3000 NiMh Panasonic stick pack?

• Topicstarter Topicstarter The_beyonder
  • Startdatum Startdatum
T

The_beyonder

Guest
Is dit een knappe accu: 3000 NiMh Panasonic stick pack, 6 Panasonic Gold ULTRA METAL NiMh High Voltage cellen van 3000 mAh, gematcht en Max-cellerated door Corally. Ze kosten 32,50 per stuk. Of kan ik beter wat anders kopen zoals GP. Ik rij nu met Sanyo Race 2000 accu packs, zijn deze panasonic's beter en zijn ze beter dan bv een standaard GP pack? Verder rij ik op parkeerplaatsen en hoef dus niet het onderste uit de kan te halen.

Bedankt voor de info,

hey
ik ben ff nieuwsgierig er staan batterijen op ZONDER geheugen, hoef je ze dan niet meer leeg te laten lopen?!?! zeg maar HELEMAAL leeg voordat je ze weer oplaad...... :?:
ik ben ook voor nieuwe accu's aan het kijke, want die tamiya accu's zijn prut
:roll: :roll: :roll:

Je hoeft accu's helemaal niet leeg te maken voor het opladen.
Dat hoeft maar een paar keer per jaar.
Als je maar met een goede lader laad (delta peak)
Ik snap trouwens niet waarom dat je cellen koopt die zo groot zijn.
Je ben ook 2 keer zo lang aan het laden.
Voor een fractie van de prijs koop je 1700 mah pakketten.
En die zijn zo vol (20 min)

Dat zeg je wel, maar dat is dus niet zo.

Als je ze leegtrekt op een traytje tot 0.9V per cell komt er 200Mah meer uit bij de volgende keer ontladen.

Nee ik heb geen argumenten daar tegen.
Ik ontlaad ook maar niet voor iedere keer laden, en daar ging het hier over.
Ik geef ze ook een paar keer per jaar een serie van 3 keer laden en ontladen.
En dan krijg je er meer uit dat klopt. maar dat wert hier niet gevraagd dus.
Maar voor iedere lading is dat onzin.

Voor iedere lading is zeker geen onzin, als je je cellen op een equalizer tray legt komt er gewoon 200mah meer uit de volgende keer, minimaal.

Getest op een C.E. Turbo35 GFX.

Mag ik van jou ook resultaten horen of roep je maar wat?

Jongens hou eens op over dat geheugen effect geneuzel. Dit is al tot in de treuren besproken.
Laatste keer: [X-Peak 3 Plus] Wil niet met 1 Ampère ontladen

Ernst Grundmann zei:
Mensen ik heb het misschien al wel 100 keer geschreven, HET GEHEUGENEFFECT IS IETS UIT HET VERLEDEN! Moderne NiCad's hebben vrijwel geen geheugeneffect meer en het geheel ontladen van de accu voor het laden is dan ook zo goed als niet meer nodig. ALS je het dan toch af en toe wilt doen doe dat dan gewoon thuis onder gecontroleerde condities en dan is eens in de 10 tot 20 keer laden nog ruim voldoende.
Voor NiMH accu's is het geheel ontladen voor het laden TOTAAL NIET NODIG! NiMH accu's hebben vrijwel helemaal geen geheugen effect. Ergens schijnen enkele mensen te zijn die toch iets wat op een beetje geheugeneffect lijkt gevonden te hebben. Voor ons is dat echter geheel onbelangrijk!

Ernst Grundmann zei:
Freakazoid zei:
Heheh, waarom hebben die knakkers van jamaha er dan een discharge en cycle programma in gestopt voor de NiMH accus? :lol: Gewoon voor de grap, of gewoon door dommigheid?
Nee hoog, gewoon gemakzucht. :roll: Men neme een NiCad lader en past het programma een beetje aan en zie daar, je hebt een NiMH lader. Niks nieuw ontwerpen, geen nieuwe onderdelen kopen geen nieuwe machines enz. enz. Door de chip te vervangen kan je zelfs de oude voorraad uit het magazijn nog als NiMH lader verkopen.

Even alle geheid op een stokje, het is echt een heel hardnekkige mythe dat geheugeneffect. Wanneer je de stukken van de NASA en andere echte wetenschappelijke studies na leest kan je dit allemaal terug vinden.
Ik heb een jaar of 4 geleden een aantal tests gedaan met NiCad en NiMH accu's. Door diverse oorzaken konden de lange termijn tests niet helemaal afgemaakt worden. Maar de conclusies die wel gemaakt konden worden waren die welke ik nu al die tijd al loop te verkondigen.
Geheugeneffect?
Hoezo?, niets van te merken. Helaas heeft de langste test maar 4 maanden geduurt maar zelfs na die 4 maanden was er nog niets te vinden wat op een geheugeneffect duidt. Bij beide type accu's niet!

(Heel) Snel laden is goed voor NiCad's.
Nou, niet echt. Laadstromen groter dan 2C of 3C vinden ze toch echt niet fijn. NiMH wil over het algemeen liever niet geladen worden met laadstromen meer dan 1C.

