dat witte fluitje is al niet slecht wanneer gemaakt op een makerbot of aanverwante hoger al vernoemd hier en daar.
Even aanvulling op de nauwkeurigheden, van toepassing op de industriëlere machines: ABS is erg vochtgevoeling. De rollen van de makerbot ea zitten niet verpakt, de makerbot bouwruimte zelf is open en niet geconditioneerd, de spelingen op alle onderdelen zijn gigantisch als je vergelijkt met professionelere toestellen. Op de machine van cheeta zal dat wss wel al beter zijn.
Ik bedoel maar: als je geen rekening houdt met de conditionering binnen de afgesloten machine (temp net boven de smelttemp van ABS), vocht niet weert, doorvoer en andere snelheden niet exact kunt meten,... dan is zo'n resultaat als dat fluitje het meest haalbare lijkt mij.
Ik merk zelf met mijn dimension dat bij een kleine hapering of afwijking in een build van bv 10h, dit al niet meer ok is voor de industrie. Dan moet ik wee eens kaliberen of is er service nodig.
Hoe goed je het krijgt, is voor mij gewoon hoe veel tijd je erin wilt steken.
Hebben we al vermeld dat de makerbots ea geen (aparte) supportstructuur printen?
Ik vind het leuk om te zien dat bij industriële opdrachten een tolerantie van 0,1mm (gangbaar bij 3D printing) al op het randje is, maar bij makerbotting moet je soms hele klodders afsnijden of vijlen om er wat toonbaars van te maken.
Andere technieken zoals sinteren, stereolithografie, gips,... zou ik hier niet aanbrengen. Dan zijn we nog verder van huis.
Ivm ontwerp van de extrusiekop: koop toch gewoon dat onderdeel dat beschikbaar is. Ik ben zelf ook voor het zelf bouwen als het kan, of om bij te leren, maar bij deze zou mijn keuze snel gemaakt zijn.Die mannen zijn er al heel lang mee bezig. De uniforme verwarming,.. is niet zo eenvoudig te verkrijgen.
Ik volg verder.
Ik mag hier geen reclame maken, maar het is niet echt commercieel, dus doe ik toch maar. Eind augustus gat bij ons een summerschool door waarin een workshop met makerbots zit. Het is al laat om in te schrijven (voor de hele week wel), maar misschien is er wel interesse en nog plaats. Er zijn al een aantal deelnemers uit Nederland.
programma, check de woensdag:
Howest.be | Program | Summer School 2011
moderators: schrap gerust indien toch niet geoorloofd.