:!: 35MHz is sinds nov'99 (weer) gereserveerd voor RCvliegen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gelukkig zijn typische autozenders en ontvangers nauwelijks in de 35MHz te koop ..... ;-)

Jaah gelukkig wel jaah.
Maar de boot zenders niet die zijn ook wel te koop op de 35 mHz band. Zoals de FC18 F14. En dan gaan de boot bestuurders een 35 mHz zender
kopen omdat het lekker rustig is op deze band. En dan gaan we de mist in vind ik. Toch varen er veel mensen op 35 mHz.

M.v.g.

Andry Sappe´

Waarom wordt er een discusie gevoerd als vliegers op 40 Mhz vliegen.
De 35 Mhz is er speciaal gekomen voor alleen de vliegers omdat er dodelijke ongevallen inhet verleden zijn geweest.

Meende ook dat op een vliegclub niet op andere freuentie's gevlogen mocht worden als dat wel gebeurd dan moet je het bestuur een schop verkopen.

Jij wilt niet weten hoe druk het is op de 35 mHz band. Iedereen vliegt er gewoon op. Als je bij een vliegclub gaat vliegen dan moet je tig kanalen hebben op de 35 mHz band anders kan je niet veel vliegen. En daarom kopen vliegeniers ook een zenderset op de 40 mHz band. Bij MVA vliegen er een heleboel mensen op de 40 mHz band omdat het dan veeeeel en veeeeeeeeel rustiger is .

De rode tekst heb ik ergens van deze topic gehaald.
Als ik vaar schuif ik mijn antenne altijd een eindje in op groot water komt hij buiten bereik dan heb ik hem zo weer door de antenne in zijn geheel uit te schuiven.

Maar dit hebben we vroeger toen alleen de 27 Mhz er was ook gedaan in Delfzijl dan had de plaatselijke vliegclub geen last van ons signaal.
Schuif je antenne maar eens voor de helft in als je antenne op je model horizontaal gepolariseerd is.

Heb ook wel meegemaakt dat wij met een grote groep aan het varen waren en er 3 man aan de andere zijde van de vijver gingen varen terwijl ze ons wel gezien hadden na overleg geen resultaat enige oplossing even een van hun schepen geschampt en roepen zie je nu wel dat was storing.

Ik geef toe, Ik vlieg op 40Mhz..
Reden dat ik 40Mhz vlieg is trouwens dat ik bij mijn oude hobby als battlebot bouwer (legaal!) een flinke zender heb gekocht, en bij die organisatie was 40Mhz verplicht. Ik heb gekeken wat ik nog terug zou krijgen als ik de zender zou verkopen, maar dat was zo treurig dat ik heb besloten om de zender te houden voor et vliegwerk. Ik wil best overstappen op 35Mhz, maar ik ga niet mijn goede 40Mhz zender in de hoek gooien of er maar 30% van de winkelwaarde voor vangen. Dat is gewoon keihard cash over de balk.

Freakazoid Nu zullen we het even hard stellen.

Jij vliegt op 40 Mhz jou toestel wordt oncontroleerbaar en staat een kind aan de kant of een volwassen persoon die jij met jouw toestel dodelijk verwond.

Is dat niet hetzelfde als met drank op achter het stuur stappen.

Onderstaande zaken hebben niets met Frequentie's te maken maar zouden het kunnen zijn.
Ik weet van een crach waar een jongen van 14 jaar bij omgekomen is dat was in Duitsland.
Ik weet ook van een dodelijk ongeval in Nederland waar een Arts en een Ing bij een dijk opliepen en de Ing vol in de borst werd geraakt door een modelvliegtuig de arts was ter plaatse aanwezig maar kon niet meer doen.

Freakazoid Nu zullen we het even hard stellen.

Jij vliegt op 40 Mhz jou toestel wordt oncontroleerbaar en staat een kind aan de kant of een volwassen persoon die jij met jouw toestel dodelijk verwond.

Is dat niet hetzelfde als met drank op achter het stuur stappen.

nee dat is het niet omdat vliegen op de 40 mhz gewoon is toegestaan.

onzin dus.

