3 master zeilschip

hallo beste modelbouwers ik wou eens vragen of er iemand ervaring heeft met het varen ( zeilen ) van een 3 master . ik ben namelijk al een tijtje bezig met de bouw van een zeil schip. nu de hull af is en ik waarschijnlijk onderhand aan de masten begin en is er mischien iemand die hier ervaring mee heeft ?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
johan thx voor de links maar die had ik ook gezien. en ik vind een draaiende mast niet echt kunnen . de zeil schepen die jullie gebruiken draait de mast tog ook niet ?

Amazone,

Mooi project!
en een gedurfd plan. Ook in het echt is zo een schip niet eenvoudig te varen.

Voor informatie kun je je licht wellicht eens opsteken bij de HMBC (via Andre, de webmaster, hier ook actief) of bij Minisail Nederland

In ieder geval succes met je boot.

Wim

Je schiet er voor je vraag weinig mee op maar ik ben wel erg benieuwd naar de afmetingen van dit schip. welk schip is het eigenlijk? is het op basis van bestaande tekeningen of een eigen ontwerp?
dit soort plaatjes wakkeren mijn droom om een zeilende Batavia 1:20 te bouwen wel weer aan ;-)

toch een suggestie; kun je de raas niet net als in het echt monteren? met touwtjes ophangen aan de mast? de masten zelf zou ik gewoon vast monteren en de bovenste delen (ook net als in het echt) zo maken dat ze kunnen zakken. volledig losneembare masten lijkt mij niet handig ivm optuigen aan de waterkant.

hou je hier verder een bouwverslag bij met je vorderingen? ik ben benieuwd, suc6
Francis

de hull is 2.5 m lang en het is een eigen ontwerp , wel hier en daar wat gestolen maar dat mag wel denk ik. de hull is gemaakt naar maten van witse. het bouw verslag staat op een belgiche forum.

maar daar zijn naar mijn weten geen zeilers vandaar de vraag hier waar er wel een hoop zitten :-D

wat de masten betreft zoek ik de onderste stuk van de mast( eerste stuk +- 1 m ) vast te monteren en de rest met een knik sisteem zodat ik ze naar voor kan laten zakken voor transport. de masten zullen een +-3 m hoog zijn en dat gaat niet makelijk zijn voor het transport.

Wow amazone,

Da's een beste dame!

Heb je al nagedacht over een hulpkiel? Want ik denk dat je die dan wel nodig zult hebben bij zo'n lap doek.

Wim

hoi wim. over de hulp kiel is nog niet echt nagedacht in de hoop dat ik die niet nodig heb . ik ben nu wel bezig met de motor en schroef. deze wil ik als hulp gebruiken bij het draaien en als er geen wind staat. dus liefst zoveel mogelijk op de zeilen varen.

Amazone (heb je ook een andere naam, dit praat zo lastig ;) )
Heb je de site van Minisail al eens bekeken?
Daarop staan een aantal modellen van oa. Wim Moonen. Dit zijn prachtige dwarsgetuigde schepen die ook daadwerkelijk varen. Bij mijn weten is Wim Moonen lid van de HMBC. Leg toch eens contact met Andre Ros. Hij kan je wel verder helpen.
Je kunt Andre via dit forum bereiken, maar ook via de HMBC site.

Ik denk dat de heer Moonen jou een boel kan vertellen over het varen met dwarsgetuigde schepen.

Wim

wim mijn naam is dirk als dat makelijker is voor jou :p

ik ben woonachtig in belgié 20 min van eindhoven en den haag is nu niet bepaald naast de deur anders had ik daar al lang aan de deur geklopt voor info.;)

en aangezien dat ik geen forum bij HMBC vind dacht ik dat die leden wel op dit forum zaten. ik zal eens een e mail sturen naar deze persoon mr moonen en dan kunnen we mischien wel eens afspreken.

thx voor je hulp wim:cool:

Dirk,

Via Andre kun je wellicht in contact komen met dhr. Moonen.

Hij is (ook) lid van Minisail. (Kijk maar op de Minisail site onder de dwars getuigde schepen Daar staan 3 van zijn schepen.)
Minisail heeft nu en dan samenkomsten. Op 3 september aanstaande weer in Bornerbroek. Dat is echter nog verder uit de buurt voor jou. (Voor mij is het op een steenworp afstand ;) )
Maar, misschien zijn er bijeenkomsten die dichter in jou omgeving zijn.
Wellicht nuttig eens bij Minisail te informeren.
Er is bij Minisail een schat aan informatie aanwezig. Ik was vorig jaar ook in Bornerbroek (en de jaren ervoor in Enschede) en heb daar nuttige info gekregen.

Het evenement in Bornerbroek is op een camping. Ben je kampeerder? Zou je een korte vakantie in Twente kunnen houden en gelijk het Minisail evenement bezoeken.

Wim

:worship::worship::worship::worship::worship: Ik heb geen enkele ervaring met dit soort schepen, maar wat een fantastisch project! Ik zou toch willen zeggen, super geile klasse! Heel veel succes, en hou ons op de hoogte!

Groeten Halmar

thx halmar.

wim dank u voor deze info zoals je ziet is er natuurlijk nog veel werk aan eer het zover is maar ik dacht dat ik beter wat vroeger kon informeren dan te laat. en een vakantie kan er zeker nog af hoor :cool:

alvast bedankt om me op de juiste weg te zetten

Imposant gezicht hoor Dirk.

Gezien de andere filmpjes wordt het in het water zetten geen probleem ;)
(Dat ben je zelf toch niet?)

Heb onze planning nog even bekeken. Bornerboek wordt wat lastig. Heb dat weekend een familie reunie. Misschien dat het zondag nog gaat lukken, maar mijn ervaring is dat ze er zondag's vroeg mee stoppen. Vorig jaar kwamen we toen bijna iedereen al aan het inpakken was. Ondanks dat nog interessante ideeen opgedaan.
(Mini sail Bornerbroek is van 3 t/m 6 september 2009)

Wim

dat is mijn jongste dochter die je op het filmpje ziet :p

ik zal ook eens op mijn kalender moeten kijken want van af september zitten de meeste wekends ook vol . ik hou je zeker nog op de hoogte wat ik juist ga doen ;)

en de andere filmpjes dat is mijn oudste als je het over het powerliften hebt, en ja ze heft meer dan mij dus oppakken is geen probleem

hoi wim ik heb ff op mijn kalender gekeken en 3 september kan ik echt niet want 1 september begint het school hier in belgié :(

ik zal eens naar een andere datum kijken of dat beter geschikt is :cool:

heb ook een mailtje gestuurt naar de mensen van minisail nu maar afwachten zeker

Laatst bewerkt:
Imposant schip Dirk!

Ben jij grote boten gaan bouwen omdat je dochter extra oefening nodig had in het liften, of is jou dochter gaan liften omdat jij grote boten bouwde? :p

Back