30,5 cc ombouwset is dit aan te raden ?

Ik heb een Leopard Race met 26CC Zenoah motor.
Ik heb ook nog een 26cc CY motor liggen.
Nu zag ik op www.pkracing.nl een ombouw set om de cy motor van 26cc naar 30,5 cc om te bouwen.
Ik snap dat hij dan meer kracht heeft, maar is dit aan te raden ?
De ombouw set kost 129 euro, en daarmee zou het een aardig upgrade zijn dacht ik, maar gaat de wagen er ook harder door, of is het alleen pure kracht ?
Misschien is deze vraag al eens beantwoord hoor, maar ik ben nog niet zo lang met brandstof motoren bezig, dus ben nog een beetje een groentje.

zou je dan niet eerst wat meer ervaring opdoen met je wagen en daarna uitkijken naar een zwaardere motor ? of heb je nu iets van ik rijd tegen een plafond aan , ik vind niks meer dat ie harder kan gaan ?

zou je dan niet eerst wat meer ervaring opdoen met je wagen en daarna uitkijken naar een zwaardere motor ? of heb je nu iets van ik rijd tegen een plafond aan , ik vind niks meer dat ie harder kan gaan ?

Rij ervaring heb ik wel genoeg, heb vroeger veel met elektro gereden, daarna Nitro en nu dan BigScale wagens.

Over de wagen: hij mag van mij op de lange rechte stukken nog wel harder gaan.... maar ook berg op mag hij iets sneller doen, met meer kracht.
Daarom dacht ik aan een grotere cilinder inhoud
Kan ook met de tandwielen gaan spelen natuurlijk.... ik heb nu 19 tands er op zitten, maar heb nog 15 liggen. Dan zal hij minder hard gaan waarshijnlijk maar wel met meer kracht.... dus daarom zat ik te denken als ik nou mijn motor opvoer en niets aan de tandwielen verander...

of maak ik nou ergens een denk fout ?

Ik vermoed niet dat je met alleen een dikke motor erop meer snelheid krijgt, je zal dan wel een zwaardere vertanding kunnen draaien. In mijn ervaring heeft een goed getuned 23 of 26cc blok kracht zat en draait ook wat meer toeren als een grotere cilinderinhoud denk ik.
Misschien een instelbare koppeling monteren om je aangrijppunt wat te kunnen verstellen?
Ik rij zelf met een licht getunde 26cc en deze heeft over het hele toerengebied kracht zat voor mij..

schijnt een bom te zijn die 30,5cc.
Maar ook heel onbetrouwbaar !

Vergeet het maar, is alleen iets voor wedstrijden van 5 tot 10 minuten echt bedoelt hoor. Je cilinderwandje wordt steeds maar dunner en dunner van de leuke uitgeboorde versie's. Je weet vast wel wat dit allemaal voor een gevolgen met zich meebrengt neem ik aan.

Op toeren kun je beter niet rijden heb ik zelf gemerkt bij mijn bigscale's, is alleen maar schadelijk voor je motor laat staan de meest uitgeboorde versie mogelijk ! Gewoon 26cc of evt nog en 29cc monteren en vanuit hier hogedruk cilinderkop,
alu zuiger,
verlicht krukas ( niet te licht, dan komen er te veel krachten op de krukas en krukaslagers te staan ( doordat de contragewichten op de krukas vaak verminderd worden en dit verooraakt trillingen )
, verlicht vliegwiel
, instelbare koppeling, leuke uitlaat ( kun je beter 2e hands aanschaffen aangezien de nieuwprijs )
2 versnellingsbak is trouwens ook erg dik...

succes !

ik heb dat ook erop gezet , en herkende de motor niet weer
hij bulkt nu van t koppel , echt een heel groot verschil!
moet wel zeggen dat ik een 4wd mcd heb , daarop kun je elk gewenste vertanding afstellen , en dat was nodig ook . kunnen sturen of niet , het is gewoon kicken
mvg ferry

voor snelheid is de 23cc en 26cc beter ik zou mss 26cc tuning motor nemen en daar op andere uitlaat dan heb je een bom zowel op optrekken als topsnelheid

Krukas verlichten?? lijkt mij onbegonnen werk, denk eraan dat je met het minste onbalans de boel om de haverklap in de soep draait. Een volle krukas monteren voor een betere vulling lijkt mij een beter plan maar laat zulk soort dingen maar over aan de mensen die er verstand van hebben en weten wat ze doen anders word het echt een dure hobby..

