3-assige multi-oplegger

Hallo,

Naar aanleiding van de rijdag op 8 november besloten om een 3-assige oplegger te gaan bouwen.
Als eerste het assenstel gemaakt. Dit heb ik gedaan op basis van Bruder assen.

Ik heb 2 tandemassen aan elkaar gezet.
temporary_zps0rc7ugex.jpg

Vervolgens een as eraf gezaagd met dit assenstel tot gevolg:
temporary_zpscz6v2j3y.jpg

Vervolgens heb ik een begin gemaakt aan de aluminium opbouw. Heb bij Alfer aluminium in duitsland profielen en hoekstukken besteld. Het plan is om een vlakke laadvloer te hebben waarop ik een opbouw voor een normale oplegger kan schuiven.
temporary_zpsli4ydgua.jpg

De lengte de oplegger is 101,5 cm.

Hier een dryfit om de juiste positie van de assen te bepalen.
temporary_zpscticiebv.jpg

temporary_zpskymi7mfi.jpg

Volgende stap is 2 platen aluminium bestellen voor de vloer. Dan kan ik de kingpin gaan maken en het assenstel vastmaken.

Groetjes,

Sven

Vandaag aluminium gehaald en begonnen met de vloer van de oplegger. Heb bovendien een extra steunpunt gemaakt voor de dakconstructie. Een meter overbruggen was net iets te veel, dus de profiel precies doormidden gezaagd. Gelijk de aluminium bodem gemonteerd.

temporary_zpsl0xglqu8.jpg

temporary_zpshv3b2qvq.jpg

Vervolgens bepaald waar de kingpin moet komen en een gat geboord. Hier vervolgens een boutje doorheen gestoken en met een moer vastgezet. Tevens heb ik krimpkous om de bout gedaan, omdat de diameter van de bout net te smal was en de kingpin kon bewegen. Dat is opgelost
temporary_zpsqaon4kyu.jpg

Met het dryfitten heb ik gemerkt dat de kingpin te hoog is, dus dat is een puntje voor de volgende keer.
Hier nog wat fotos van het dryfitten. Door de te lange kingpin staat hij wat te hoog, maar dat is tijdelijk.
temporary_zpsc7p1zrg5.jpg

temporary_zpsgtxaxhxb.jpg

temporary_zps59tgjsus.jpg

Volgende stap is het aanpassen van de kingpin, het assenstel aan de bodem bevestigen, en vier hoekjes uit een aluminium plaat halen, zodat de vloer past.

Tot de volgende update!!

Sven

Vandaag weer opgeschoten met m'n oplegger. Kingpin is juiste lengte en assen bevestigd.
Hier een dryfit met de trekker ervoor.
temporary_zpsb1pelzoe.jpg

Koppelschotel
temporary_zpsqixxwzce.jpg

Assenstel
temporary_zpsshsz0gur.jpg

Volgende stap is het pas maken van de aluminium plaat voor de vloer waar de pallets op geladen kunnen worden. Deze wil ik niet schroeven of lijmen, om zo nog makkelijk het assenstel te kunnen demonteren.

Wat gegevens van de oplegger:
Afmetingen bodem: 103cm x 19cm
Hoogte trailer: 20,5 cm
Inwendige hoogte: 19cm (zonder vloer)
Lengte: ca. 101,5 cm
Breedte: 19cm

Vloer pas gemaakt voor de oplegger
temporary_zpsqgqczyio.jpg

Nu zoek ik nog een manier om de vloer te kunnen borgen zonder hem vast te schroeven, of te lijmen. Ik heb hem nu met 2 schroefjes bij het kopschot vastgezet. Met een kopschot erover zijn die schroefjes niet te zien.

Een begin gemaakt met de spatborden voor de oplegger.
Als eerst een plaat gemaakt die op het assenstel rust en waar de spatborden op gelijmd worden.
De eerste stap van de spatborden zijn 2 plaatjes van 4 x 4,8 cm die aan de "baseplate" worden vastgemaakt
temporary_zpsd4niyijz.jpg

Dit maar eerst goed laten drogen, dan de "baseplate" iets inkorten, want hij is nu te lang.
Aan beide kanten zitten 2 plaatjes. Dit wordt op het eind nog afgewerkt met 0,5mm styreen.
temporary_zpsdlrfkx0v.jpg

Back