3 servo's hitec HS-5745MG tegelijk overleden

• Topicstarter Topicstarter bartol1988
  • Startdatum Startdatum
B

bartol1988

Guest
Ik heb dus mijn lauterbacher nou. En ik heb hem nu helemaal tiptop in orde. Maar wat gebeurd me vandaag..... ( heb al in 1,5 maand 5 minuten gereden)
:)
Ik heb een ontvanger pack van iemand geleend, die eindelijk goed was, 6v, en vol. ipv van mijn 4,8v packs. Nou sluit ik deze aan. Begint er 1 servo te roken. En brand door. Nou blijkt later dat alle 3 de servo's kapot zijn en niks doen, alles getest ook met andere zender maar de servo's doen niks. 1 servo doet helemaal niks "die rook" en de andere 2 gaan maar 1 kant op en moet je dan weer terug duwen.

Nou wil ik er andere servo's op gaan zetten. Maar wil toch eens onderzoeken of ze neit te repareren zijn. Wat denken jullie ervan

Andere servo's? En dan nog steeds op een 6 Volt accu? Hoe lang denk je, dat die het dan gaan uithouden? Hoe dik is de portemonnee?????

Bij 2 van de HS5475-servo's zal reparatie nog wel lukken. Dat kost dan naar verwachting € 18,- euro per stuk (exclusief porto). Bij de derde is het de vraag of de motor is overleden. Zo ja, dan kun je 'm weggooien. Met een beetje mazzel is dat niet zo en is die ook nog wel te fixen.

Ow ik wist niet dat je ze kon laten repareren wat is daar het adres van dan?

Ach Jan, ze leren het toch nooit. Waarom die extra cel op de ontvanger accu als 4 cellen meer dan voldoende zijn. Als je deze servo's repareerd dan krijg je ze binnen enkele weken weer terug omdatz e dan weer op 6 volt zijn gebruikt en weer zijn uitgebrand.

Zou kunnen. Maar die servo's waar kan je die laten repareren?

Ik begrijp het probleem even niet over die 6Volt. Servo's kunnen toch gewoon op 6Volt werken doen die van mij ook.

Of kunnen de servo's welke Bartol heeft dat niet aan?

@Bartol
Sorrie voor het offtopic.

ik denk dat alles zit in de afstelling van de servo's
Ik rij nu al twee jaar met 6 volt en nog nooit een hoge spaning gerelateerde servo burnout gehad.
Alles bij elkaar 3 servos kapot gehad waarvan 1 uitgaande as deze bleek niet bestand tegen een hek dit is een blauwe hitec(ben ff het nummer kwijt).
En twee 645 hitec 1 failsafe gerelateerd en 1 servo afstelling van de rem (ik wou harder remmen dan dat de servo kon)
Ik laad ook meestal met een snel lader en laat dan de accu rusten dan is de spannings dip er af en altijd zorgen dat de servo zo is afgesteld dat deze niet verder wil dan dat de rem toelaat
bij ons op de baan kan ik ook niemand waar de servos van door branden door hoge spaning.
Ik zou me eerst maar eens afvragen waarom je servos uitbranden buiten het eventuele het hoge spanings verhaal om.
plus en min verkeerd
wellicht de failsafe (zender eerst dan ontvanger)
Of iets anders
oja een servo sticky is misschien wel handig er is veel over te doen

groetjes
marcel

Maar ik geloof wel dat dit een mooie discussie wordt.
Maar als ik mijn servo's wil laten repareren waar kan ik dat laten doen?

De torque en speed wordt idd gegeven bij 4,8 en 6 volt, maar dat wil nog niet zeggen dat je die servo's dan ook op 6 volt kan gebruiken. Dit is met zeer veel modelbouwmateriaal het geval. Het is al vaker aangegeven dat een vol 4 cellen pakket meer dan voldoende is voor dit soort toepassingen, en zeer zeker voor de fun rijder. Een 5 cellen pakket heeft direct na het laden een spanning van boven de 6 volt (schrik niet als je het gaat opmeten) en dat is waar die servo's aan overlijden. Tot 6 volt gaat dus perfect, maar daarboven gaat dus niet. zie ook deze draad http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=22328&highlight=servo+overleden

De service dienst in Nederland is te vinden via de site van Multiplex, kies dan voor kontakt, service adr. dan iets naar beneden scrollen en het adres en telefoon nummer komen bovendrijven.

