden die uit de 1s accu van de TomTom komen. Het is hetzelfde met de 1s Accu's in mobiele telefoons, daar zitten ook 3 aansluitpunten op.
Wie kan me er wat licht op werpen zodat ik weer verder kan met knutselen..?
Jakko

Of gebruik het bijgeleverde USB kabeltje en zet daar 5V op ;)

Het derde draadje aan de Lipo zal met het laden te maken hebben, kan een stukje electronica zijn of wellicht een temperatuursensor.

Laatst bewerkt:
Kijk dat is nu net het probleem..Ik kan geen auto meenemen als ik voor mijn werk aan het wandelen ben. Dus een autoladertje is lastig omdat ik ook geen auto accu op mijn tomtom wil aansluiten..Een usb lader meenemen voor de toptom zou inderdaad een mooi plan zijn, ware het niet dat geen van mijn Lipo's 5V aangeeft in de specificaties.. tot slot lijkt me een temp sensor een beetje overdreven om in de Lipo in te bouwen. De toepassing van een telefoon lijkt me niet echt zwaar genoeg om je accu te laten oververhitten. Een verschuiving in de print, of een contactpunt met de lipo zou net zo goed de temp kunnen meten van de lopo. Een TomTom gaat makkelijk 2.5uur mee op een piepklein lipotje dus veel vermogen trekt dat ook niet echt. Daarom zou ik graag willen weten hoe ik mijn lipo op mijn tomtom kan verbinden ;) maar bedankt voor het meedenken.
Jakko

JUIST bij die draagbare dingen zit overal een temp sensor in. Dat is bijna verplicht. Tijdens het laden wrode de boel warm en wordt de temp gecontroleerd als beveiliging. Wat denk je dat er gebeurd in de zon achter auto raam? Wordt vrij heet dan :)

Gewoon 3s lipo via een auto lader aansluiten en klaar. Dat is het makkelijkste.

En anders meet je toch gewoon op welke draden de + en min staat? Als je daartoe niet in staat bent kun je er beter maar niet aan beginnen.

Wat al gezegd is: De autolader aansluiten op een 3S LiPo. Dat draagt makkelijker dan een autoaccu. Met de 11,1V (volle 3S nog wel meer!) is dat geen probleem. De autolader maakt er namelijk 5V van en laadt via de USB-aansluiting.

Een temp.sensor is wel degelijk aannemelijk. Omdat zowel gewoon als snel geladen kan worden, afhankelijk van de lader die aangesloten is. Bij snelladen wordt gebruik gemaakt van een temp.sensor om schade te voorkomen. Niet gezegd dat het ook daadwerkelijk zo is. Of omdat het ding toch op de voorruit in de zon hangt als beveiliging. In andere gevallen kan het constructief beter uitkomen als er meerdere aansluitingen op de accu zitten, bijv. om verschillende onderdelen te kunnen voeden vanuit de accu. Speculaties... ;)

In 9/10 apparaten met LiPo of LiIon (en ook bij NiMh vaak) zit er altijd een temperatuur sensor in / onder / naast de accu om brandt tijdens het laden te voorkomen.

bij 1s heb je echt maar 2 draden :) Meerdere spannings niveau's heb je echt niet....... Je ziet het ook erg weinig trouwens want het zorgt voor onbalans in de pack.

In 9/10 apparaten met LiPo of LiIon (en ook bij NiMh vaak) zit er altijd een temperatuur sensor in / onder / naast de accu om brandt tijdens het laden te voorkomen.

bij 1s heb je echt maar 2 draden :) Meerdere spannings niveau's heb je echt niet....... Je ziet het ook erg weinig trouwens want het zorgt voor onbalans in de pack.
Yep, een beetje LiIon/LiPo in een telefoon heeft ook tenminste 4 aansluitingen/contacten terwijl het maar 1 cel is. Beveiligen heeft een zeer hoge prioriteit voor de fabrikant. :teacher: ;) Zo blijkt ook wel bij imitatie-accu's voor mobiele telefoons die de beveiligingen niet hebben. De keren dat er iets mis is gegaan met een accu in een telefoon, is het in 99% van de gevallen en vervangende accu of uitgevoerd door een prutsbedrijf die het minder nauw neemt met de veiligheid.

Ok,Ok dan mijn excuses voor mijn ongeloof. Ik ben overtuigd van het nut van een temp sensor in dergelijke accutjes. Natuurlijk ga ik even kijken welke draad de + en - zijn. De middelste draad zal de temp sensor moeten zijn want de buitenste is de plus en de binnenste aansluiting is de -. Ik ben er blij mee, nu kan ik mijn stekkertje in de achterkant lijmen en dágen lopen zonder lader :)
Hartelijk dank.
Jakko

Back