3DCollege Big Scale Acro Fly In 2010 *Editie 3*

@Alexzzz dat alle toestellen van CAT 2 of CAT 3 een vergunning moeten hebben.
Als showpiloot zou ik dat toch maar eens bekijken...

Ik kijk na hoe het in Nederland allemaal zit... Na volgende week komt dan alles ook op onze website.
 
Here we go:

Cat 1:

tot 12kg
tot 52cc

Cat 2:

tot 25kg

Cat 3:

alles erboven... tot 150kg

Samengevat:
Mensen met een 50CC kist moeten dit niet hebben, hebben ze echt een DL 55 ofzo dan WEL! Alle grotere kisten moeten het zoiezo hebben.

Meer info en aanvraag forumlieren;
http://www.flytovml.com/flytovml/Portals/0/Documents/gdf01n.pdf

Ik zou iedereen willen oproepen om dit zeker in orde te maken...
Niet in orde = niet vliegen.

@Alexzzzz ik ben er zeker van dat dit ook in Nederland zo is... Dit bekijk ik nog en zal ik hier bevestigen
ps: op de meeste shows moet je een papier ondertekenen dat je in bezit bent van de documenten of ze zelf tonen.
Dus ofwel leest niemand het, ofwel nemen ze het risico...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er moeite mee om te geloven dat iedereen zo'n vergunning heeft, sowieso zijn (zonder twijfel) alle Nederlanders al jarenlang in overtreding (waaronder ik zelf) wanneer zij in Belgie vliegen....

Eens zien of ik het voor elkaar kan krijgen, anders stort je de 10 euro weer terug he?:mrgreen:
 
@Alexzzzz: Hier in België is dat alvast niet zo. Je koopt ook geen Ferarri zonder rijbewijs?
Geloven of niet, een beetje verantwoordelijkheid als je met kisten zoals deze vliegt mag wel.
 
@Alexzzzz: Hier in België is dat alvast niet zo. Je koopt ook geen Ferarri zonder rijbewijs?

Je moest eens weten hoeveel mensen zonder rijbewijs autorijden:D

Geloven of niet, een beetje verantwoordelijkheid als je met kisten zoals deze vliegt mag wel.

Dat ben ik zonder meer met je eens, ik zeg ook niet dat ik tegen ben, ik heb er alleen grote twijfels bij dat alle Belgen zo'n vergunning hebben, maar als jij het zegt, dan zal het vast zo zijn toch:p
 
@Alexzzz; zoals ik reeds zei moet je op shows hier in België deze vergunning tonen of je mag niet vliegen (bv de show bij WVLAC) of op andere shows moet je een papier ondertekenen dat je in orde bent met je papieren... Als die Belgen die papieren niet hebben nemen ze het risico, dat is hun eigen keuze.

Wacht nog even tot we juist weten hoe het in Nederland zit (tenzij iemand dit zeker weet) en neem dan de juist acties dan is er nooit een probleem...

De belgen die deze formulieren nog niet hebben doen dit best zo snel mogelijk, want het kan op zich laten wachten. Zelf verstuurde ik het voor mijn extra en nieuwe yak tegelijk op. Die voor de yak heb ik al een tijdje, die voor de extra is blijkbaar verloren gegaan :-)
 
"@Alexzzzz ik ben er zeker van dat dit ook in Nederland zo is... "

Ik dacht dat ze in Nederland precies zijn in regeltjes en vergunningen...
Ik heb er nog nooit van gehoord. Dan zou dat ergens in de reglementen van de KNVvl staan??? Welnee.
 
"@Alexzzzz ik ben er zeker van dat dit ook in Nederland zo is... "

Ik dacht dat ze in Nederland precies zijn in regeltjes en vergunningen...
Ik heb er nog nooit van gehoord. Dan zou dat ergens in de reglementen van de KNVvl staan??? Welnee.

Is ook niet zo, tot 25kg is vrijgegeven, om die reden zorg ik dan dus ook dat ik onder de 25 kg blijf:)
 
Here we go:

Cat 1:

tot 12kg
tot 52cc

Cat 2:

tot 25kg

Cat 3:

alles erboven... tot 150kg

Ik zou iedereen willen oproepen om dit zeker in orde te maken...
Niet in orde = niet vliegen.

Nog even wat extra:
Turbine is ook zoiezo cat.2. Hier niet zo belangrijk tenzij misschien voor de demo's.

In Frankrijk zit je ook met cat.3 als je een motor hebt met meer dan 160cc, ook al zit je onder de 25kg. De Christen Eagle van Harofly met King 200cc mocht vorig jaar om deze reden niet vliegen in Frankrijk.
En als je dan weet dan Belgie de regeltjes van Frankrijk overneemt is deze extra regel misschien nog te verwachten in de toekomst.

