3d print van ophanging rc auto

goedendag,

ik had even een vraag over 3d printen waar ik nog nieuw in ben.
ik heb een acme en t2m nitro auto. waar ik nu achter kom is dat onderdelen ervan te bemachtigen best moeilijk kan zijn. (tips zijn welkom)

ik zoek bij een plastic deel van mijn ophanging:
upload_2023-2-9_11-26-43.jpeg

dit kan ik nu uiteindelijk via china krijgen bij acme zelf.

maar toen dacht ik is dit ook mogelijk om zelf te printen met een 3d printer?
ik weet niet van welk soort materiaal het is.

ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben al?

gr rick

De ervaring is dat 3D printen met een standaard printer en materiaal geen succes is voor sterke onderdelen.

Je kunt beter gewoon een stuk plastic (nylon) regelen en zelf de vorm uithakken en de gaatjes boren, je zou het dan ook van aluminium kunnen doen.

Er is vast wel een lokale CNC bedrijf of een kunststof winkel waar je een reststukje kunt bietsen. In het geval van nylon zou je ook een broodplankje kunnen halen.

Goedendag Rick,

Ik las je berichtje afgelopen morgen,en omdat ik een landingsgestel voor een 4 kilo wegende 3D geprinte Mirage III aan het uitprinten ben vond ik het ook leuk om
dit Buggy chassis onderdeeltje uit te printen.
9009996B-34E2-4951-8CA3-1EE4A3B7446A.jpeg

0B60D677-24B0-49A5-ABAF-F18EFB8619F0.png
Dit is het linkje naar het desbetreffende onderdeel:https://www.thingiverse.com/thing:2391071

Als je wilt,kan ik bijvoorbeeld dit onderdeel per post naar Utrecht sturen,probeer het maar is kapot te breken…..:rofl:

Heb dit onderdeel op 280 graden Celsius met deze printer uitgeprint:https://sovol3d.com/products/sovol-sv06-direct-drive-3d-printer#

Met deze niet toxische Nederlands/Amerikaans filamentsoort:https://colorfabb.com/nl/ht-dark-gray

Met behulp van deze slicer:https://www.simplify3d.com/

Ik ben altijd zeer gecharmeerd geweest van deze Noorse ontwerper,ik zal al blij zijn als ik 10% procent van zijn ontwerp brains mocht lenen….
Dit is wéér een ander,nieuwer ontwerp van Tahustvedt/Grumpy rc modeler:https://cults3d.com/en/3d-model/various/mkultra-3d-printable-1-10-4wd-buggy

Filmpje 1(Cults 3D)

Filmpje 2(Thingiverse)

En als laatste linkje het bouwverslag waar jij hem eventueel vragen kan stellen:https://www.rcgroups.com/forums/sho...4WD-buggy-with-belt-drive-or-two-motors/page9

0F4E0C75-35D3-4B01-AD3D-71800DC6DEAB.jpeg
Veel succes toegewenst!

Groet:Robin

Laatst bewerkt:
De ervaring is dat 3D printen met een standaard printer en materiaal geen succes is voor sterke onderdelen.

Je kunt beter gewoon een stuk plastic (nylon) regelen en zelf de vorm uithakken en de gaatjes boren, je zou het dan ook van aluminium kunnen doen.

Er is vast wel een lokale CNC bedrijf of een kunststof winkel waar je een reststukje kunt bietsen. In het geval van nylon zou je ook een broodplankje kunnen halen.

Je zal versteld staan hoe taai een goed geprint PETG onderdeel is. Ik heb van een 1:8 offroad een onderdeel geprint en had ook mijn twijfels. Na dat ding ENORM mishandeld te hebben ben ik er wel van overtuigd dat PETG goed geprint niet onderdoet voor de originele onderdelen. Ik heb diverse dingen moeten vervangen maar het geprinte onderdeel doet nog steeds prima. Dit was ook een nood oplossing omdat we 1 dag voor de vakantie erachter kwamen dat deze stuk was dus tijd voor een origineel was er ook niet :)

Je zal versteld staan hoe taai een goed geprint PETG onderdeel is.

Een maat van mij is ook bezig geweest met standaard PLA en dat was zeker geen succes. Natuurlijk met het juiste materiaal en daarbij mogelijk de juiste printkop kom je ver. De meeste standaard printers hebben dan ook meestal een rol PLA.

Maar dan nog, tegen de tijd dat je het onderdeel getekend hebt kan ik hen al uit een stuk plastic of zelfs aluminium gemaakt hebben want het is een bijna recht stuk met 4 gaten waarvan 2 doorlopend..

PETG print niet veel lastiger dan PLA. Alleen het bed moet beter.

Maar het is makkelijk als je print en het past net niet lekker. Dan pas je de tekening aan en print je opnieuw. Zelf met de hand maken kan ook maar als je veel tekent gaat dat erg snel. Zoiets teken en printen kost mij minder tijd dan het met de hand maken. Kan ik iets anders doen terwijl de machines voor mij bezig zijn :)

Heb heel wat geprobeerd in het verleden qua onderdelen enz. Bovenstaand filmpje is heel tof, maar om goeie werking te hebben (handling) moet een draagarm ok stijf zijn. Stijf en taai dus.
Voor bashing is TPU wss heel tof, maar de draagarm zal na verloop van tijd ook doorbuigen gewoon te staan. Ik heb nog draagarmen in UV hars geprint (objet, industrial grade), PP like. Met wat gebruik begaven deze het ook, maar belangrijker: ze bogen door gewoon door het gewicht van de auto zelf en de tegenwerkende wielen & shocks.
Dat kan de pret allemaal niet drukken natuurlijk.
En in filament bestaat er ondertussen heel veel: PA, carbon gevuld, PP, glasvezel gevuld, PC... Ik test allerlei uit. Ter beschikking: markforged, Pollen AM, Ultimaker S5, Stratasys... Maar goed, dat ligt wat boven de gemiddelde hobbyist natuurlijk.
Maar toch.
SLS en HP MJM lijken met meest geschikt, waarbij het ontwerp ervoor geoptimaliseerd kan worden.
Om te zwijgen van de metaal opties....

Je moet hiervoor vooral een taai plastic hebben. Moet niet te stijf / hard te zijn dan breekt het eerder dan dat het meegeeft. Nylon is ook leuk maar dat print heel erg lastig. CF-Nylon is echt super maar vooral ook erg lastig te printen. Voor een simpele hobby printer is PETG een goede optie en als het harder moet zijn kan je CF-PETG gebruiken maar dan moet je betere nozzles hebben ivm de slijtage. Alle materialen die 250+ nodig hebben om te printen, of erg lastig vasthechten aan een bed, zijn voor de meeste hobbiesten al niet meer te doen.

TPU is ook lastig met een bowden printer maar de hardere varianten gaan best goed. Voor een lichte auto zou dit kunnen als ophanging maar niet voor een zwaar model idd. Als je het dik genoeg kan maken zal het meevallen maar dat is niet altijd een optie.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet zp goed waarom vaak naar PETG gekeken wordt. Zo super vind ik dat niet. Toevallig momenteel bezig met PC en copolyester. Print heel goed, taaie stukken.
PA ook ok maar moeilijker printbaar.
Dit alles op fliamentprinters natuurlijk.
Heb net samples opgevraagd van PA en PP vezelgevuld met carbon en glasvezel. Niemand ervaring hiermee? Duur wel qua materiaal, maar dat is nog altijd relatief tgo industriële materialen zoals van Strarasys. Daar print ik met ABS en ASA, pok nice.
Markgorged printer print met PA en continue carbon of glasvezel. Super is dat...

Back