35 mhz transmitter of turnigy 9x sid huang uhf lrs

Beste fpv'rs,

graag jullie hulp! Ik vlieg nu 2.4 ghz en wil graag voor fpv overstappen op een andere r/c frequentie. Bijvoorbeeld 35 mhz. Het probleem bij 35 mhz is dat ik niet een goedkope futaba meer dan 7 kanalen kan vinden. Ik kom nu uit op ongeveerd 200 euro. Voor wat meer geld zou ik misschien beter een turnigy kunnen kopen en daarbij een rangelink van sid huang (RangeFPV---RangeLink UHF LRS - RC Groups of een andere lrs.

Mijn eerste doel is om een 1 à 2 km te vliegen. maar op de lange termijn wil ik natuurlijk meer en het is zonde als ik dan weer andere spullen moet kopen. Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik kijk uit naar jullie mening hierover?

willem

Beide hebben z'n voor en nadelen. Nadeel van UHF (431 - 435MHz) is dat op die band er medegebruikers zijn die 400W mogen zenden. Dus er is een kans dat je besturing daar last van krijgt. 35 MHz is speciaal voor modelvliegtuigen aangewezen, niet dat je er dan alleen bent maar de kans dat je last van anderen op hetzelfde kanaal krijgt is minder en met het toenemend gebruik van 2.4 GHz zal dat alleen maar minder worden.

Dus vanuit dat punt bekeken zou ik voor 35 MHz kiezen.

Beide hebben z'n voor en nadelen. Nadeel van UHF (431 - 435MHz) is dat op die band er medegebruikers zijn die 400W mogen zenden. Dus er is een kans dat je besturing daar last van krijgt. 35 MHz is speciaal voor modelvliegtuigen aangewezen, niet dat je er dan alleen bent maar de kans dat je last van anderen op hetzelfde kanaal krijgt is minder en met het toenemend gebruik van 2.4 GHz zal dat alleen maar minder worden.

Dus vanuit dat punt bekeken zou ik voor 35 MHz kiezen.

Ik denk dat de kans van "storing" op je systeem groters is op 35mhz dan op 70cm oftewel 430mhz-440mhz..

Dit omdat de meeste LRS op UHF aan frequency hopping doen.. dus niet op 1 frequentie zenden en ontvangen.
Daar ook de zenders van radiozendamateurs die "400W" uitsturen beter gefilterd en smalbandiger zijn dan menig RC zender oid.
Je LRS systeem "luisterd" daar omheen zegmaar, naar de overige frequenties die niet onderdrukt worden.

Op 35mhz maak je gebruik van 1 frequentie, en die frequentie gebruikt je mede club genoot misschien ook.. (per ongeluk) en dan is het gauw gebeurd.

NOOT!... voor een LRS op UHF dien je in het bezit te zijn van minimaal een Novice registratie.
Met als bijnoot, dat het LRS systeem wel uitzend in de toegewezen frequentie ruimte voor data verkeer.
Hiervoor te verwijzen naar de website van Agentshap telecom..

afweging

Bedankt voor jullie input. Het is meer een afweging. De long range system koppel in dan aan mijn huidige dx6i.Ik heb dan een goed systeem. Ik kan alleen de lrs niet optimaal gebruiken omdat ik eerst binnen 1 à 2 km wil blivjen. Ik ga ervan uit dat ik met de goede ontvanger en een lang genoeg antenna met een betrouwbare 35 mhz zender 1 à 2 km kan vliegen. maar over 1 jaar of 2 jaar wil ik natuurlijk verder. dan kan ik alsnog een lrs kopen. maar dan heb ik dus dubbele kosten.

ps. aangezien ik zoveel mogelijk legaal wil doen ga ik een ham licentie halen!! dus wat betreft hoeft u zich geen zorgen te maken.

willem

Bedankt voor jullie input. Het is meer een afweging. De long range system koppel in dan aan mijn huidige dx6i.Ik heb dan een goed systeem. Ik kan alleen de lrs niet optimaal gebruiken omdat ik eerst binnen 1 à 2 km wil blivjen. Ik ga ervan uit dat ik met de goede ontvanger en een lang genoeg antenna met een betrouwbare 35 mhz zender 1 à 2 km kan vliegen. maar over 1 jaar of 2 jaar wil ik natuurlijk verder. dan kan ik alsnog een lrs kopen. maar dan heb ik dus dubbele kosten.

ps. aangezien ik zoveel mogelijk legaal wil doen ga ik een ham licentie halen!! dus wat betreft hoeft u zich geen zorgen te maken.

willem

Ik maak me geen zorgen hoor, ik wil alleen voor diegene die ook mee lezen, aangeven dat je niet zomaar gebruik mag maken van frequenties :)

Neem een goed merk 35mhz zender zoals Graupner of Futaba, en gebruik PCM ontvangers op 35mhz.. dit zijn een stuk betrouwbaardere ontvangers dan PPM ontvangers.

