3 volt

hallo allemaal
ik wil een foto camera in mijn vliegtuig
nau kan ik uit mijn radiozender bouw tijd de 7809
nau heb ik wat gezocht bij conrad
daar gevonden een low drop ld 1117 v 30 3volt uit
kan ik het gewicht van de 2 aa baterijen uit sparen
MAAR kan ik die ongestraft ook op de + en - van mijn lipo 3c zetten

nau weet ik wel eerst effe proberen met baterijen
maar deze vraag blijft mij bezig houden

zie conrad http://www1.nl2.conrad.com/scripts/...glb_user_js=Y&shop=NL2&p_init_ipc=X&~cookies=

alvast bedankt rob

Link naar conrad werkt helaas niet. Misschien kan je het bestelnummer posten?

Een spanningsregelaar werkt uiteraard op 3s lipo. Hogere spanningen ook nog. Echter stook je wel al de overige spanning op in warmte. Maar ik denk dat zo'n fotocamera niet zo veel stroom trekt. Zeker zonder flits niet.

Overigens is het helemaal niet nodig om een Low-drop exemplaar te gebruiken. Die zijn aanzienlijk duurder, en heb jij in dit geval helemaal niet nodig.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je camera dus geen lipoafslag heeft. Die zal altijd door blijven gaan, totdat de accu leeg is....

Merk Extra informatie

Low-Drop Spanningsregelaar
Bestnr.: 147010 - 89

hier het bestel nummer

ps ik vlieg 40 min op 1 accu dus stroom genoeg
en eeee ik zag zo gau geen andere die 1 amp belast kan worden

deze kan je prima gebruiken. Stroom is idd 1A max. Misschien wel een klein koelblokje nodig.

Vergeet niet de 2 condensators over de regelaar.

kan je dit toe lichten

Vergeet niet de 2 condensators over de regelaar.

dat snap ik niet als timmerman

ps als je denkt dat het te heet wordt vindt ik het een slechte oplossing

ik heb een camera op 2 aa baterijen
ga effe kijken of ik het stroom verbruik kan zien of de flitser er uit slopen ha ha
denk dat dat de grootste boos doener is

zit een voeding bij 3,3 volt ga effe bij conrad kijken
en het tft scherm is stuk dus dat scheelt ook weer een hoop stroom

wat is heet worden???
al de overige spanning wordt in warmte opgestookt.
In jouw geval is dat dus 11-3=8Volt.
Om de warmteontwikkeling in Watt uit te rekenen doe je dit dan maal de stroom.
Bovenstaande gaat misschien wat ver, maar duidelijk is waarschijnlijk wel dat hoe hoger de voedingsspanning of stroom wordt, hoe meer warmte je hebt in de eindregelaar. (de 7803)

Je moet 2 keramische condensators van 100nF over de pinnen solderen. En dan bedoel ik zo, dat van links naar midden er 1 zit, en van midden naar rechts.
Dat is alleen om het stabiel te houden.

Een (dure) lowdrop regelaar is alleen nodig als de aangebode spanning laag is.
Bij een lowdrop heb je maar bv 0,6V meer aangebode spanning nodig dan bij een normale spanningsstabilisator (minimaal 3V).
Aangezien je een vrij hoge aangebode spanning hebt kan je af met een normale goedkope spanningsregelaar.
De condensatoren zijn om de zenerrimpel (ocsilatie) te eleminieren van de spanningsregelaar.
Plaats je deze condensatoren niet, dan is de kans groot dat je storing krijgt op je ontvanger en de rest van je apparatuur.
Download de specs van de spanningsregelaar die je gaat gebruiken, hierop staat altijd welke condensatoren er gebruikt moeten worden.

michiel b zei:
wat is heet worden???
al de overige spanning wordt in warmte opgestookt.
In jouw geval is dat dus 11-3=8Volt.
Om de warmteontwikkeling in Watt uit te rekenen doe je dit dan maal de stroom.
Bovenstaande gaat misschien wat ver, maar duidelijk is waarschijnlijk wel dat hoe hoger de voedingsspanning of stroom wordt, hoe meer warmte je hebt in de eindregelaar. (de 7803)

Je moet 2 keramische condensators van 100nF over de pinnen solderen. En dan bedoel ik zo, dat van links naar midden er 1 zit, en van midden naar rechts.
Dat is alleen om het stabiel te houden.

dit geld voor een 78xx serie niet voor low drop regelaars die stellen vaak hun eigen specifieke eisen eraan. staat vermeld in de datasheet

is er geen ubec die aan 3 volt voldoet??????
die kost nog minder stroom .
waar jij het over heb verbrandt het en kost je vliegtijd.

ik weet niet of een lowdrop andere condensators nodig heeft, maar veel zal het er niet van veranderen. is ook afhankelijk van de stroom. Maar dat zal vast wel in de specs staan inderdaad.

Een geschakelde bec lijkt me geen succes worden voor een camera. De relatief grote rimpel zal de beeldkwaliteit niet verbeteren

Het 3,3 Volt ingangetje op de camera is meestal beveiligd en ontstoord, je hangt daar immers een netvoedinktje aan wat nou niet een mooi afgevlakte spanning afgeeft.
Met een klein beetje hobbyen is het heel goed mogelijk om uit een geschakelde bec zo'n 3,5 V te halen en deze een redelijke rimpeloze spanning te laten produceren.
Bij zowel een lowdrop als normale spanningsregelaar stuit je al snel op de warmte productie, je moet immers zo'n 8Volt bij +/-200mA (=1,6Watt) aan warmte zien kwijt te raken.

allemaal bedankt zo ver
die low drop regelaar heb ik alleen gekozen omdat ik geen gewone [7803 ] ben tegen gekomen
als ik 2 aa baterijen in de camera doe is dat 60 gram
verleng ik 2 aaa baterijen is dat 23 gram
ik denk dat ik eerst voor de 23 grams oplossing ga
groeten rob

Dan heb je toch een probleem, je moet minstens een 0,6 Volt hogere spanning aanleggen bij een lowdrop als dat de uitgang is.
2x 1,5 Volt van een batterij is maar 3 Volt.
Aangezien je 3,3 Volt moet hebben (je krijgt anders een lowbattery op je camera) zal je tenminste 3x 1,5 Volt moeten gebruiken.

Nu begrijp ik het, maar je begon met *ik heb voor die lowdsrop gekozen* en dat verwarde mij een beetje.

Back