3D vliegen.

Hoe gaat dat nu in de praktijk?

Moet je nu met een knop je bladen volledig laten draaien?

Of met de juiste instellingen, je gas naar beneden duwen zodat als je op zijn kop hangt de heli toch omhoog vliegt?

Want bij simulators zie ik vaak dat als ik in een heli vlieg en ik op zijn kop vlieg alleen het gas omlaag hoef te gooien. En dan stijgt de heli toch.

Maar dat wil dan toch zeggen dat als mijn gas omlaag staat voordat je opstijgt dat je heli toch zwaar met zijn landingsgestel tegen de grond wordt gedrukt?

Ben nog lang niet daar dat ik in het echt 3D kan vliegen maar volg het even niet meer.

Hoewel ik mijn cp belt straks ga vliegen met een dx-7 zender blijft hij verder vrij stock.
Op evt later nog een goede gyro na.

Maar toch zou je met orginele zender en stock cp belt al 3D kunnen vliegen.
Werkt het dan net zo als bij het voorbeeld van de simulator?

Laatst bewerkt:
Niet helemaal.
Wat je moet doen om 'op zijn kop' (inverted) is kort gezegd het volgende;
1. Je motor moet kracht blijven leveren
2. Je moet negatieve pitch trekken (waardoor je dus normaal naar beneden zou gaan, maar omdat je nu ondersteboven vliegt ga je juist omhoog)

Het eerste puntje kan je bereiken door een (vrijwel) rechte gascurve in te stellen of door een governor te gebruiken.
Een governor is een apparaatje dat je in je heli bouwt en dat er voor zorgt dat je toerental van je rotor constant blijft. En een vergelijkbaar effect kan je dus ook bereiken met het instellen van een vrijwel rechte gascurve (bijvoorbeeld 100 - 98 - 94 - 98 - 100).

Voor uitgebreidere uitleg verwijs ik je graag naar ervaren heli-vliegers, zij kunnen je vast ook alles uitleggen over idle-up1 en idle-up2 etc etc ;)

Kleine kanttekening van nog een niet heli vlieger.. 3D vliegen is meer dan op de kop vliegen ;)

Nee, een belt CP zal nooit goed 3D vliegen "zoals in de simulator" . Sterker nog, de meeste heli's zullen nooit zo goed vliegen als in de simulator. Uiteraard komt het wel in de buurt, mits de sim goed afgesteld is evenals de heli waar je het mee gaat doen.

Persoonlijk zou ik je aanraden eerst goed "normaal" te leren vliegen en pas als de basis er goed inzit aan 3D te gaan denken.

Waar kom je eigenlijk vandaan? Misschien kun je bij mij of iemand anders komen kijken een keer, zie je wat het is en kun je vragen zoveel je wilt...

Cheers,

Richard

Ik had even niets te doen, je kent dat wel...:)
En heb even snel een animatie gemaakt van wat er nu eigenlijk gebeurd bij een Idle-up instelling.
Je ziet de stick, de geprogrammeerde curven (in je zender) en de bladverdraaiing van je Rotorbladen tegelijkertijd.
Misschien hebben anderen er ook nog wat aan.

Groetjes Eric

Laatst bewerkt:
Erg mooi gemaakt. Complimenten !

Zou duidelijk moeten zijn voor iemand die de basis hiervan niet kent.

Samengevat :

-gasstick in het midden wil zeggen weinig gas (in de animatie hieronder 50 %), en 0° pitch. Heli wordt niet omhoog en niet omlaag gestuwd. Uiteraard valt hij wel naar beneden gezien er geen lift is.

- gasstick naar boven duwen wil zeggen meer gas en pitch positief : heli gaat omhoog.

- gasstick naar beneden duwen wil zeggen meer gas en pitch negatief : heli gaat omlaag.

Voor de twee laatste punten kan je stellen dat het omgekeerd is indien de heli ondersteboven vliegt. De symmetrische instelling is noodzakelijk voor 3D-vliegen, zodat de heli in beide richtingen hetzelfde kan doen.

Is het doel dan dat de motor niet overtoert bij het ontbreken van een belasting? Of in elk geval een meer lineaire response te krijgen over het geheel?

Is het doel dan dat de motor niet overtoert bij het ontbreken van een belasting? Of in elk geval een meer lineaire response te krijgen over het geheel?

Bij een brandstof heli zonder governor wordt de throttle curve instelling inderdaad erg belangrijk voor het tegengaan van overtoeren.
Ik heb hierboven voor de duidelijkheid even voor 50% gekozen, in de praktijk zal dit wat minder zijn, 75% of iets dergelijks.
Je kan hier mee spelen om de ideale mix voor jezelf te krijgen.

Bij een elektro heli zonder governor optie in de regelaar stel je ook meestal een throttle curve in, alhoewel sommige (wat ik gelezen heb) bij kleinere heli's gewoon met een vlakke curve vliegen van bijv. 90 of 100% omdat ze van mening zijn dat hun elektromotor dan efficienter op toeren blijft.
Veel nieuwere regelaars hebben een ingebouwde Governor.
Als je deze gebruikt zal je altijd met een vlakke curve moeten vliegen.

Het ultieme doel is het rotor toerental in alle situaties krachtig en zo stabiel mogelijk te houden voor 3D.
Des te sneller/zuiverder reageerd de heli op je stuurbewegingen.

