3D tekenen

Hallo allemaal,

Kan iemand in de regio Rotterdam op weg helpen met het 3d leren tekenen tgv cnc frezen.
Ik krijg 2D wel redelijk tot goed, maar snap niet hoe je 3D en / of de 4e as moet doen.

John.

Hai Alwin,

Maakt niet zo heel erg uit, als het voor een leek maar op te pakken is....
Ik heb verschillende pakketten (demo's) bekeken als artcam, cad, freecam, ilustrator, sketsup etc. Het lijkt er op dat de basis gelijk is.

Het moet uiteindelijk in Artcam Pro komen als dxf, dwg om te importeren, mits Artcam het zelf ook kan.

Wat ik wil bereiken is dat ik een rechthoek, cilinder etc kan tekenen en frezen.

John.

dwg = autocad en dxf is iets meer algemeen maar nog steeds autodesk gerelateerd vaak.

bij autocad kan je 3d tekenen maar je zult voor alle paketten even de tutorials moeten volgen op youtube. staan er genoeg op.

Ik teken zelf 3D in Autocad (niet ideaal, maar goed) Afhankelijk van wat je wil tekenen leer je dat niet zomaar even in een middagje. Als je dan toch tijd gaat investeren zou ik eerder voor solidworks of inventor kiezen.

Kijk eens naar Alibre voor het tekenwerk, die hebben onder andere een gratis basisversie.
De tutorials zijn erg goed.
Van Cad naar Cam gaat via een postprocessor, erg goed daarvoor is Cut2D van Vectric (echter niet gratis).
Gratis kan dit o.a. via Cambam.
De basis voor succesvol 2d en 3d frezen ligt voor een groot deel in de vaardigheid van je tekenwerk.

Succes,

Piet

Ik begrijp dat het niet even te leren is, het is een vak.
De afgelopen tijd heb ik me georiënteerd op het tekenen, maar mis net het opstapje om door te gaan, bij verschillende tutorials slaan ze net wat over, of gaan er van uit dat je al iets snapt.

Ik kan met Artcam een aantal "cad" tekeningen openen en daar mee verder, maar graag zou ik zelf leren / kunnen.

Alibre gaat ik nu bekijken, dank voor de tip.

mvg,

John.

Hoi Fuzzy,

lastig om te kiezen,
wat je ook kiest er gaat flink wat tijd in zitten
om op een punt te komen dat je redelijk snel op je scherm ziet wat je bedacht had.

Over het algemeen zijn Autocad en Inventor het meest gebruik in de professionele praktijk.

Ik kon zelf het snelst op weg met Rhino 3D, hoewel ik daar ook na 3 jaar
nog steeds elke dag wat bij leer.
Rhino 3D ( vanaf versie 4 is interessant) is tot op zekere hoogte intuïtief te bedienen.

Kijk er naar misschien is het jou ding.

Succes!

Rhino 4(5) (OSX in mijn geval) werkt goed, verder kun je kijken naar solidworks ( duur maar is wel 'gratis' te downloaden, daar kan ik niet mee helpen )

Wellicht google sketchup om er een beetje in te komen en is ook nog eens gratis, succes!

Back