3d geprint main gear

Hallo,

Voor de mensen met een 450 heli en een 3d printer. Print nu je eigen main gear.:)

Vandaag een main gear geprint voor mijn belt cp, met 140t, die hier te downloaden is: www.thingiverse.com/thing:1266075
Je moet wel een one way bearing van de trex monteren, die moet ik duss nog even bestellen en dan eens passen en kijken of het werkt!

main gear belt cp.jpg

Er is ook een main gear voor de trex met 150t te downloaden.
www.thingiverse.com/thing:703801

leuk paul, dan moet je inderdaad wel een 3d printer hebben.

ben benieuwd naar je bevindingen en hoe sterk het materiaal is.

Ja dat wel, de printer heb ik in de kerstvakantie gebouwd.
Volgens de ontwerper als je het print in pla dan werkt het zo dat bij een crash alleen de tanden van het main gear breken en de rest heel blijft.
Ik ga het ervaren.

Het is een prusa i3 mix hephestos en Sgraber met een bed van 200x300 mm en een E3d extruder clone. Het frame is van 9 mm mdf de tekening staat ook op thingiverse en heb ik bij snijlabpuntnl laten lasersnijden.

Het bed is standaard 214x214 mm van 3 mm dik aluminium en verwarmt daarboven op ligt dan een plaat van 3 mm aluminium van 200x300 mm. Het ligt wel op een mdf plaat die ook 200x300 mm is die afkomstg is uit de uitbreidingset voor de hephestosversie.

Laatst bewerkt:
Dank je. Een kwestie van de juiste onderdelen bij elkaar zoeken. Ik heb zelfs de x, yen z as niet hoeven te kalibreren die staan standaard op 180(x, y) 8000(m5 z as) steps(drv8825 steppers) alleen de extruder motor heb ik moeten kalibreren.
En belangrijk trillingen vermijden daarom heb ik mijn frame dikker genomen dan de normale dikte van 6 mm en een bowden extruder i.v.m minder gewicht dat heen en weer vliegt.

Volgens de ontwerper als je het print in pla dan werkt het zo dat bij een crash alleen de tanden van het main gear breken en de rest heel blijft.

Nou.... dat kun je dus gevoeglijk vergeten met een 450.... De rotor bevat ruim voldoende kinetische energie, om zichzelf te beschadigen, zelfs als hij NIET aangedreven wordt... Leg je heli maar eens op zijn kant met een autorotatie, dan snap je wat ik bedoel.

De standaard tandwielen strippen zo ook wel tijdens een crash, dus dat maakt weinig uit, en als je KDS tandwielen koopt kosten ze sowiso maar iets van een euro per stuk of zo.

Maar het is en blijft een knap stukje printwerk, en ik ben eigenlijk hooglijk verbaasd dat je die tandjes goed in vorm krijgt....

Hij doelt waarschijnlijk alleen op het main gear: dat de buitenste vertanding sneuvelt, maar de binnenspaken heel blijven. Dus dan is er alleen een nieuwe buitenrand nodig (en inderdaad wat er verder nog kapot gaat)

Overigens leuk idee en mooi uitgevoerd!

Maar het is en blijft een knap stukje printwerk, en ik ben eigenlijk hooglijk verbaasd dat je die tandjes goed in vorm krijgt....

Wat langzamer printen en de layers niet te dik kiezen. Ik heb het tandwiel met een laag van 0,15 geprint en ik denk als je print op 0,1 dat het nog beter en strakker wordt.

Hij doelt waarschijnlijk alleen op het main gear: dat de buitenste vertanding sneuvelt, maar de binnenspaken heel blijven. Dus dan is er alleen een nieuwe buitenrand nodig (en inderdaad wat er verder nog kapot gaat)

Overigens leuk idee en mooi uitgevoerd!

Dat denk ik ook, alleen voor de belt cp heeft de ontwerper een heel tandwiel gemaakt.

De tandwielen(140t) voor de esky belt cp zijn alleen nog verweg te bestellen voor gemiddeld 4 euro per stuk en nu print ik ze voor +/- 30 cent stuk. Wat voor mij interessant is. Net voor dat ik het ontwerp voor de 3d printer tegen kwam had er net 2 besteld in Hongkong.

Nou nou

Ik zou de gok wel durven te maken met een 450 gezien de nette print. Kan de stijfheid niet beoordelen van het materiaal, maar ben zeker benieuwd of het houd.

Back