32cc motor met boosterpomp

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Peet43, 28 aug 2022.

  1. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Beste forumleden,

    heb een 32cc motortje met boosterpomp aangeschaft, krijg deze niet lopend. Start wel maar valt direct daarna stil. Heeft iemand hier dezelfde ervaring mee of een idee voor een oplossing? Hoor het graag.

    mgr.
    Peter

    89D0716F-E61E-4A77-9891-A083E8893615.png
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2022
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat heb je allemaal al geprobeerd?

    Overigens is dat geen boosterpomp, maar een "boost-bottle" en de meningen er over v.w.b. de effectiviteit van die dingen zijn verdeeld. Of ze nu wel of niet werken, ze mogen in elk geval niet veroorzaken dat je motor niet loopt, en ik geloof ook niet dat ze de oorzaak zijn,

    Mijn eerste gedachte is om de aanslagschroef voor het stationair toerental een haartje in te draaien.
     
  3. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Hey Brutus, dank voor je reactie. Heb inmiddels inderdaad ook aan de aanslagschroef gedraaid, in en uit, zonder succes. Heb nu zelf het idee om de motor zonder de bottles te proberen te laten draaien en dan weer verder kijken.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zou me ernstig verbazen als het weghalen van die boostbottles het verschil zouden maken. Normaliter doen die dingen helemaal NIKS en dienen ze alleen om mooie glimmende "ingewikkeld uitziende" dingetjes aan een auto toe te voegen, net als alle andere rommel van RB inoovations (zoals die riemaangedreven "superchargers"). Optische tuning dus.
    ALS je ze weghaalt, vergeet dan niet de aansluitingen op de carb af te pluggen anders doet hij het nog niet.

    Voor wat het waard is: de lengte van die slangen maakt deel uit van de "tuning" van zo'n systeem, en hoewel ik er geen hout van geloof dat ze ook maar enig meetbaar positief effect hebben, ALS ze wat doen, dan doen ze dat niet meer (of in elk geval niet meer op het toerental waar ze horen te werken) als je die slanglengte verandert. Al geloof ik er ook weer geen reet van dat die slanglengtes getuned zijn. Het zijn in de basis gewoon Helmholtz-resonators, en dat is niet meer of minder dan een getunede geluidsdemper. Geen performance booster.
    https://www.bing.com/ck/a?!&&p=e591...WEub3JnL3dpa2kvSGVsbWhvbHR6cmVzb25hdG9y&ntb=1
    Ik kan me zo voorstellen dat die dingen het inlaatgeluid van je motor verminderen (en dat zou best wel eens meetbaar kunnen zijn) maar niet dat ze voor een betere vulling zorgen.

    Ik kan verder alleen denken aan verkeerd afgestelde sproeiers, maar meestal zouden die af fabriek goed moeten staan.
    Je kan het proberen: Beide sproeiers dichtdraaien (NIET vast aandraaien, gewoon het eerste teken van weerstand is "dicht") en dan 1,25 omwenteling open. Dat is niet perfect maar zou een afstelling op moeten leveren waarbij de motor in ieder geval start en loopt.
     
  5. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Deel je mening over de werking van de bottles. Wat ik niet wist is dat de lengte van de slangen zou kunnen uitmaken. Zoals ik hem nu geprobeerd heb te starten, lijkt het of er mengsel in de slangen terecht komt, heb het idee dat dit niet wenselijk is. Mijn optie om zonder bottles te testen ga ik doen met een nieuwe isolator zodat afsluiten geen probleem is.

    mgr.

    peter
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Boost bottles doen wel iets bij de grotere motoren, ook bij onze nitromotoren gezien maar daar doet het niet veel.
    Dat je brandstof in de slangen ziet is nogal logisch, het zit immers aan je carburateur gekoppelt.

    Meer uitleg: Boost Bottle - Wikiscootia - A scooter wiki (wikidot.com)
     
  7. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Ik snap dat er brandstof in de slang komt maar gaat daarom dan niet naar de cilinder, en daar moet het wel naar toe. Afstelling van de carburateur zal dan naar mijn idee rijker moeten.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan moet je het verhaal eens beter lezen. De brandstof wat hij opvangt is juist niet gebruikte brandstof dat door een terugslag vanuit de motor weer in de carburateur komt en zal het ook weer terug geven wanneer nodig. Het is een systeem wat op de ene motor beter zal werken dan de ander (afhankelijk van de grootte van de inlaat timing) maar zou niet direct een grote invloed op de afstelling moeten hebben.
     
