370km/uur met buitenloper

Gisteren waren er echte F3D kisten met de bekende MB motoren.
Maar die kwamen niet boven de 300.
En wat er vandaag was waren die rechtdoor speedgevallen, dus puur op snelheid.
Maar slechts 1 kwam op de 350.
De rest kwam net op de 300+

Er was een Quikie en die liep zo rond de 230-240.
Maar wel met een redelijk sterke motor.

hier staan wat foto's
Osnabrück Fotos - RC-Network

Mijn 250km/u met een bullit electro setup is gemeten met een eagletree sensor waarvan de sensor buis op de vleugel is gemonteerd weg van de propwash. Deze sensor heb ik getest in de auto en dat kwam overeen (bij 140km/u)

Zijn deze bovenstaande snelheden na een duik of alleen horizontale acceleratie? Die van mij na een flinke duik. Toch houdt hij het redelijk vast eenmaal horizontaal.

Wat me ook opvalt is hoeveel invloed de omgeving heeft op je beleving van de snelheid. Op ons veld hebben we enorm veel open ruimte en daar leek mijn projeti redelijk snel (op het oog 150). Later in duitsland gevlogen tussen de bomen en dat leek wel 250, heel gek. Daar gemeten met een lasergun en ik zat op 140+

De Hayabusa vloog 394, scheelt weer 2km.
En dat was ook de enige die echt hard ging.

Een Eagletree is niet betrouwbaar en een pitotpijp ook niet, ongeacht welke logger.
GPS kan je ook niet vertrouwen, heb ook al hele rare metingen gezien.

Een radargun is redelijk betrouwbaar als je een paar keer dezelfde snelheid hebt gemeten.

Die duitsers werken met een lichtsluis, als er een snelheid gemeten wordt dan klopt ie ook echt wel.

Mocht je ambities hebben.. in september is er de echte wedstrijd, die is alleen voor Duitsers.
Volgend jaar zijn er weer testdagen, dan zou je mee kunnen doen.

En even over dat vliegen met dat soort snelheden.
Ja, wij (3 man sterk) waren regelmatig het vliegtuig kwijt en de piloot zag het af en toe ook niet meer (de Excite die 309 liep) want dat was duidelijk aan het schrikgedrag te zien.

Maar het is gewoon een kick om laag en hard over het veld heen te knallen.
Foutje wordt enorm afgestraft, kost je een grasveld en een kist.

GJ

Back