Bart_Banaan zei:
Ja ik begrijp het ook niet helemaal, die HS-5475BB is toch gewoon gespecificeerd voor 6.0Volt?
6V ja.. maar een versgeladen 5 cellen pakket zit op 7.5V (5x1,5 =7.5Volt)

Ik schrok een beetje van de vraag in deze topic aangezien ik net een FG Monster Beetle Pro heb gekocht. Het accupack en de ontvanger nog niet ingebouwd. Wel de servo's. Voor de zekerheid even navraag gedaan bij pascal (http://www.pase-tuning.com).

Zeker omdat de topic en discussie hier bij bigscale wordt gevoerd is het antwoord belangrijk. Voor bigscale wagens (FG etc.) wordt ALTIJD gebruik gemaakt van 6V accupacks. Je kunt wel met 4,8V werken maar die leveren te weinig power aan de servo's. Bij bigscale rij je met relatief zware wagens. Dat betekend krachtige servo's die dus ook genoeg voeding moeten krijgen. Daarom bij bigscale altijd 6V !

Theo Coenen zei:
.....Het is al vaker aangegeven dat een vol 4 cellen pakket meer dan voldoende is voor dit soort toepassingen, en zeer zeker voor de fun rijder.......
Welk soort toepassingen dan? Zoals gezegd staat deze topic bij bigscale. Ik denk dat deze opmerking gaat over nitro wagens.

Als er info of een sticky over 4,8V, 6V, servo's etc. wordt gemaakt dan wel de juiste info plaatsen. Nu krijg je veel verwarring.

Cliaz zei:
Zeker omdat de topic en discussie hier bij bigscale wordt gevoerd is het antwoord belangrijk. Voor bigscale wagens (FG etc.) wordt ALTIJD gebruik gemaakt van 6V accupacks. Je kunt wel met 4,8V werken maar die leveren te weinig power aan de servo's. Bij bigscale rij je met relatief zware wagens. Dat betekend krachtige servo's die dus ook genoeg voeding moeten krijgen. Daarom bij bigscale altijd 6V !

Dan gebruiken jullie servo's die niet voor dit doel zijn gemaakt. Als je meer kracht wil hebben dan moet je gaan zoeken naar sterkere servo's of servo's die speciaal gemaakt zijn om te werken op een 5 cellen ontvanger accu, en ja die zijn er ook.
Cliaz zei:
Theo Coenen zei:
.....Het is al vaker aangegeven dat een vol 4 cellen pakket meer dan voldoende is voor dit soort toepassingen, en zeer zeker voor de fun rijder.......
Welk soort toepassingen dan? Zoals gezegd staat deze topic bij bigscale. Ik denk dat deze opmerking gaat over nitro wagens.
Ik doe dus aan modelvliegen, maar vroeger ooit eens met autotjes bezig geweest. Ga eens tussen de vliegtuigen zoeken en kijk eens hoe groot en zwaar onze modellen soms zijn. Als je dan gaat kijken hoeveel kracht er soms wel op onze roeren staan dan zul je zien dat er niet veel verschil in zal zitten.

Cliaz zei:
Als er info of een sticky over 4,8V, 6V, servo's etc. wordt gemaakt dan wel de juiste info plaatsen. Nu krijg je veel verwarring.
Dan zullen jullie toch netjes aan Corrien moeten vragen of hij dat voor jullie wil doen. Of eventuel eens gaan praten met de service dienst en aan de hand van dat verhaal zelf een FAQ hierover maken.

De bedoeling was, dat dit mijn laatste posting over dit onderwerp zou zijn.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=27714&postdays=0&postorder=asc&start=17

Toch nog even wat extra info over dit onderwerp, want ik kan het toch niet laten:
voor het merk Hitec ben ik servicedienst voor Nederland, België en Oostenrijk. Uit Nederland komen opmerkelijk veel HS5735- en HS5745-servo's voor reparatie, uit Oostenrijk vrijwel niet eentje. Raden waar 'm het verschil zit!

Misschien dat je dat verhaal in een (mini) FAQ kunt plaatsen Jan? Dan kunnen we er makkelijk naar toe verwijzen als (weer) de vraag komt ;)

pimmetje.gif

Back