Extra over cat.2 in Belgie:
Dit is nu gratis, gewoon een papier aanvragen. Er gaan nu geruchten rond dat dit vanaf volgend jaar 500 euro per papier zou gaan kosten (ze hebben geld geroken :rolleyes:). Dus als je papieren nog niet in orde zijn, doe je dit best zo snel mogelijk.

Voor de Nederlanders:
best even alles goed navragen hoe dit bij jullie is en dan alles in orde brengen.


Mijn/onze papieren zijn in orde :mrgreen:, nu de vliegers nog :rolleyes:
 
de regels in NL :)

Regeling modelvliegen


Regeling van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 2 december 2005, nr. HDJZ/LUV/2005-2297, Hoofddirectie Juridische Zaken, houdende nadere regels voor vluchten met een modelvliegtuig (Regeling modelvliegen)Artikel 1In deze regeling wordt verstaan onder een modelvliegtuig : een luchtvaartuig van geringe afmeting, waarvan de totale startmassa niet meer dan 25 kilogram bedraagt.
Artikel 2Voor een vlucht met een modelvliegtuig gelden in afwijking van hoofdstuk III van het Luchtverkeersreglement de volgende regels:
a. de vlucht wordt uitgevoerd in overeenstemming met de algemene vliegvoorschriften voor zover daarvan niet wordt afgeweken in de onderdelen b tot en met q;
b. de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het luchtruim daaromheen;
c. de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelvliegtuig ;
d. een hoogtemeter hoeft niet te worden gebruikt;
e. het is verboden voorwerpen of stoffen te verwijderen tijdens de vlucht, met uitzondering van zand, water of voorwerpen waarvan de massa niet meer is dan 200 gram per voorwerp overeenkomstig door de Minister van Verkeer en Waterstaat op grond van artikel 13 van het Luchtverkeersreglement te stellen regels;
f. een ander modelvliegtuig of een net of doek mag worden gesleept;
g. kunstvluchten mogen worden uitgevoerd;
h. het is verboden een ander luchtvaartuig zo dicht te naderen dat gevaar voor botsing ontstaat, tenzij tussen de bestuurders vooraf hierover afspraken zijn gemaakt;
i. de bestuurder van een modelvliegtuig neemt alle maatregelen die een botsing kunnen voorkomen en geeft voorrang aan elk luchtvaartuig, dat geen modelvliegtuig is;
j. voor een vlucht wordt geen vliegplan ingediend;
k. gecontroleerde vluchten zijn niet toegestaan;
l. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits
1° voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerde luchthaven of een terrein dat geschikt is om tijdelijk en uitzonderlijk te worden gebruikt, waarvoor krachtens artikel 8a.51 van de Wet luchtvaart ontheffing is verleend, geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven respectievelijk de houder van de ontheffing;
2° voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelvliegtuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;
m. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 450 meter boven de grond of het water, mits dit gebeurt binnen een aerodrome traffic zone van een militaire luchthaven waarop modelvliegen is toegestaan en dit gebied exclusief voor modelvliegen wordt gebruikt of met de andere gebruiker(s) sluitende afspraken zijn gemaakt inzake separatie;
n. vluchten zijn toegestaan in luchtruim met klasse C, mits op schriftelijk verzoek van belanghebbende een convenant is gesloten met de organisatie die de plaatselijke luchtverkeersleiding verzorgt en de bestuurder zich houdt aan de afspraken in dat convenant;
o. de regels voor een radioverbinding met een luchtverkeersleidingsdienst gelden niet;
p. de regels voor de bediening van boordapparatuur voor het beantwoorden van vragen door radargrondstations gelden niet;
q. de regels voor de navigatie- en telecommunicatie-installaties waarmee een luchtvaartuig voor het uitvoeren van een VFR-vlucht is uitgerust, gelden niet.
Artikel 3Modelvliegtuig en worden aangewezen als onbemande luchtvaartuigen, bedoeld in artikel 5.7, derde lid, van de Wet luchtvaart.
 
Is ook niet zo, tot 25kg is vrijgegeven, om die reden zorg ik dan dus ook dat ik onder de 25 kg blijf:)
Weeg je Yak dan zeker (meten is weten). De 50% Edge klokt af op iets meer dan 32 kg. Die is wel 3.7m met styro vleugels en de 275cc is ook wat zwaarder, maar 7 kg is toch veel.
Ik hoop dus dat je eronder blijft.
 
Weeg je Yak dan zeker (meten is weten). De 50% Edge klokt af op iets meer dan 32 kg.

Ik zit zeker onder de 25kg:)

Maar ik heb de regeling eens doorgenomen, ik moet dus eerst naar een Belgische club toe voor de keuring?:rolleyes: En daarna het aanvraagformulier opsturen..... (weet niet of dat nog wat kost)
 
Back
Top