3D teken software

hallo iedereen,
voor school zou ik een dlg moeten tekenen in zo een tekenprogramma,
nu heb ik XFLR5 geprobeerd XFLR5 maar daarmee kreeg ik niet het gewenste resultaat..
dus zoek ik een ander dat ook spécifiek voor het tekenen van vliegtuigen is, dus ik wil niet autocad ofzo te horen krijgen :)
er is mij verteld dat er hier op het forum ergens een hele goeie is genoemd maar ik kan hem niet meteen vinden..
hopelijk kunnen jullie mij helpen ;)

grzt

in de echte luchtvaart (bemande luchtvaart) wordt vaak CATIA gebruikt om 3D te tekenen. maar qua moeilijkheidsgraad is dit wel te vergelijken met solidworks.
volgens mij moet je ook een licentie (of gekochte CD/DVD) hebben om er mee te werken. :roll:

Ik gebruik zelf Autocad/Mechanical Desktop (nog niet voor modelbouw), heb Google Sketchup dan zelf ook niet gebruikt maar wel al gehoord dat die prima werkt en zeer gebruiksvriendelijk is! :idea:

CATIA is mooi spul, gebruikt men in automotive industrie ook veel, geweldige software voor meervoudig gebogen en gevouwen vlakken zoals het plaatwerk van een voertuig. Maar zoals wingman aanhaalde, als je er al betaalbaar aan kunt komen, zeer gebruikersonvriendelijk! :rolleyes:

hallo

bij ons in de trailer bouw gebruiken wij solidworks.
zelf heb ik hem ook op de comp.staan maar is zonder uitleg bij onmogelijk om iets van te snappen.

suc6.

m.v.g

Ik gebruik op het werk Cocreate Onespace Designer Modelling. Dat is een 3D solid modeller die vrij gebruiksvriendelijk is. Al zal je de nodige tutorials door moeten werken om er iets zinnigs mee te kunnen. Er is een gratis versie van dit programma waar je eenvoudige modellen mee kan maken, maar voldoende om een vliegtuig in te modelleren.

Ik zie net dit topic. Nu ligt het natuurlijk aan het doel dat je voor ogen hebt, maar ik wil even de software noemen die ik zelf graag mag gebruiken voor 3d.

Omdat bij hetgeen wat ik doe het vooral belang is om fotorealistische renders te maken + modellen te kunnen ontwerpen die in zelfgeschreven software (spelletjes :P ) zichtbaar is heb ik een licentie overgenomen van 3d studio max. Dat is geen goedkoop spul. Maar er is ook het programma Blender.
Dit is 100% gratis en heeft een grote schare (ook profesionele) gebruikers. Is oorspronkelijk ontworpen op/voor linux, maar inmiddels zo een beetje overal heen geport. Ook voor windows en de mac nu dus.

Is dit geschikt om vliegtuigen mee te ontwerpen? Een echte vliegtuigkundige zal meteen zeggen: nee!
Is het geschikt om je idee mee uit te werken? Absoluut. Zelfs psychics zijn standaard opgenomen in de programma's. Zijn ze eenvoudig te leren? Niet bepaald vind ik zelf. Ik gebruik 3d max al jaren en elke keer als ik iets maak, moet ik weer iets opzoeken.

Maar voor de mensen die bereid zijn een beetje tijd erin te steken en het wel stoer vinden dat ze hun modellen echt fotorealistisch kunnen renderen, is blender echt een toppertje. Let wel op, integenstelling tot een Cad zijn deze programma's ontworpen met animaties in het achterhoofd. Een bouwtekening ermee maken zal zeker kunnen, maar dan zou ik toch voor de traditionele cad gaan. Hier vind je overigens heel veel gratis cad programma's voor de meest uiteenlopende doeleinden.

groet,

Wilbert

Laatst bewerkt:
Back