3D NT

Tevredenheid 100%

Vliegen, alles tussen whisper mode soft 3d bij 1300 toeren tot rocketship bij 1900 toeren.

Degelijkheid 99%, de lagers van de hoofdrotor as verdienen wat extra aandacht.

Alhoewel de NT veelzijdig inzetbaar is, is het niet de ideale trainer. Stuurkarakter is altijd heel direct, is aan te passen met andere paddels en bladen maar blijf altijd nog aan de directe kant. Silhouet is compleet anders dan bij andere heli's en vereist wat gewenning om altijd de goede orientatie te bepalen. Door het smalle en onder een hoek staande landings-gestel ook niet echt ideaal voor beginners. Snelheid opbouwen is ook geen probleem, dus is zo een eind weg, dit in combinatie met het silhouet maakt het ook wat extra spannend.

Groetjes,

Rick

Vlieg sinds een klein jaar met de NT en bevalt prima.

Doordat het toestel zeer licht is met een beest van een motor heb je een groot toerenbereik waarmee te vliegen is.
Bij lage toeren heerlijk stil en toch krachtig rondbollen of met ruim 2000 rpm bijna elk vleugelvliegtuig voorbijschieten. (Die 175 km/h topsnelheid die de fabrikant claimt geloof ik onderhand wel, vooral als je Jan Henseleit zelf eens hebt zien vliegen). Leuk om eens te proberen, maar zelf vlieg ik nu voornamelijk met wat lagere toeren (1300 - 1600).

Maar bij elk voordeel zit een "nadeel": doordat het toestel zo licht is, is het gevoelig voor wind/turbulentie en door de zeer direkte aansturing zie je elke stuurbeweging (of stuurfout). De kap is heel slank en veel mensen hebben in het begin wat moeite om de stand van het toestel te bepalen, bijvoorbeeld bij nose-in heb je het idee dat je van je af vliegt. Het landingsgestel kun je in een andere hoek onder het toestel zetten, dus je kunt zelf bepalen of hij horizontaal of met de neus naar beneden staat.

Wat betreft onderhoud e.d. is het een kwestie van de geleidingen in de kop schoon en gesmeerd te houden en regelmatig de snaren op spanning te controleren, tot nu toe heb ik geen echte minpunten kunnen ontdekken.

Groeten van Eric

Back