35 mhz transmitter of turnigy 9x sid huang uhf lrs

Roel, zijn we het toch met elkaar eens? 35 mHz is jarenlang veilig genoeg geweest voor modelvliegen. Als je de suggestie wekt dat het veilig genoeg is dan heb je de kans dat je de beginnende FPV'ers op de verkeerde weg zet omdat FPV vliegen toch anders is dan modelvliegen. Voor FPV onveilig, voor modelvliegen veilig genoeg.

Ik herhaal:
De "wettelijke eisen" staan in de Regeling Modelvliegen. Slechts voor één uitleg vatbaar. Maar die uitleg is in de optiek van een aantal FPV-vliegers beperkend en past niet in hun straatje.

Ik heb niets tegen FPV-vliegen. Zolang het binnen de bestaande regelgeving gebeurd.
Net zo goed als ik niets tegen brandstof-vaarders heb. Op een daarvoor bedoeld water, met de nodige veiligheid voor het publiek, goede zenderbewaking enz enz.
Maar op het moment dat ik een brandstof-vaarder zie racen in een natuurgebied (waardoor hij mijn hobby in een kwaad daglicht stelt en mijn kansen om lekker rustig rond te tuffen verknalt) spreek ik hem daarop aan. Luistert hij niet, heeft hij een probleem.
Idem als ik een modelschipper op de 35 mHz zie varen.

Slechte knijperdiscipline. Simpel op te lossen met goeie zenderbewaking.

nooit gehad dat er naast het veld nog iemand 1 km verderop staat te vliegen? hoeft niet altijd aan de personen naast je te liggen!

nooit gehad dat er naast het veld nog iemand 1 km verderop staat te vliegen? hoeft niet altijd aan de personen naast je te liggen!

Lezen we even in de context?

Op onze club zijn diverse modellen op zicht neergestort omdat toevallig iemand op hetzelfde kanaal per ongeluk de zender aan deed.

En nee, Vinny, ik heb dat nog nooit "gehad".
Met een modelschip kun je namelijk niet neerstorten.

... Dus praten we helemaal niet over vergunningsvrije radio toepassing....
Dat zei ik dus ook, vergunning nodig daarvoor. Maar al heb je vergunning, mag je dan radiobesturen daar in die band?
Van de meeste mensen hier op forum weet ik hobby niet, ik weet niet zend-amateur met licentie is.

... Op onze club zijn diverse modellen op zicht neergestort omdat toevallig iemand op hetzelfde kanaal per ongeluk de zender aan deed. Mag niet, gebeurd toch.
...
... Vele modellen heb ik de grond in zien verdwijnen omdat iemand een voerboot gebruikte met 35mHz besturing, mag niet gebeurd toch.
...
... Op de club gooide iemand z'n kist weg en vergat de ontvanger aan te doen...het model stortte midden in een woonwijk neer, 5 km verderop. ....
Al die voorbeelden zijn niet relevant, het betreft situaties waarin mensen een fout maken. Sowieso hoort jij-bakken niet in discussie thuis (wie zonder zonde is, hoge snelheid, overtreding van andere wetten/regels, rijden met pilsje op, enz.enz). Desondanks, jij-bakken maakt wel het nodige duidelijk, mensen die het gebruiken weten dat ze verkeert doen.

En net zoals ik ontwetende MBF leden regelmatig op het riskante verschil tussen mA en mAh mag/kan wijzen, mag/kan ik FPV'ers wijzen op dingen die niet toegestaan zijn of op dingen die slecht voor RC kunnen uitpakken.

Laatst bewerkt:
En net zoals ik ontwetende MBF leden regelmatig op het riskante verschil tussen mA en mAh mag/kan wijzen, mag/kan ik FPV'ers wijzen op dingen die niet toegestaan zijn of op dingen die slecht voor RC kunnen uitpakken.

Mag ik de niet FPV'ers er dan ook op wijzen dat met hun goed bedoelde meningen uit onwetendheid mensen worden aangespoord de FPV hobby onveiliger te maken? Heeft niets te maken met wat wel of niet mag.

Wat mag is onveilig. Wat niet mag is veiliger, meer veiligheid dient de modelbouwwereld waarin we allemaal een belang hebben. Handel dan niet uit eigenbelang want de kans dat het mis gaat neemt proportioneel toe bij het volgen van de letter der wet.

Normaal reageer ik niet in deze draadjes maar je eerste zin slaat de plank volledig mis. Met het door jouw goed bedoelde advies stuur je onwetende mensen de illigaliteit in.

Mag ik de niet FPV'ers er dan ook op wijzen dat met hun goed bedoelde meningen uit onwetendheid mensen worden aangespoord de FPV hobby onveiliger te maken?

Mag ik van jou dan eindelijk eens een goed onderbouwde uitleg hebben waarom ik met mijn verhaal over mogelijke radiostoring mis zit. Daarbij mag je van mij net zo technisch lullen als ik deed. Waarom is het volgens jou niet mogelijk om met die uhf link storing van anderen te hebben.

