:!: 35MHz is sinds nov'99 (weer) gereserveerd voor RCvliegen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hierbij de reactie die ik op 12 november 2002 kreeg van Peter Disseldorp van het agentschap Telecom. Ga maar eens naar de vernoemde nieuwsbrief vrijgestelde toepassingen

Peter Disseldorp zei:
Geachte heer van Sommeren,

U vroeg per email aan mijn collega de heer Tilstra wanneer de 35 MHz exclusief gereserveerd is geworden voor radiobestuurde modelvliegen. In november 1999 is de vrijstellingsregeling gewijzigd en toen is de 35 MHz band bestemd voor besturing van vliegende modellen. Een overzicht van de vrijgestelde toepassingen is te vinden in bijgaande nieuwsbrief, die ook op onze website staat (www.agentschap-telecom.nl ) onder Informatie, publicaties. Het gebruik van de 35 MHz voor besturing van vliegende modellen is overeenkomstig de Europese aanbeveling ERC/REC 70-03 van de Electronic Communications Committee te vinden op de website van European Radiocommunications Office (www.ero.dk) onder ECC deliverables, recommendations.

Ik hoop hiermee u voldoende geïnformeerd te hebben.

Vriendelijke groeten,
Peter Disseldorp
Projectmanager Landmobiel

ministerie van Economische Zaken
Agentschap Telecom
Afdeling Frequentie Infrastructuren en Systemen
Tel.: 050 -58 77 219
Fax.: 050 - 58 77 400

Toch deze draad weer even aanslingeren.
Ik kwam zojuist op de site van de NVM tegen dat de 35MHz NIET uitsluitend voor varen en rijden is. Ik heb ze (onder vermelding van deze draad en de FAQ van Corrien) hierop gewezen en gevraagd dit aan te passen. Het zou jammer zijn wanneer juist een vereniging als de NVM onjuiste info verspreid.

Bijgaand de pdf waarin (op blz 10) de vermelding staat:
http://www.modelbouwers.nl/pdf/infomap.pdf

Wim

nou even kijken wie ik dan eerder denk wie het bij het rechte eind heeft,
-A het ministery van economische zaken agentschap telecom
-B een club enthousiaste modelbouwers

ik denk toch echt A.
de regel IS eraf geweest maar weer snel terug in ere hersteld.

Toch lijkt het me dat winkeliers (en ook "electronische" winkeliers) kopers erop moeten attenderen dat er mbt RC-modelbouw regelgeving geldt. En waar deze te vinden is.
Ik zit bijv. te denken aan een algemene bijsluiter, die dus voor alle RC-disciplines van toepassing is, en waar alle referenties staan naar waar de regelgeving te vinden is. Hierop kan dan ook meteen vermeld worden dat wildvliegen e.d. niet is toegestaan. Voorwaarde is dan wel dat er niet meer van'"hogeraf' frequentietoewijzingen worden veranderd!!

Dit dekt helaas nog steeds niet de hele lading. Er blijven natuurlijk altijd mensen die via bijv. een ebay RC spullen kopen "om het eens te proberen" zonder dat ze ooit van regelgeving, clubs e.d. hebben gehoord. Deze groep zal moeilijk tot niet te benaderen zijn.

Wim, ik had de NVM er twee weken geleden op gewezen. Ik kreeg bericht van de secretaris (Frans Kaman) dat hij het door zou geven aan de document beheerder.

Mag je wel met een 40 mhz zender vliegen want ik wil een 40 mhz zender kopen voor mijn boten en heb nog 2 electro zwevers liggen waar ik mee wil gaan vliegen kan dat :?:

groetjess Jon :D

De RC frequenties op de 27MHz , 30MHz en 40MHz zijn vrij voor alle RC (vliegen, varen, rijden en whatever) ......

Let wel op bij de 40MHz dat daarvan kanalen ook vrijgegeven zijn voor NIET RC toepassingen (o.a. babyfoons :cry: ) ..... staat hier ergens op het forum .... zoekûh .... kan "vreemde" storingen veroorzaken ....

bedankt ben blij dat je het zegt want ik dacht juist dat het storings vrij was :(

Jon

Ron/Wim:

Hoe zit dat nu met dat verhaal dat kanaal 50 tm 53 op de 40 mHz ook vrijgegeven zouden zijn om te vliegen?
Stond gisteren in een ander topic en bij navraag bij ons op de vereniging werd dit ook bevestigd...

Zijn dat sprookjes?

Roel

@Roel.... alle in Nederland beschikbare frequenties zijn toegestaan om op te vliegen......maar al het laag-bij-de-grondse moet van de 35MHz afblijven ;-) ..... ik weet het, het is niet eerlijk.......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back