Ik heb dit even zitten lezen, en ik ben zelf ook een beginner met FPV (incl klein budget). Het schijnt dat je je DX6i zou kunnen modden naar een FrSky systeem, en daarmee met een goede antenne best een afstand zou kunnen halen... nooit zo ver als UHF natuurlijk, maar wel goedkoper.

Mod = Hobbyking --> FrSky DIY system

Elmar.

Ik heb dit even zitten lezen, en ik ben zelf ook een beginner met FPV (incl klein budget). Het schijnt dat je je DX6i zou kunnen modden naar een FrSky systeem, en daarmee met een goede antenne best een afstand zou kunnen halen... nooit zo ver als UHF natuurlijk, maar wel goedkoper.

Mod = Hobbyking --> FrSky DIY system

Elmar.

ik zou zeggen,,koop die goed kopen zooi niet

zoek naar 35 mhz zender op marktplaats of zo

FrSky schijnt t best goed te doen. Het probleem is, zoals ik in m'n eerste post al zei, dat ik een heel klein budget heb, en een beetje 35mhz zender kost al gauw weer een boel geld.

Om die reden gaat DragonLink het zeker niet worden... helaas.

FrSky schijnt t best goed te doen. Het probleem is, zoals ik in m'n eerste post al zei, dat ik een heel klein budget heb, en een beetje 35mhz zender kost al gauw weer een boel geld.

deze kom ik als eerste tegen op marktplaats

Marktplaats.nl > F14 Zender 35 Mhz - Robbe Futaba - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw | Radiografisch | Vliegtuigen en Helikopters

effe op poetsen en klaar
volgens bij ben je dan veel beter bezig

je ant draad verlengen van 35 mhz ontvanger voor nog meer bereik

btw vat fpv niet te makelijk op

wat je koopt,,koop goed spul
je ben je kist eerder kwijt dan je denkt

dus dan is het helemaal duur koop

cp ant kan je zelf maken
op 1,3 ghz of 2,4 ghz vlieg je 1,5 km om je heen zonder spat storing

er valt gerust wat te besparen
maar osd en besturing camera video bril,, bedrading moet goed zijn
vtx uit hong kong werkt ook erg goed

rob

deze kom ik als eerste tegen op marktplaats

Marktplaats.nl > F14 Zender 35 Mhz - Robbe Futaba - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw | Radiografisch | Vliegtuigen en Helikopters

effe op poetsen en klaar
volgens bij ben je dan veel beter bezig

je ant draad verlengen van 35 mhz ontvanger voor nog meer bereik

btw vat fpv niet te makelijk op

wat je koopt,,koop goed spul
je ben je kist eerder kwijt dan je denkt

dus dan is het helemaal duur koop

cp ant kan je zelf maken
op 1,3 ghz of 2,4 ghz vlieg je 1,5 km om je heen zonder spat storing

er valt gerust wat te besparen
maar osd en besturing camera video bril,, bedrading moet goed zijn
vtx uit hong kong werkt ook erg goed

rob

Beste Rob!

Hartelijk bedankt voor je input. er zijn twee beginners in dit topic met verschillende middelen. Ik hoop dat de ander niet op dit topic gaat meelopen want ik ben dit topic begonnen. Zou je willen kijken naar mijn 'casus'?
Ik wil zeker niet besparen op besturing en ben bereid om een dragon link te kopen. het probleem is dat ik nu een dx6i heb. ik kan een 9cap kopen en over een jaar een dragonlink. of nu al een dragon link. ik zou die 6 channel zender op marktplaats kunnen komen maar als ik dragon link wil en head tracker e.d. moet ik alsnog een betere zender kopen. Ik zie dat je in HHW woont....ik ben vaak bij mijn ouders in broek op langedijk, zou ik misschien eens een keer met je mee kunnen gaan?

groeten,
Willem

Laatst bewerkt:

Bedankt voor je input maar zou je misschien een eigen topic willen beginnen want nu zijn er twee beginneren met verschillende middelen door elkaar aan het schreeuwen en dan is het voor de anderen moeilijker om ons te helpen!

willem

hi

pb verstuurd

heb het ook druk
probeer snel tussen door antwoord te geven

heb niet goed gelezen ook,dacht dat je dure 2,4 futaba zender had

met jou zender moet 1km wel kunnen dacht ik

later

Wat zie ik hier over het hoofd dan in tabel 8 hier?
www.agentschaptelecom.nl/.../brochure-vergunningsvrije-radiotoepassingen.pdf

En in ook in de rest van het vergunningsvrije radiotoepassingen document kan ik echt niets vinden over vergunningsvrij bezig zijn op 431 - 435MHz, ik ben er nog maar eens door heen gelopen, ook niet in combinatie met spreadspectrum of frequencyhopping. Ben ik dan zo blind dat ik er steeds overheen lees?

Laatst bewerkt:
Back