Je schreeuwt dat iedereen het fout heeft en jij weet hoe het wel zit.......... dus laat maar zien.
Nog even de link naar de post waar het om gaat als geheugensteuntje.

Mag ik de niet FPV'ers er dan ook op wijzen dat met hun goed bedoelde meningen uit onwetendheid mensen worden aangespoord de FPV hobby onveiliger te maken? Heeft niets te maken met wat wel of niet mag.

Wat mag is onveilig. Wat niet mag is veiliger, meer veiligheid dient de modelbouwwereld waarin we allemaal een belang hebben. ...
Wat jij hier stelt is een vals dilemma. Het is niet OF veiliger OF regels maar het moet gaan om EN veilig EN regels.

Bedenk ook dat de niet FPV'ers veelal radiobesturing gebruiken, in Nederland wonen en Nederlander zijn, mogen dus het nodige zeggen.

Dat zei ik dus ook, vergunning nodig daarvoor. Maar al heb je vergunning, mag je dan radiobesturen daar in die band?
Van de meeste mensen hier op forum weet ik hobby niet, ik weet niet zend-amateur met licentie is.

Ron,
Een zendamateur (die hiervoor examen heeft gedaan) mag radioexperimenten doen op bepaalde frequenties om kennis en ervaring op te doen van de radiotechniek met z'n mogelijkheden. Die radioexperimenten zijn niet strak omschreven en je zou dus als experiment een modelvliegtuig, modelauto of wat dan ook kunnen besturen via RC om te kijken hoe de radioverbinding zich houd en welke antennes het meest geschikt zijn hiervoor.
Dus je moet het zien als een experiment.

Tegenwoordig hoeft een zendamateur geen vergunning meer te hebben maar wel geregistreerd staat bij het Agentschap Telecom en daar zit een examen aan vast om aan te tonen dat je een bepaalde minimum kennis van radiotechniek en van de wets hebt.

Normaal reageer ik niet in deze draadjes maar je eerste zin slaat de plank volledig mis. Met het door jouw goed bedoelde advies stuur je onwetende mensen de illigaliteit in.

Nee Burp, tis maar hoe je bekijkt. FPV is wettelijk niet toegestaan. Maar daar houd het niet mee op, mensen doen het toch. Dan is het kiezen tussen 2 kwaden:

1. lopen schreeuwen dat het niet mag, maar niemand luistert.

2. De niet luisterende dan maar voorzien van goede info vanuit een ervaringsdeskundige zodat ze veiliger te werk gaan.

Eric, ik heb nergens geschreven dat uhf storingsvrij is, wel dat je met behulp van RSSI en OSD je actuele signaalsterkte in de gaten kan houden. Zakt die in dan verschijnt er een alarm in je beeld, negeer je die dan kom je buiten bereik. Je kan dan met 6dB winst middels schakelaar de besturing terug krijgen..maar eigenlijk ben je dan voorbij je limiet gegaan, niet goed bezig dus.

Kennelijk ben je dan toch niet goed op de hoogte want een zendamateur zendt niet continu. dus je kunt over zijn/haar huis vliegen en geen last hebben maar op het moment dat de zender aangaat heb je geen verbinding meer met het model dat gaat niet geleidelijk maar plotseling. Dat los je niet op met 6dB sterker signaal.
Dus jouw verhaal gaat dan niet op.

[edit: nu heb ik iets meer tijd om te reageren dus ik vul dit nog even aan]

Waarom ik hier toch nog even op doorzaag is dat veel FPVers, die toch wel ervaren zijn, relatief weinig over radiotechniek weten en blindelings erop vertrouwen dat zij de situatie in de hand hebben.

Er zijn maar weinig die weten welke medegebruikers er op "hun" frequentie zitten. Als je verantwoord met FPV bezig wilt zul je naar mijn idee hier ook rekening mee moeten houden en je vluchtplan op moeten aanpassen.
De techniek zelf...... mijn verhaal waarop je reageerde gaat heel diep in de techniek, je hebt er als gebruiker mee te maken maar velen weten niet dat dit effect bestaat. Toch, als je de grenzen op gaat zoeken heb je ermee te maken en er zijn zat mensen die de grenzen van de mogelijkheden opzoeken of door verkeerde aannames zoals "UHF heeft toch geen last van storing".......... "frequentie hopping dus geen last van andere zenders"....................toch over de grenzen gaan zonder te weten.
Kortom het tekort aan kennis over radiotechniek is een groot risico. Dit komt niet alleen op het MBF voor maar ook op fora, zelfs als die alleen met FPV bezig zijn.

Je gaat er vanuit dat de RTH het model veilig naar "huis" stuurt............... hoeveel % van de FPVers hebben RTH.........
Jij kunt er niet vanuit gaan dat iedereen dezelfde apparatuur heeft als dat jij gebruikt. Dus een ODS of een RTH hoeft niet per definitie aanwezig te zijn. Als er wel een ODS in gebruik is, geeft het dan wel de RSSI weer van de RC ontvanger?
Dus Bluefalcon, jij doet een aantal aannames waar je rustig eens kritisch naar mag gaan kijken: klopt het feitelijk wel wat jij zegt, heeft een ervaren FPVer wel alle kennis over luchtvaart, modelbouw, het weer, radiotechniek enz.
Kijk maar eens wat een 1:1 piloot moet leren voor hij zelfstandig mag vliegen.
En ...... wat ook belangrijk is: niemand weet alles (ook ik niet ;) ), dus je loopt het risico dat iemand anders het echt beter weet dan jij.