Ehm, er KOMT helemaal niemand waar ik vlieg. En al helemaal niemand met grond RC die et ding eventueel zou kunnen storen.. Je kan daar nieteens met n normale auto komen.

Bovendien denk ik op n club is de kans dat er iemand geraakt wordt volgens mij nog veel groter dan als je in je eentje int midden van n groot bos staat.. Maargoed. Jaja, er zijn regels op clubs, maar mensen maken fouten, en waar veel mensen zijn...

Wordt dit zo langzaamerhand geen erg onzin draadje?
Ja tegen nee.

Tsja, dat heet discussie. :P

Ik weet ook wel dat 35Mhz beter is, maarjah, de kans dat er iemand dicht genoeg in de buurt komt van waar ik vlieg, met PRECIES dezelfde band, is wel HEEL klein. Ik vlieg daar al n jaar, en ik heb tot nu toe nog maar 1 persoon gezien, en dat was een boer die even kwam kijken op zn traktor.

Maarja, et zou eigenlijk niet uitmaken op welke frequentie ik zou zitten dan, want de kans dat iemand op 35Mhz in de buurt komt is net zo groot als iemand met 40Mhz.

En et is niet dat ik met levensgevaarlijke grote zware brandstof projectielen vlieg hoor, allemaal kleine electro vliegtuigjes. Et meeste zelfs wettelijk toegestaan.

Maar om even n beetje meer ontopic te blijven: Waarom heeft et vliegen zn eigen band? Een ophol geslage nitro truck zou ik toch ook niet graag tegen komen. :P Ik weet wel dat vliegtuigen n beetje gevaarlijker zijn, maar al et RC heeft zn gevaren, toch? Bovendien, zijn er eigenlijk wel vlieg clubs waar ook grondmodellen bij in de buurt zitten?

Maar wie bijv. vlakbij een vliegclub vrolijk
met zijn 40 mHz brandstof auto'tje gaat rijden.
dan heb je vrij veel lef vind ik.
Ten eerste dat je auto naar de klote gaat
en een vliegtuig de grond inboord.

M.v.g.

Andry Sappe´

Tsja, dat kan net zo goed n pipo met n 35Mhz vliegtuigje zijn. Daarom heb ik eerst op de kaart gekeken of ik ver genoeg uit de buurt zat van clubs.

Ik ga morgen naar Krikke een Catalogus kopen na er eerst in te hebben gekeken maar hieronder een van 1991 van Robbe en daar staat bij de Frequentie's waar ze voor zijn Auto's, Schepen en Vliegtuigen.

En als de 40 Mhz vrij gegeven is voor Vliegers en de 35 Mhz voor Vaarders en Racers dan is die overkoepelende instantie voor Vliegers geen cent voor de neus waard.

Er is genoeg voor geknokt om dat allemaal apart te krijgen ook dat er meer Frequentie's op de 40 Mhz kwamen.

Dat kanaal 30 op de 27 Mhz nu verboden is komt doordat die 27 Mc Bakkies nu ook op AM en USB mogen werken en kanaal 23 van een 27 Mc bakkie is gelijk aan kanaal 30 van de Radiografische Besturing de Frequentie is 27.255.

Dat had ik in 1983 al eens ontdekt foutje van de zaak maar ze konden er niets aan doen nu dan wel eenvoudig aan Breakie Breakie toewijzen erfenis van Nelie Smit Kroes.

freqdeel13so.jpg

freqdeel27lq.jpg

Wat ook altijd een leuk gegeven is als iemand storing heeft ligt het altijd aan een ander die een zender aan heeft staan dat gebeurt wel maar vaak is het de schuld van de vaarder zelf lege ontvangeraccu enz.
Een vlieger die neerstort zegt ook dat het door een storing kwam nooit dat het aan zijn vliegkunst ligt.
Nou van mij zijn er wel slepers gekenterd met het slepen eigen schuld moet je je aandacht maar bij je boot houden maar het heeft mij nooit schade opgeleverd als je de juiste procedures maar in acht neemt.

Bij Avio Eelde zit een vlieger die ik vrij goed kan was er een bij Avio Eelde die de eerste Computer Zender gekocht had en die legde trots alles uit wat de gegevens op het display betekende zegt Peter en als je toestel neergestort is komt er dan te staan Game Over.

