3Devil riggertje

Discussie in 'Speedboten' gestart door HeliKoper, 1 jun 2019.

  1. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Is het een She-Devil, is het een 3-Devil... nee, het is een 3Devil :) (3D-Evil?)

    In dit topic ben ik (met hulp van o.a. @eric_laermans ) bezig om een Fast4ward rigger te bouwen en te varen.

    Die loopt intussen aardig en ik vroeg me af of dit ontwerp eenvoudig op te schalen was en dan ook nog goed zou varen. Helaas is er geen (schaalbare) tekening van verkrijgbaar, dus ben ik zelf maar gaan meten en tekenen. Opschalen, uitsnijden in hout en bouwen maar. Hoewel...

    Voor de Fast4ward heb ik eerder deksels geprint omdat ik het afplakken van de boot beu was. Duurde vooral steeds lang. De geprinte deksels vallen over een rand die om de dekopeningen geplakt is en zijn met 2 gekruiste elastieken in 5 seconden te openen en te sluiten. Accuwissel is nu zo gebeurd.
    De wellenkasten had ik ook al 3D geprint en dat smaakte naar meer.

    Al tekenend leek het me leuk om de floats een instelbare angel-of-attack (AoA)te geven en toen was het hek van de dam. Dan de hele boot maar 3D printen. Dus de tub, de floats, de deksels.... alles wat niet perse van carbon of metaal moet zijn.

    Dus dat werd dit.

    Omdat mijn printer te klein is (22x22x25cm maximaal), de tub (45cm) in 2 delen gedeeld en schuin op het oppervlak gezet. De tub in PLA geprint. Infill 20%. Ieder deel heeft 4 montagegaten waar een 3mm carbon staafje in gaat. Het geheel dan met epoxylijm/plamuur aan elkaar gezet.


    De floats bestaan uit een basisdeel met een gat met schroefdraad , waar een M3 in gaat, Daarmee kun je het rode deel op de neus vlakker of schuiner zetten. Ik "denk" dat iedere snelheid een ideale AoA heeft. Vandaar.

    Strut met kogellagers en een 1.5mm verenstaal as erin. Inrunner 2845 4400kV met waterkoeling. Turnigy Plush 40A met waterkoeling. Accu 2S. Verstelbare spray pickup 5mm. Turnigy MG servo op een geprinte steun.


    Alu 6mm buis (had ik nog liggen) direct ingelijmd tussen tub en floats. De PLA-versie is gebruikt als proefkonijn: de ontbrekende gaten voor roer, koeling, schroefas enz. zijn simpelweg daar geboord waar ze nodig waren en vervolgens nagemeten en aan de tekening toegevoegd.

    Alles samengebouwd ziet er dan zo uit:


    En ze lijkt op haar zusje :)


    Omdat de koppeling die ik besteld had (3.17-1.5mm) foutief geleverd was als 3.0-1.5mm kon ik niet verder. Dus zelf een koppeling gemaakt uit POM. Hoewel perfect in balans, bleek die niet genoeg te klemmen.

    Gelukkig kon mijn vaste cameraman niet bij de proefvaart zijn....

    Na een rondje (qua vaarbeeld en snelheid) bemoedigende proefvaart, verliet de schroefas met prop de tube en liep de boot vol en zonk. Dankzij een lange werphengel het geheel toch nog aan de kant gekregen.

    Wijze lessen:
    1. Koppeling uit aluminium maken.
    2. Een extra ring op de schroefas zetten zodat die er niet uit kan schieten.

    Intussen is de V2 getekend. Die wordt in PETG (steviger/flexibeler). Daarvoor moet ik wel nog wat aanpassen aan mijn printertje. De V2 heeft een geheel vlakke bovenkant. Dat maakt het printen van de deksel een stuk eenvoudiger. Verder gaat de slang van de spray pickup direct rechtsonder (van achteraf gezien) de spiegel in en loopt dan over de bodem van de tub naar de koeling van de esc. De alu buizen worden 6mm carbon in stukken buis van 7mm in de tub en floats. En nog een stel kleinere wijzigingen die de opbouw/inbouw eenvoudiger maken. De V1 heeft wel degelijk iets opgeleverd.

    Nu eerst o.a. een nieuwe as en prop bestellen en een tekening van de motor mount maken.

    Oja... en de lege ruimtes in de V2 gaan gevuld worden met drijvend materiaal :D
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2019
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg leuk experiment... wat is het verschil in gewicht, vaarklaar, tussen de Fast4ward en de Fast3Dward?
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De 3D ligt iets boven de 600 gram, net als de “gewone”. De motor van de 3D is wel veel zwaarder.
     
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Mooi werk. Dat 3D printen gaat me steeds meer naar mijn zin staan. Denk dat ik binnen kort ook een printer ga aanschaffen.
     

Deel Deze Pagina