3D vliegen.

Zou je het nog iets simpeler kunnen uitleggen?
Misschien denk ik te moeilijk/simpel.

Ik denk dat ik wat door elkaar haal?
Pitch geven=gas geven toch?
Pitch in simulator= gas?

Als ik gas geef gaat de heli omhoog omdat de rotor sneller gaat draaien.
Maar welke hendel laat dan de heli op zijn kop omhoog vliegen?

Als je op zijn kop vliegt en je wilt omhoog dan gooi je je hendel omlaag.
Maar als de kleine wieken de heli naar voren/achter/links/rechts laat gaan.
Dan moeten de grote wieken van stand wisselen om op zijn kop omhoog te gaan??......

Ik denk dat ik dit niet helemaal volg omdat ik wel een 450 heli heb liggen (belt cp) maar nu oefen met een honeybee FP en deze gaat omhoog door rotor speed versnelling.

Maar bij de belt cp = het rotorspeed + rotorblad stand?
Maar dit wordt beide geregeld via de gas hendel?

Kan iemand de dingen wat simpel uitleggen.
Met bovenstaande want dat is niet helemaal duidelijk.

Dat van die govornor snap ik wel denk ik.
Want 80% gas =80% gas maar bij plots vol omhoog vliegen etc.
zakt het toeren tal natuurlijk wel.

Je bestuurd pitch en gas tegelijk met dezelfde knuppel (zelfs in hetzelfde bereik van je knuppel, zgn. travel).
Dat kan je ook zien in de animatie op blad 1.

pitch = verdraaiing van je bladen die je heli omhoog stuwen of naar beneden
of andersom als je inverted vliegt.
gas = alleen toerental van de rotor

Die twee functies kan je los beinvloeden met zogenaamde instelbare curven.
In het plaatje zie je dus een V-curve voor de gas functie
en een lineair oplopende pitch curve.
bij het omhoog/omlaag bewegen van de stick bedien je tegelijk de twee functies, en dus ook twee kanalen, gas en pitch (oftwel swashplate omhoog/omlaag).

Eric

Oke bedankt,

Werd wat onduidelijk maar kwam ook omdat de FP dat niet heeft.
Daarom natuurlijk ook fixed pitch.

Maar volg het weer helemaal.

Is het dan b.v ook een mogelijkheid om zonder govornor:

1- Uit te zoeken bij hoeveel gas je heli gewoon blijft hoveren.
Stel dit is 70% dan stel je je linkerstick in het midden op 70%gas.

2- Dan verder pitch in te stellen naar boven max b.v 9% +90% gas
En naar beneden -9% pitch +90% gas.

Alleen dan neem ik aan dat als de stick in het midden staat met 70% gas
en de heli normaal hovert wel een beetje + pitch moet hebben.
Dus stick in het midden= b.v 70% gas+ b.v 2% pitch
Om het zelfde op zijn kop te vliegen moet je dan iets meer negatieve pits geven omdat je dan van 2% + pitch naar 2% - pitch moet.

Kan dit wat ik schrijf en doen sommigge het zo of kan dit niet?
En als het kan is het dan:

Je vliegt eerst normaal op zonder speciale instelling en zet dan een knop om die stock naar die 70% gas gaat of laat je je heli meteen met zon instelling starten?

Je snapt het inderdaad :)
Maar zo wordt het niet gedaan.
Hier hebben ze de verschillende vlieg modussen voor bedacht.
Normal, idle1 en idle2 (drie standen schakelaar op je zender).
In elke modus kan je een andere gas en pitch curve programmeren.
Om het hoverpunt te verleggen ga je eerder alleen je pitch-curve aanpassen in normal mode.
Voor de stabiliteit in een vlucht is het veel fijner om een heel stabiel toerental te hebben dus probeer ik altijd boven mid-stick een vast toerental te hebben.

Je gaat dus in normal mode je pitch-curve zo aanpassen dat je bladen bij stick laag op -2º staan, stick midden op +3º (+-hover/licht worden), stick hoog op +10º.
Dat kan je instellen m.b.v. je bladhoekmeter (pitchgauge), en je normalmode pitch-curve in je zender
Je gas zou ik bijv. zo instellen: 0-65-80-80-80.

Als je in deze mode blijft vliegen heb je een redelijk bekend gevoel t.o.v. een fixed pitch heli, maar je kan niet op de kop vliegen want je toerental zal dan teruglopen (80-80-80-65-0 :) ).

De Idle up modussen ga je benutten om mee te stunten (zie animatie).
Hier wil je evenveel pitch omhoog als omlaag en evenveel vermogen omhoog en omlaag.
Je hoverpunt zal dan altijd zo rond de 75% van je sticktravel liggen, ondersteboven op 25% uiteraard.
Let wel op, niet in idle-up je lipo aansluiten, want dan bestaat de kans dat je kort geschoren word!!
Gebruik altijd de throttle-hold schakelaar als je aan je heli prutst met een aangesloten motor en batterij.
En bij het veranderen van je instellingen altijd de motor pinion van het hoofdtandwiel weg halen.

