3 blads versus 2 blads

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Agusta, 10 jan 2020.

  1. Agusta

    Agusta

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    287
    Locatie:
    Limburg (B)
    Beste,

    ik heb geen ervaring met drieblads vliegen, ik zie af en toe al eens een verkoop van 3 blads koppen en dat wekt iedere keer opnieuw mijn aandacht. Ik heb ook wel interesse in zo een drieblad kop. De vragen die ik me dan wel ook iedere keer stel, zijn, wat is nu wel het verschil in drieblads en tweeblads vliegen ( het antwoord is niet 1 blad ) , zijn er voordelen, zijn er nadelen?
    Bij een verkoop staat dikwijls, drieblads past niet bij mijn vliegstijl, is die dan zo verschillend van twee blads vliegen?
    Ik heb wel wat ervaring met helies, 500, 600 en 700 size, ik vlieg geen 3D. Ben in een club en vlieg al ruim 12 jaar vliegtuigen en een jaar helies.

    Mvg
     
  2. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.952
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan alleen maar een antwoord geven vanuit "schaal" oogpunt, en "ongestabiliseerd", en dan kan ik zeggen dat voor een ongestabiliseerde rotor, vliegt een 3-blads het prettigst, maar het verschil met zowel 2 als 4 blad is vrij klein. Beetje lastig uit te leggen, maar het reageert allemaal nét even wat soepeler en consistenter dan een 2-blads, en het komt mij ook over alsof de windgevoeligheid wat minder is dan een 4 blads rotor.

    Zodra er een FBL aan te pas komt, kan ik daar verder weinig zinnigs over zeggen.
    Qua draagkracht zijn 3-blads rotors prima, al zal het uiteraard ook met het gekozen bladprofiel van doen hebben.
    Ik weet in elk geval dat ik destijds mijn "rigid trainer" van 150 cm rotordiameter (waar je normaal hooguit ongeveer 6 kilo onder zou hangen, veel zwaarder zijn schaalheli's van die klasse nu eenmaal niet) moeiteloos tot ruim 8 kilo vlieggewicht kon ballasten, en dan begon hij nét een beetje te laten merken dat het een ongestabiliseerde heli was. Als ik de ballast weg liet, hadden leerlingen niet eens in de gaten dat het ding ongestabiliseerd was, en konden se er vrij goed mee hoveren.



    Filmpje is al heel oud overigens, en de heli is er nog wel, maar niet meer in gebruik.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.530
    Locatie:
    Rotterdam
    nadelen:
    - 1 blad meer, dus meer weerstand. rendement zal wat lager liggen, maar daar merk je schijnbaar weinig van.
    - 1 blad meer, meer onderdelen bij een crash.
    - 3 blad sets zijn een beetje zeldzaam, heb ik het idee. je ziet ze zelden.
    stel, je crasht regelmatig, is het niet handig om zeldzame bladen op je heli te hebben.

    voordelen
    - uiterlijk
    - wat brutus zegt, ongestabiliseert reageert het beter (schijnbaar, ik heb zelf nooit met 3 blad gevlogen). Dit helpt jouw stabilisatie dus ook.


    verder kan ik zo ff niks bedenken.
    men vliegt er wel 3d mee. dus het kan wel.
    zal misschien eerder liggen aan het feit dat de 3d jongens nog wel eens schade hebben.
    3 blad is dan relatief duur.
     
  4. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Nijmegen
    Als aanvulling op bovenstaande:
    Het is een ander gevoel, erg lastig te beschrijven. Ik heb een oxy 3 gevlogen met zowel 2 als 3 blads setup. 3 blads is in bijv een hover stabieler. Maar ik had het gevoel dat ik daardoor ook meer moest sturen om hem over een bepaald punt heen te duwen. Alsof je een karretje over een heuvel heen moest duwen: in eerste instantie moet je wat meer kracht zetten (Sturen), maar eenmaal op de top gaat hij harder naar beneden (flipt bijvoorbeeld sneller)
    Met een 2 blads had ik daardoor het gevoel dat het sturen meer lineair was.

    Dit is puur een gevoel. er is niks mis met 3 blads, ik vond het persoonlijk alleen minder prettig. Ik kan me voorstellen dat het F3C figuren het wel prettig is als hij in een stabielere hover hangt
     

Deel Deze Pagina