Als laatste: ik gebruik voorlopig 35 MHz voor FPV omdat voor mijn omgeving daar de minste kans is op medegebruikers

Laatst bewerkt:
[mod] heren, het is een understatement als ik zeg dat er een beetje agressie naar voren komt hier..

Dit is een technisch forum, houd de discussie technisch
Ga niet de mensen erachter beledigen of jezelf laten verleiden tot minder nette uitspraken

Bij de volgende waarschuwing gaat de draad dicht..
Teveel garantie op mislopen[/mod]

verantwoordelijk

Hè wat jammer dat het allemaal zo loopt en dat we elkaar niet in waarde kunnen laten. Ik wil weten wat voor mij de beste keuze financiele en praktische redenen in overweging nemend. als ik een auto koop kan hij ook harder dan 120/130, dat is ook illegaal. Laat iedereen over zijn eigen doen en laten oordelen en gewoon de tips geven die nodig zijn! Dus wat moet ik doen?

Hangt een beetje van je plannen af. Als je niet van plan bent verder dan 3km te gaan vliegen zou ik voor 35MHz gaan. Aangezien je al op 2.4 GHz vliegt zou je ook kunnen overwegen om dat eerst te proberen hoe ver je daar mee komt. Als je een videolink op 1.2 GHz gebruikt wel een low pass filter gebruiken want die zenders gooien er te veel rotzooi uit ;( bij mij op de club is er ook iemand die hiervoor 2.4 GHz gebruikt.

Wil je verder dan zou ik voor de UHF link kiezen waarvan je de link in de eerst post gaf. Maar wel aan gevuld met een goede OSD omdat ik dan wel wil weten hoe het met de accuspanning is en welke hoogte ik vlieg, een RTH is dan ook prettig. Dus dan gaat het toch nog in de papieren lopen. Ook is het dan verstandig om wat dieper in de werking van je spullen te verdiepen omdat je meer de grenzen van de mogelijkheden gaat zoeken. Ook zul je meer rekening moeten houden met mogelijke storing in de radioverbinding.

Dat is dus zoals ik het zou doen.

Erik, veel succes dan maar op de 35 mHz. Ik heb hier een filmpje van 3 jaar geleden als voorbeeld, speciaal voor jou geuploud. Hopen dat jou dat niet overkomt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg ook met 35mhz fpv en haal met gemak 3km met verlengde ontvanger antenne 202cm
Ik heb een filmpje op youtube (wippo76) waar je dit kan checken
wel raad ik een rth systeem erbij te nemen
Ik las in dit topic dat als je rcstoring hebt dat je rth systeem dan ook niet meer werkt
Onder welke steen heb jij gezeten?
ik vlieg vaak een eind weg en doe dan mijn zender uit mijn skywalker komt dan vrolijk terug vliegen
Het 2de voordeel van vliegen op 35 mhz ipv 2.4 vind ik het gebruik van een 2.4 videotx bij 2.4 ben je in nl aangewezen op 5.8
Ook heb je met 35mhz minder last van vliegen achter bebouwing
Ik vlieg rustig op 30metrr hoogte 2km weg
als je dus veilig max3km wil vliegen gewoon mooie 35mhz pcm zender kopen met goede pcm ontvanger en antenne lengte verdubbelen
Ik gebruik een robbe fx18 ooit voor 5 tientjes op mp gekocht

Laatst bewerkt door een moderator:
Het kan maar ook geen garantie. Hangt ook sterk van je omgeving af.
Kom met video en RC lang niet zo ver bij de club als dat ik andere hoor, zoals in andere wereld delen waar veel minder achtergrond ruis is, als ik alleen sta gaat het maar is er meer activiteit drukt het al behoorlijk. Verder nog de weersomstandigheden die de boel beperken.

UHF geldt hetzelfde verhaaltje. je zou er ver mee kunnen maar er zijn er zat bij die in het begin ook maar net een paar km halen en weer terug moeten.

Laag en ver zat er bij mij op 35MHz niet in. En voor ver moest er flink hoogte gemaakt worden en de omstandigheden behoorlijk mee zitten. Maar dan nog 2km was goed te doen met verlengde antenne (graupner pcm)

wel raad ik een rth systeem erbij te nemen
Ik las in dit topic dat als je rcstoring hebt dat je rth systeem dan ook niet meer werkt
Onder welke steen heb jij gezeten?

een RC storing kan ook betekenen dat je ontvanger vastloopt op een manier dat het je RTH niet activeert...

maar goed, de kans is groter dat bijvoorbeeld een servo stuk gaat, heb je uberhaupt niets aan je RTH :)

Back