3D-tekeningen

ik ben zelf een ex autocad gebruiker en nu over gegaan recent naar 360 fusion.
nog wel even het gewenningsproces maar veel meer mogelijkheden ermee en gratis voor de hobbyist. (basis is praktisch gelijk).

Verder alleen basis ervaring met solidworks / sketchup etc. maar kon er toch niet aan wennen.
Het probleem is vaak meer dat je ergens aan gewend raakt.

Autocad is van origine een echt technisch teken pakket met harde waardes voor afmetingen.
360 fusion is een mix tussen autocad en inventor (autodesk). En heeft meer free to form mogelijkheden.
Solidworks is technisch vergelijkbaar met 360 fusion.
Sketchup is eigenlijk vanaf basis al meer free to form dan dat het met echte harde afmetingen werkt.

In dit geval is 360 fusion volledig gratis te gebruiken en ook verreweg de meeste mogelijkheden.
autocad is onbetaalbaar voor hobbyisten net als solidworks.
Sketchup is zowel gratis (beperkt) als betaald verkrijgbaar.
123D van autodesk is een zeer uitgekleden versie van 360 fusion.

Bedankt voor de uitgebreide behandeling, Alwin.
Dus, in het kort: 360 fusion is jouw aanbeveling. Ik had al wel Sketchup gedownload maar er nog nauwelijks iets mee gedaan, dus Fusion maar eens downloaden, en daarmee gaan spelen.
Groet,
Cor

mijn voorkeur is fusion 360 op dit moment omdat het een krachtiger pakket is dan sketchup.
Echter zal de leercurve vanaf 0 wel iets stijler zijn maar er zijn net als met sketchup genoeg tutorials te vinden met video uitleg.

Wij als techneuten zullen toch net iets meer met afmetingen werken dan met vrije hand design. En dat is waar autocad (fusion 360 is daar op gebaseerd) op gericht is.

Hallo Alwin,

Is het Fusion 360 programma (de software) ook te gebruiken voor watersnijmachines en lasersnijmachines en 3D printers ??
Zodat je de zelfgemaakte tekeningen gebruikt kunnen worden voor de bovengenoemde soort machines.

360 fusion kan ook autocad / dxf / stl uit gooien ja dit is geen probleem.
dxf is verreweg het meest gebruikte bij laser snijden.
.stl is voor 3d prints van toepassing.

verder ook nog bijna alle bekende standaarden wel:
Local file export types include IGES, SAT, SMT, STEP, F3D, and DXF.
  • Cloud export file types include Inventor 2014, IGES, SAT, SMT, STEP, DWG, DXF, STL, FBX, and F3D.

360 fusion kan ook autocad / dxf / stl uit gooien ja dit is geen probleem.
dxf is verreweg het meest gebruikte bij laser snijden.
.stl is voor 3d prints van toepassing.

verder ook nog bijna alle bekende standaarden wel:
Local file export types include IGES, SAT, SMT, STEP, F3D, and DXF.
  • Cloud export file types include Inventor 2014, IGES, SAT, SMT, STEP, DWG, DXF, STL, FBX, and F3D.

Hallo Alwin,

Bedankt voor je antwoord, hier kan ik wel wat mee.

Ik ga ook maar eens met fusion aan de gang.
We hebben sinds kort een lasersnijer en ze willen alles in dfx aangeleverd krijgen. Ze wille dan alles voor me maken☺☺☺☺

Ik ga ook maar eens met fusion aan de gang.
We hebben sinds kort een lasersnijer en ze willen alles in dfx aangeleverd krijgen. Ze wille dan alles voor me maken☺☺☺☺

Van het weinige dat ik tot nu toe heb gevonden, kan je niet in .dfx exporteren
alleen in deze formaten:

You can export to these files:

• Fusion document (*.f3d)
  • IGES files (*.iges, *.igs)
  • SAT (*.sat)
  • SMT files (*.smt)
  • STEP files (*.step, *.stp)
Parent topic: Fusion 360 Fundamentals

IM-porteren gaat van af een hele lange lijst formaten dus dat is er geen probleem.
Cor

Goed Piet, ik wens je succes, en een heleboel geduld, ppffffffffffffff
(ben er mee bezig :hammer:)
Cor :confused:

geduld is inderdaad het sleutelwoord en begin bij de basis niet gelijk moeilijk vormen willen maken aangezien je het jezelf dan alleen maar moeilijker maakt, ik teken zelf met pytha 3d cad in het begin moest ik ook wennen, maar het meestal een kwestie van veel doen, en goed tutorials volgen op youtube, ik teken nu 2 jaar met het programma, en kan er inmiddels heel goed mee overweg!

groet,
Koos

Vergeet niet dat dxf 2D files zijn dus dat daar vermoedelijk wat meer stappen voor nodig zijn.

Back