3D Pitts S2C

• Topicstarter Topicstarter Robert Jan
  • Startdatum Startdatum
Hee mensen,

Even dit draadje een nieuw leven inblazen.

Mijn Shockflyer is dan eindelijk zo gaar en broos, ik heb er maar een . achter gezet.

Nu is die Pitts klaar, en de electronica zit erin, ik ben bezig met de versteviging van de 2 vleugels, en het zwaartepunt.

Alleen het probleem is juist het zwaartepunt omdat de 2 vleugels niet recht boven elkaar zitten en dit mijn eerste dubbeldekker is weet ik niet waar ik het zwaartepunt ongeveer moet hebben?

Wie heeft een idee?

Op ongeveer 25-30% van de voorlijst voorste vleugel tot de achterkant achterste vleugel...

En volgens de tekening van www.3dfoamy.com ligt het zwaartepunt gelijk met de achterzijde van de middelste "wingstrut"
Vanaf die tekeneing heb je 'm toch gebouwd???

haha het is al zolang geleden, ik was de tekening kwijt en wist hem niet meer te vinden :o

bedankt

Hoi allemaal,

Ik vraag me af hoe ik het beste mijn rolroeren van beide vleugels aan elkaar kan maken, mijn servo, zit aan de onderste 2 rolroeren. Hoe moet ik de bovenste verbinden zodat ze mee-sturen met de onderste. Wat is daar een lichte en makkelijke oplossing voor?

een koolstof staaf die iets klijner is dan het stuk tussen de vleugel
en aan de uitende van dat koolstof doe je krimpkous en dat verwarm je en maak je plat
als je dat gedaan hebt maak je een sneetje in de rolroeren
dan doe je daar het krimpkous tussen en zet je vast met een speld

Ik heb het al gemaakt, hele lichte buisjes van heeeeeel dun aluminium, en klein stukje van servoheveltjes, werkt prima en is aardig licht.
Hij is vliegklaar, de camera is op vakantie met mn ouders, dus ik kan geen foto's maken. Morgen als het windstil is gaat ie vliegen.

Hij is in het totaal erg zwaar geworden, 254 gram.. Hij is wel voor buiten en volledig uit 6mm depron. Ik heb wat veel lijm gebruikt en mijn ontvanger is aardig groot pico (4/5)

@#!@,

Net even gevlogen, het vliegt voor geen meter, hij rolt perfect, hij reageert best aardig op richtingsroer, maar zodra de kist helling in de bocht aanneemt lijkt ie vast te zitten. Hij gaat allemaal vage bewegingen maken. Heel onnatuurlijk. Ik kan het ook niet verklaren wat hij precies doet, hij is nog net bestuurbaar, maar hij vloog boven een maisveld en daar kreeg ik hem niet vandaan.. gelukkig net erlangs geland, anders was het zoeken geblazen :D

maar met heeeeeel veel moeite. 2 pogingen gewaagd, 2x kunnen redden, maar hij hang zichzelf te snel op aan zn prop en houd erg van meskant vliegen, zou het zwaartepunt verder naar voren moeten? Hij zit nu aan het begin van de onderste vleugel

ik heb ook een shockflyer en nog meer van dat soort dingen, die vliegen allemaal prima, maar dit is niet bestuurbaar hoor.

Robert Jan zei:
zodra de kist helling in de bocht aanneemt lijkt ie vast te zitten. Hij gaat allemaal vage bewegingen maken. Heel onnatuurlijk

maar hij hang zichzelf te snel op aan zn prop en houd erg van meskant vliegen
Han Veldhuis zei:
hoezo.... ????

dat wat je opnoemt, is prcies zoals een Pitts vliegt ;-)
Sommige dubbeldekkers heben dit, soms in je voordeel bij meskant, vaak erg lastig. je moet je richtings roer mee stuuren, dus naar links, allebij de knuppels naar links, en bij rechts bijde naar rechts.
Niet beginnen mee te mixen, want dan kun je bijna niks meer lekker stuuren, veel oevenen, of een ander model maken.