  9. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Dank voor deze uitleg, had hem inderdaad zo niet begrepen.
    Heb de motor inmiddels voorzien van een kale isolator, zoals Brutus al zei maakt niets uit, zelfde resultaat. Ben nu gaan stellen aan de L schroef op de carburateur en op een halve slag open met de choke ook open kreeg ik hem draaiend. Is natuurlijk niet goed maar ben verder dan eerst. Ga nu ook de carburateur eens vervangen, wellicht is dat de oorzaak.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een stukje wat al begint met een giga-blunder over carburatie, vertrouw ik niet zo heel erg.
    Dit verhaal:
    klopt gewoon niet, want dan zet je gewoon je L sproeier wat verder dicht en is het mengsel weer gewoon in orde. En aangezien een goede tuner een carburateur correct afstelt, compenseert zich dat automatisch.
    Die backwash treed namelijk uitsluitend bij lage toerentallen op, maar die pagina suggereert alsof het altijd gebeurt. Dat is niet zo, want er is ook nog zoiets als de massatraagheid van de instromende lucht. Bij oplopende toerentallen treedt die reversie steeds later op totdat het tot stilstand komen van de lucht min of meer samenvalt met het sluiten van de inductiepoort. Dat is ongeveer bij het toerental van maximum koppel (heel ruwweg, en uitgaande van dat de uitlaat en spoelpoorten ook correct ontworpen zijn), want meer lucht dan dat wil er gewoon dat carter niet in, boostbottle of niet. Ga je nog meer toeren draaien, dan is de lucht nog volop in beweging als die inductiepoort sluit, en stuitert er een drukgolf terug de carburateur in. Aangezien onder die condities de gasklep vol open staat, en het aanzuigtraject recht is terwijl de boostbottle ingang per definitie haaks op het inlaat traject staat EN maar heel klein is, heeft die terugstuiterende drukgolf geen enkele neiging die boostbottle in te kruipen.
    Dat betekent dat de boostbottle volgens hun uitleg uitsluitend bij lage toerentallen iets doet omdat dan de backwash krachtig is en het gas helemaal dicht staat. En bij lage toerentallen en nagenoeg gesloten gas, HEB je om te beginnen dus weinig vermogen en valt er ook niks aan vermogen te winnen. Grijpt je koppeling ook nog niet aan, dus al had je vermogen, het komt niet bij de wielen aan.


    Nee... een boost bottle doet echt helemaal niets, KAN ook helemaal niets doen. Het enige wat zo'n ding KAN doen is een pulserende stroming "gladstrijken", maar hij KAN gewoon helemaal niks toevoegen aan de spoeling. Dat is hele simpele natuurkunde. Daarvoor zit hij aan de verkeerde kant van de inductiepoort.

    Het enige wat zo'n ding KAN doen (en dat volgt al uit bovenstaande uitleg waarbij ik de stand van de gasklep er bij betrok, is een te kleine carburateur wat minder klein laten lijken. De boostbottle verlengt, ALS hij goed in resonantie komt, de schijnbare aanzuigperiode (vanuit het oogpunt van de carburateur), waardoor er meer tijd is om dezelfde hoeveelheid mengsel aan te zuigen. Daarom LIJKT het alsof ze bij "grotere" motoren wat doen, omdat brommers en scooters nu eenmaal om een heel scala van redenen eigenlijk altijd van een te kleine carburateur voorzien zijn, en een boostbottle er voor zorgt dat die eigenlijk te kleine carburateur het tot wat hogere toerentallen bij kan houden.
    Maar hij kan nooit het verschil met een optimale carburateur goedmaken. M.a.w. ALS je verschil ziet tussen "standaard" en "boostbottle", dan betekent dat per definitie dat die motor zelfs MET boostbottle nog steeds minder presteert, dan wanneer er gewoon een voldoende grote carburateur gemonteerd wordt.

    Dat is ook de reden waarom ze bij Nitromotoren niks doen: Nitromotoren hebben eigenlijk altijd een relatief heel erg grote carburateur. In verhouding tot hun cylinderinhoud vaak 2 tot 3 keer groter dan een scooterblokje.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK... even voor de duidelijkheid: HOE VER staat die L schroef nu open? halve slag vanaf dicht? Of "halve slag verder dan hij stond"?

    Doe eerst nog maar even helemaal niks met die carburateur te vervangen, zet eerst maar eens, kwart slag per poging, die L schroef verder open, net zo lang tot hij zonder choke wil blijven lopen.
    Normaal is de startprocedure bij koude motor: choke dicht (niet open, maar dicht), trekken tot de motor een plofje geeft. Dan NIET doorstarten, maar EERST die choke weer open zetten). Daarna moet hij met hooguit twee, drie keer trekken aanslaan en blijven lopen.
     
  12. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Mijn relaas klopte niet, choke stond dicht, L half open vanaf dicht, toen bleef hij lopen. Startprocedure is me duidelijk, heb al meerdere model gehad, ook met problemen maar deze lukt even niet.
     
  13. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Carburateur vervangen, starten en lopen, geen idee wat er mis kan zijn met de eerste carburateur maar opgelost, bedankt voor alle inbreng.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Logisch dat ie dan niet loopt. Normaal is 1 tot 1,25 volle slag open.
     
  15. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Klopt, heb ik hem ook op gehad, zelfs toen deed hij het niet.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    hoho..
    choke dicht(!!) en de naald 0,5 uit..
    als hij alleen dan blijft draaien, krijgt de motor dus met de choke in normale toestand veel te weinig brandstof.
    eerste gedachte zou zijn dat die naald een heel eind open moet

    er is ook de mogelijkheid dat 1 van de reed valves kapot is.
    zelf nooit gehad.
    maar op internet zat gelezen. dan pompt de carb een heel stuk minder dan moet, en kan dingen veroorzaken die je met de naalden niet oplost
     
  17. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Stellendam
    Kijk dat is iets waar ik op verder zou kunnen zoeken, denk hierin een heel stuk mee, zou een logische verklaring kunnen zijn.
     

Deel Deze Pagina