Accu MOET warm zijn voordat je hem gaat laden.
Nee hoor! als de accu warmer is dan 20°C tot 30°C dan neemt hij echt meetbaar minder energie op. Als hij nog warmer wordt wordt dit nog veel slechter.
Het zelfde geldt voor koude accu's. Wanneer je een accu in de koelkast bewaard heeft dat als voordeel dat de zelfontlading veel minder wordt en dat de chemie in de accu langzamer verloopt. De accu "verouderd" langzamer. Het maakt niet zo erg veel uit maar toch als je een accu langduring moet bewaren kan het voordelen hebben. Let wel op dat je de accu ruim van te voren uit de koelkast haalt en langzaam weer op kamer temperatuur laat komen voordat je hem weer gaat laden. Ook bij het laden is een temperatuur tussen de 20°C en de 30°C het beste.

Accu's eerst helemaal ontladen en dan kortgesloten bewaren.
Waarom, wat is hiervan het voordeel? Nooit enig meetbaar voordeel hiervan kunnen ontdekken. Wel veel kans op defecten want de cellen in een accu zijn nooit 100% aan elkaar gelijk. Als er een cel iets eerder leeg is dan de andere is de kans op ompoling heel groot en juist dat is ronduit slecht voor de cellen.
NiMH accu's NOOIT zo behandelen. Doe je dat wel dan kan je binnen een half jaar een nieuwe aacu gaan kopen.

Gematchte cellen zijn beter dan gewone.
Nee hoor! Een accu samengesteld uit gematchte cellen zal zich wel beter gedragen. Omdat alle cellen in die accu zo veel mogelijk aan elkaar gelijk zijn zal de delta piek bij het laden duidelijker en preciezer zijn. Ook zullen alle cellen vrijwel tegelijk leeg zijn.
Een accu van gematchte cellen heeft dus duidelijk meetbare en aanwijsbare voordelen. Het probleem is alleen dat ze meestal duidelijk duurder zijn, er zit nogal wat werk aan dat matchen.

Dit zijn voor ons wel de belangrijkste conclusies. En ze komen vrijwel geheel overeen met de stukken die ik van onderandere de NASA en enkele fabrikanten heb gelezen.

Het verschil tussen het verhaal van Ernst en de gangbare norm voor fanatieke modelautoracers is de doelstelling.

Alle gangbare literatuur die Ernst onderzocht heeft, heeft vooral betrekking op de levensduur van oplaadbare cellen. De praktische kennis in de omgang met cellen voor modelautoracers richt zich vooral op de maximaal haalbare uiterste prestatie, waarbij de levensduur niet op de eerste plaats komt. (De levensduur speelt in deze tak van sport niet zo'n grote rol daar er gemiddeld elk jaar een betere cel uitkomt, waarna de levensduur van de inmiddels verouderde cel helemaal niet meer ter zake doet.)

Sommige forumleden die mij kennen weten het inmiddels wel, Ik heb jaren lang research gedaan voor Corally naar o.a. het behandelen van cellen en de effecten er van op de prestatie en de levensduur.

Mijn gefundeerde mening nadat ik de meetgegevens van enige honderdduizenden cellen heb gezien: Behandel de cellen volgens Enst en je zult nooit een r/c autorace winnen, maar over tien jaar kun je ze nog steeds in je zender gebruiken, iets wat met cellen waar volgens de gangbare autoracers methoden mee gewerkt wordt niet gaat lukken.

Bepaal zelf maar wat je doelstelling is.

Bert slaat hier de spijker op z'n kop. Hij heeft de ervaring dat het "mishandelen" van de accu's voordelen heeft bij het gebruikt in wedstrijdauto's. Ik heb die voordelen nooit kunnen bemerken voor de "normale" modelbouwers. Dat wil niet zeggen dat Bert's bevindingen van vele jaren niet kloppen! Verre van dat zelfs! Dat wil alleen maar zeggen dat die voordelen voor de "normale" model vliegers, rijders en schippers nauwelijks merkbaar zullen zijn. Voor deze catagorie modelbouwes zijn de nadelen veel groter dan de voordelen.
Wanneer je dus je accu's gaat laden dan moet je goed weten wat je doet. Ga je te werk zoals gangbaar is in de wedstrijd wereld dan heeft dat dus voor die mensen merkbare voordelen. Maar die mensen nemen dan ook voor lief dat hun accupakketten al hel snel "op" zijn zodat ze nieuwe moeten kopen. Ben je niet van plan om je in de wedstrijdwereld te begeven dan kan je veel langer met je accu's doen door "beter" met je accu's om te gaan. Dit zal niet tot veel mindere prestaties leiden, je zult maar weinig verschil merken.
Een bijkomend voordeel is dat je een minder zware dus minder dure lader nodig hebt. Ook zal de accu die je als laadbron gebruikt (autoaccu) langer mee gaan omdat het laden veel efficienter gaat.

Back