Eric

Bij een elektroheli met een borstelloze motor kun je inderdaad gewoon op een 100% curve vliegen. Aangezien de borstelloze motor op frequentie aangestuurd word zal deze altijd hetzelfde toerental per volt draaien (aangeduid als xxxxKv ). Enkel de stroom die getrokken word zal varieren met de belasting.

Een brandstof heli kan echter wel over zn toeren gaan, daarom gebruiken we daarbij bijna altijd een governor. Als je met hard naar beneden wil komen (door flink negatief te geven) zal hij met een V-curve namelijk flink over de toeren gaan. Een governor geeft net zoveel gas als nodig is (cruise control) om het toerental constant te houden.

Cheers,

Richard

Bij een elektroheli met een borstelloze motor kun je inderdaad gewoon op een 100% curve vliegen. Aangezien de borstelloze motor op frequentie aangestuurd word zal deze altijd hetzelfde toerental per volt draaien (aangeduid als xxxxKv ).

Een inkoppertje: In een ideale wereld is dat inderdaad zo, helaas zal in de praktijk het toerental dalen bij maximale/minimale pitch.
Dat komt omdat de accuspaning onder die enorme motorload daalt. En dus daalt het toerental, want die is ook afhankelijk van de accuspanning.
Dat heb ik ook "live" zien gebeuren bij richards' T-rex 600.

ik heb ergens gelezen dat je bij een regelaar met govenor beter geen 100% gascurve kan instellen maar 80% of 90% zodat de regelaar beter kan ingrijpen als je ineens veel pitch geeft en dus meer vermogen nodig heeft.

Mvg Tom

Kleine kanttekening van nog een niet heli vlieger.. 3D vliegen is meer dan op de kop vliegen ;)

Uiterraad snap ik dat ook wel maar dat is wel de basis van 3D vliegen.

Op de simu gaat 3D al erg goed.
Natuurlijk is echt 3D wel even wat anders en zou ik er pas mee beginnen als het gewone vliegen 100% vloeiend gaat.

Maar heb wel interesse om het ooit te gaan doen en nog meer over hoe het werkt.

Dus vragenstellen en er over lezen, why not.

@ Richard, Woon in breda.

In elk geval al bedankt voor de info.

Laatst bewerkt:
Uiterraad snap ik dat ook wel maar dat is wel de basis van 3D vliegen.

Nee, dat is het niet. Ik ben geen helivlieger dus zeker geen kenner, maar weet wel dat inverted niet de basis is.

Dus vragenstellen en er over lezen, why not.

daar is ook niets mis mee hoor, maar kijk uit dat je niet 3D vliegen als doel gaat stellen, want dan kan het een teleurstelling worden.

Een governor is, als ik mij niet vergis, een apparaat wat als doelstelling heeft het toerental zo constant mogelijk te houden.

je kunt er best veel over vinden bij google, of in de search op dit forum..

Voor de heli-kenners, ik doe er een slag naar, verbeter mij als het niet klopt..

Stel je hovert met je heli en geeft ineens vol pitch up. Je motor krijgt dan ineens een zwaardere belasting voor zijn kiezen, wat zou kunnen veroorzaken dat je toerental inzakt en in het ergste geval zelfs je heli uit de lucht zou kunen vallen. De governor detecteert dat je toerental ineens inzakt en zal dan 'gas bijgeven'. Zoiets zou het zijn geloof ik.

je zit helemaal correct met je uitspraken.

let wel de meeste govenors meten het inkakken aan toeren op de fan, en dus als belasting.
er zijn ook al govenors die anticiperen sneller, die kijken ook wanneer er gas/pitch input is en regelen dan al bij voor de belasting op de motor plaatsvind.

daar is ook niets mis mee hoor, maar kijk uit dat je niet 3D vliegen als doel gaat stellen, want dan kan het een teleurstelling worden.

overigens ben ik persoonlijk van mening dat hezik hier een essentieel punt raakt.
ikzelf ben ook in de vliegerij gestapt met helies met als doel binnen 3 maanden eens even de nieuwe alan szabo te wezen.

boy oh boy is dat tegengevallen.

wat mijn ervaring is,

1. je moet er 100% tijd en energie in kunnen stoppen en veel trainen
2. bereid zijn je knip regelmatig open te trekken

beide vormen bij mij het struikelblok, zeker na de komst van mijn kleine is gewoon de tijd er niet om verderop te geraken.
hoe langer ik daar trouwens over doe, hoe leuker ik het vind hoe ik wel vlieg (acro licht 3D), dat harde 3D zoek ik zowiezo niet meer ben ik achter.

Wat is dan het verschil met een governor en
op je zender instellen dat middengasstand b.v 80% gas is of wat je wil?

Het is toch eigenlijk niks meer of minder dat je gas middenin niet op 0% staat

Dat is toch hetzelfde?
Kan iemand een link geven naar een gewone goede governor?

Laatst bewerkt:
Nee dat is niet hetzelfd. De gascurve op je zender heeft geen benul van het toerental wat je motor/kop op dat moment draait. Dus stel jij gaat zwaar pitch trekken dan zal je gascurve misschien ziets zeggen van 'doe maar 90% throttle' ofzo.. maar als je heli het dan niet trekt en het toerental intrekt, heeft ie dat verder niet door, kan er niet op inspelen.

Een governor meet en weet dus en kan inspelen op de actuele situatie.

Back