Een 30.5 cc motor is trouwens niet eens toegestaan bij wedstrijden maar dat zal hier niet aan de orde zijn neem ik aan??

Een maat van mij zit al aan zijn 2e setje 30,5cc. Wij raggen overal waar er wordt gebouwd, tot nu toe geen problemen. Op snelheid trekt hij regelmatig wheelies (hobbels in het zand) met zijn standaard Marder. Een PPH 29cc is sneller en feller. Maar deze 30,5cc is toch wel een koppelbeest. Prima te gebruiken als je gewoon van bashen houdt. Ik zal je zeggen, als mijn 26cc het begeeft moet ik me toch nog eens achter de oren gaan krabben of lekker voor de 30,5cc ga of dat ik toch nog 40,- meer betaal voor een PPH.

Ben ff gaan kijken. Voor dat geld, € 129,50 zou ik zelf voor de PPH gaan gebaseerd op eigen ervaring. Zonder krukas is die € 126,50.

Laatst bewerkt:
Ahh de pph 29cc.
De beste motor die ik gehad heb.
Super ding!
Heerlijk fel en sterk.

Komt trouwens over een maand 2 weer op mn mt.
Ik had hem eerst op een hpi baja maar die heb ik geruild voor een full allu fg mt.(reed ik daarvoor ook en vind de mt's gewoon mooier en leuker)en dat was echt een super blok.
Heerlijk wheelies doen en dan toch nog alles en iedereen er op de top toeren er uit trekken.

Er zijn ook tegenstanders van dit blok vanwege betrouwbaarheids issue's maar dat zijn volgens mij allemaal van die mijn vriend zn opa zn moeder haar neef had eens zo'n pph blok......

Dit is trouwens gebasseerd op het 29cc blok niet de 27cc zonder krukas(die zit trouwens op mijn pa's marder en die draait ook echt geweldig in combo met een jetpro)
Niet uit eigen ervaring dus.
Maar ervaring is iniedergeval super goed!ook met de betrouwbaarheid!

Laatst bewerkt:
bedankt

bedankt voor alle reacties !
Het lijkt me dan toch verstandiger om een goed 29cc blok te nemen met de juiste vertanding etc. etc. ipv zomaar mijn 26cc ombouwen naar 30,5
Ik ben nu toch bang dat de lol van korte duur zal zijn.....

... ben je niet beter af met een goede 26cc? Die paar extra cc's brengen in de meeste gevallen niet wat je er van verwacht...

Als je een beetje om je heen kijkt (en leest), zal je opvallen dat juist de mensen die een 29cc (of 30.5cc) hebben, met grote regelmaat aan het sleutelen zijn aan hun motor of deze voor de zoveelste keer alweer vervangen door een andere...

Waarom rijden de meesten met een standaard of getunede 23/26cc...? Moet je toch aan het denken zetten of niet...?

ik vind de 30.5 cc niks is moeilijk af te stellen en slijt enorm snel ik zou kiezen voor een getunede 26cc met andere krukas koppeling en uitlaad dat gaat veel beter dan een 30.5 cc en soms self ook nog meer pk's!!

mvg
daan

oke

Oke, ik ga voor een getunede 26cc met snelle uitlaat.

heb nu al van meerdere kanten gehoord dat 30,5 cc een beetje te veel is. dat alles heel snel slijt en kapot gaat etc etc.

Back