De bedoeling van dit draadje was iedereen er op te wijzen, dat de 35 MHz is gereserveerd voor modelvliegen. Op 27, 30 en 40 MHz mag je dus varen, rijden en vliegen. Daarnaast mag je op 35 MHz uitsluitend vliegen. Zo is het nu eenmaal wettelijk geregeld. Als verenigingen daarnaast zelf nog regels stellen, zoals het verbieden van 27 MHz apparatuur, is dit een eigen keuze en dus een eigen verantwoordelijkheid.

Het is natuurlijk niet de bedoeling van dit draadje, dat we gaan filosoferen hoe anderen zich in andere modelbouwdisciplines behoren te gedragen. Dit heeft ook weinig zin. Uiteraard weten we allemaal, dat we uit elkaars vaarwater/luchtruim/circuit moeten blijven en dat we bij conflicterende belangen in overleg moeten gaan en niet naar elkaar moeten gaan wijzen.

In het aangehaalde voorbeeld van de MVA zijn de plaatselijke overheden zo geniaal geweest om twee vliegterreinen op hemelsbreed 1 km afstand van elkaar toe te wijzen aan twee verenigingen. Het is daarbij volkomen begrijpelijk, dat de beide verenigingen in goed overleg met elkaar tot een verdeling van de 35 en de 40 MHz zijn gekomen. Dit levert de minst onveilige situatie op...

Inderdaat

Als je tegewoordig lid wordt van MVA ( is al een tijd zo ) dat je pas
een zender koopt als je ingeschreven ben. Want als je je inschrijft
dan krijg je een kanaal toegewezen op de 40 mHz band.

Het zit wel goed geregeld vind ik zo :D .

M.v.g.

Andry Sappe´

Corrien

Er was in de tijd van alleen 27 Mhz een gecombineerde club van Vliegers en Auto rijders.
De club had de racebaan met kippegaas overdekt de kooi van Farraday helaas gaat dat voor vliegers niet op.

En als de 40 mhz ook voor vliegers is dan is het probleem voor de vliegers die zullen mij met mijn boten niet storen ik hen wel maar de wet was goed en is weer eens de nek omgedraaid.

hallo

bij ons heeft de gemeente (stad) het klaar gekregen om een auto club op 5 km afstand van onze vijver toestemming gegeven om een parkoer aan te leggen

we hebben nog steeds geen problemen gehad en alles gaat goed

wat die 35 Mhz zenders betreft ik heb een race van robbe op de 35 met een stuurtje dus wel degelijk een auto zender
ik vaar daar speed eco mee
omdat zo een stuurtje lekker in de hand licht om te sturen en je kan er heel krap de bocht mee om beter dan een stick vind ik

zolang er geen eenduidige overeenkomst komt binnen europa blijft het aan modderen
tabellen die bij zenders zijn geleverd kloppen haast nooit
veel winkeliers kopen hun materiaal in het buiten land waar dan een france of duitse handleiding bij zit met een daar in die landen tellende frequentie tabel
wie er een belgische of nederlandse heeft wil ik wel eens zien

en zoals reeds eerder gepost waar gaat dit topic eigenlijk naar toe

groeten raf

Heb even wat informatie ingewonnen.

De gehele 35 Mhz is alleen voor Vliegen.

Van de 40 Mhz zijn kanaal 50, 51, 52, en 53 gemengd dit wil zeggen voor vliegen, schepen en auto's.

De 5 kanalen op de 27 Mhz zijn ook gemengd dit wil zeggen voor vliegen, schepen en auto's

De rest van de 40 Mhz kanalen zijn alleen voor schepen en auto's.

Jan,

Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt ??
Dit is alleen zo in Duitsland maar niet hier ten lande..

In vrijwel geheel Europa is de 35MHz uitsluitend voor vliegtuigen....
De uitzonderingen zijn Italie, daar is het alleen een advies, in Noorwegen zijn op een paar (hoge) kanalen in de 35MHz vliegtuigen NIET toegestaan .... en in Zwitserland duurt het nog een paar jaar voor het definitief wet is ...
De 40Mhz is bijna overal vrij voor alles ......

P.S. de 30Mhz band is ook vrij voor alles in Nederland ....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back