Eric

Laatst bewerkt:
Ik snap wat je bedoelt.
Moet nog even wachten op mijn dx7 voor dat ik zomaar kan kijken hoe die instellingen weken, al zal ik het in de praktijk nog lang niet gebruiken.

En idle 1/2 etc schakel je pas in vanuit normale mode als hij al vliegt?

Alleen die:
0-65-80-80-80
voorbeeld snap ik niet.
Je voorbeeld was dus voor normaal vliegen.

stick volledig boven = 80
stick volledig onder = 0

maar waar staat de 65 en nog 2x 80 dan voor.

Dat moet je me even uitleggen.

Maar bij zon gas instelling is het dus boem: 80% of b.v boem 65% gas en je gebruikt dan geen 0 tot 100% gas opvoerbaar gasinstelling.

Je bouwt een 'gascurve' he. De getallen zijn de punten waarlangs die curve getrokken wordt. Het gaat dus, bij mijn weten althans, niet in brute stappen, het is niet zo dat hij ineens van 65 naar 80 springt ofzo, in dat pitchbereik loopt de lijn van de gascurve van 65 in het begin naar 80 aan het eind. Je moet vooral in je achterhoofd halen dat je geen 'gasknuppel' hebt, maar een 'pitchknuppel'. Nou ja, jij specifiek niet omdat je met een Fixed pitch heli vliegt, maar als je een niet FP heli vliegt dan he..

Voor zover ik als niet-kenner begrepen heb, bouw je de gascurve zodanig op dat hij overeenkomt met 'wat je aan gas zou willen hebben' bij die betreffende pitch.

Bijvoorbeeld:

0 - 60 - 80 - 80 - 80

De 0 is als de stick helemaal naar beneden staat. Motor uit en meest negatieve pitch. Je kunt dan het in het stuk van 0 tot 60 je 'pitchknuppel' gewoon als 'gashandel' gebruiken. tot je op het 60 procents-stuk komt, de pitch is dan al fors minder negatief en je gaat je klaar maken om te vliegen. Ik vermoed dat de 1e 80 dan de gaswaarde is bij negatieve pitch tijdens vliegen, de 2e 80 de gaswaarde bij hover en de 3e 80 de gaswaarde bij positieve pitch. Het kan zijn dat ik negatief en positief omwissel.

Hoe dan ook, ik vlieg geen heli, sla er maar een slag naar, zoiets is wat ik er van begrepen heb. Ongetwijfeld gaat nu iemand het beter uitleggen ;)

Klopt wel hoor Hezik, wanneer vlieg jij ook helie ;) (superrr gaaf man)
Klein puntje, In mijn voorbeeld blijft je toerental oplopen tot +3º of dus mid-stick.
Daarna heb je theoretisch een stabiel gewenst toerental en verander je alleen nog de pitch met de stick.
Het zijn inderdaad 5 puntjes in een grafiek (zie animatie) die je eigenlijk met lijnen met elkaar kan verbinden.
als je met je stick tussen punt 0 en 1 inzit zit je gas dus ongeveer op 30% tussen 2 en 3 op 70%..etc.etc.

Eigenlijk besturen de meesten een 3D CP heli in de hoogte as met de pitch en niet zozeer met het toerental, met mijn miniTitan vind ik het zelfs vervelend vliegen als mijn toerental tijdens het dalen afneemt, hij is dan veel windgevoeliger en moeilijker neer te zetten.
Ik vlieg eigenlijk altijd in Idle-up modus.
Omdat ik mijn regelaar op governor mode ingesteld heb, krijgt hij rare kuren als je een niet lineaire curve gebruikt.
Ik zet mijn zender aan, schakel throttle hold, sluit mijn Lipo aan, schakel idle-1 en vervolgens haal ik de throttle-hold eraf.
Dan toert mijn heli op met de softstart modus van de regelaar.
Ik stop hem dan weer met de throttle hold .
Idle-up curve:
85-85-85-85-85
Pitch curve:
0-25-50-75-100

Vanavond mijn eerste mooie stationaire flips gemaakt trouwens, op nog geen 10 meter hoogte, en retestrak gevlogen, was prachtig vliegweer :banana:

Als je nog vragen heb over de DX7 (fijne zender) hoor ik het wel.

Edit: Laurens was me net voor ;)

Eric

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal, maakt het me stukken duidelijker.
Er zijn er dus zat die gewoon de gas op 85-90% zetten en de rest volledig op pitch vliegen.
Is wel je accu sneller leeg lijkt me maar als je ziet bij 3D hoe snel het reageerd dan moet je wel continu zon hoog toertel hebben.
Alleen wat pitch meer of minder en gaan.

Blijf nu nog lekker oefenen op de FP en simulator tot ik met mijn BELT begin.
Verder staat mijn dx-7 nog in backorder bij hobbycity.

Dus nog even afwachten.

Back