Ok lastig, maar ik vlieg al 8 jaar met het meest vreemde wat er rond vliegt, vliegende schijven, vreemde vormen, heli's, flip 3d, mini laser 3d, meer kunstvliegonderdekkers enz... enz.. Alleen dit is mn eerste dubbeldekker. Dit vliegt niet als een vliegtuig, dit flubbert onbestuurbaar door de lucht.
Ik zal proberen om een filmpje te maken tijdens zo'n vlucht.

Maar halfgas gewoon een rondje vliegen is niet eens mogelijk. Ik vraag me af of er mensen zijn die een Ikarus Pitts hebben uit de shockflyer serie, die zouden ook ongeveer zulk vlieggedrag moeten vertonen.

Klinkt alsof er teveel beweging in de vleugels zit.... heb je iets van spandraaden tussen vleugels ???? (of hele stijve vleugels=dikke koolstof staaf/buis)

Een dubbeldekker vliegt compleet anders dan elk ander normal vliegtuig. Het is alsof je een torenflat de bocht door moet duwen. Dit gevoel had ik bij mij Eaa-Bipe van Balsa USA en ook bij de Frans Banens Ultimate, Nu bij de Vertigo II waar ik mee vlieg heb ik dat gevoel niet. Ik denk dat dit komt omdat het grootste gedeelte van het gewicht onderin zit en niet op de hartlijn. Bij de meeste dubbeldekkers staat het zwaartepunt ook niet gegeven op een vleugel maar ergens tussen de vleugels.

Robert Jan zei:
Ik vraag me af of er mensen zijn die een Ikarus Pitts hebben uit de shockflyer serie, die zouden ook ongeveer zulk vlieggedrag moeten vertonen.
Bijmij op de club heeft er 1 iemand die, en die is er ook totaal niet over te spreken.
hoewel hij ook nog eens heeft dat het 1 kant veel moeilijker gaat dan de ander. (VEEL te grote/zware motor)
Dus die ikarus heeft deze eigenschappen ook.

Ik had er nooit last van met de ultimate, maar dat was ook mijn eerste shocky. Verder alleen maar goede dingen gehoort over de ultimate.

Nou ik ben eruit misschien, ik heb het zwaartepunt iets verder naar voren gelegt, nu heb ik een betere kijk op hetgeen wat gebeurd, zodra ik links stuur gaat de kist rollen naar links, waarna de neus naar rechts onder wegzakt, dit is te corrigeren door flink up te geven en wat met je richtingsroer naar rechts te sturen om de neus op de horizon te houden. Dit is niet erg handig natuurlijk..

dus kort gezegt, rollen voor bocht naar links geeft neus naar de verkeerde kant (dus rechts), maar is wel goed te corrigeren, maar is niet normaal. Instelhoek van alle vlakken zijn hetzelfde, ik heb het model ook wat verstevigt, hij is over stijf, mijn shockflyer is er niks bij. Rollen gaat ook, maar het lijkt sterk dat mijn zwaartepunt veel te ver naar achter ligt, maar dan zou het zwaartepunt dadelijk voor mn voorste vleugel uitkomen...

Robert Jan zei:
dus kort gezegt, rollen voor bocht naar links geeft neus naar de verkeerde kant (dus rechts), maar is wel goed te corrigeren, maar is niet normaal.

Dit komt doordat je rolroeren naar beide kanten gelijk uitslaan. Als je de uitslag naar beneden weglaat of voor minstens de helft verkleind dan denk ik dat dit al vele malen beter gaat. Nu moet je steeds bijsturen met je richtingsroer om netjes door een bocht te komen.

Ik heb daarstraks een brok lood erop gegooid waar je eng en akelig van wordt, waardoor het zwaartepunt op 5mm vanaf de neus van de voorste vleugel kwam te liggen. Het vliegt ongelofelijk mooi en strak nu. Hij is nu uiteraard te zwaar voor prophangen enzz..., maar nu kan ik me orienteren op het verschuiven van de accu zodat het zwaartepunt op de goede plek komt.

En even voor de duidelijkheid, het vliegt als een 1dekker alleen net wat anders, maar veeeel prettiger, zonder rare trekjes zoals in het begin.

Het vliegbeeld is erg mooi, alleen moet ik even de onderkant een ander kleurtje geven :D

Back