3dlabprint Stearman PT-17 Kaydet

Ik vlieg al een tijdje met een geprintte Spitfire van 3dlabprint, en dit bevalt heel goed. Het is goed te merken dat ze zélf ook met deze kisten gevlogen hebben, dingen als de uitslagen, differential, CG, side/downthrust, het is nagenoeg spot-on. Mijn spitje is een erg vriendelijk en goedmoedig vliegend kistje, wat bij kwart tot halfgas al comfortabel vliegt en volgas behoorlijk snelheid maakt. Stallen doet ie niet echt, als je op hoogte de motor uitzet en dan hoogte houdt door up bij te geven, steeds meer, zal hij, tegen de tijd dat je vol up hebt, als een 3D kist met de vleugels vlak naar beneden komen zakken. Volgas vanaf grote hoogte aanduiken met een lus en dan rechtuit en vol up -> niets kapot.

Dus omdat dat zo goed beviel, en ik een setup heb die hier geschikt voor zou zijn, wordt de volgende de PT-17 Kaydet:

15384570_10208115117786292_6325379622361237746_o.jpg


3DLabPrint_Stearman_web_14.jpg


3DLabPrint_Stearman_web_1.jpg


Een (vind ik) erg leuke dubbeldekker met een span van 1217mm, best een grote kist dus al.

Ik ga 'm in eerste instantie met donkerblauwe romp en gele vleugels printen, ik heb ook nog lichtblauw filament, maar weet niet of ik daar genoeg van heb. Dus print ik eerst alle blauwe delen donkerbouw, dan weeg ik ze, en dan weet ik of ik voldoende lichtblauw heb.

De setup zal worden een Hacker A30-16M met een Extreme Flight Airboss 45A ESC, HK/Orange fasst ontvanger en KST servo's. Als aandrijfaccu in eerste instantie 2200mAh 3s, omdat ik die nog heb, later zal dat naar 3000mAh gezet worden.

De eerste print loopt nu. Ik zal de bouw documenteren.

Geinig detail bij deze kist is wel het landingsgestel; alles is geprint. Het is geveerd met een geprintte veer, er zitten geprinte lagers in de velgen, en de banden zijn óók geprint. Zij printen het van ninjaflex (rubberachtig). Of ik dat ook ga doen weet ik niet, ik heb wel ninjaflex en mijn printer print het prima, maar ik heb alleen rood en blauw. En om voor 2 wieltjes een rol zwart aan te schaffen.. denk dat ik gewoon zwarte hard plastic bandjes ga printen. Ik vlieg alleen op gras dus het maakt voor de eigenschappen verder geen moer uit.

De schaal-ster motor maakt integraal onderdeel uit van het ontwerp, het is ook gelijk de motormount. Ik heb ook transparant voor de ramen. Ik ga nog proberen het rudder wit-rood te printen, ik heb een single extruder printer maar je kunt natuurlijk prima handmatig filament wisselen tijdens een print.

Wordt vervolgd..
 
Super leuke kist! En vliegt ook erg leuk. Goede keuze.

Als je de kist moet demonteren om te kunnen vervoeren heb je wel een werkje.... Althans dat vind ik dan.

Ik heb een aantal delen van de romp op elkaar gezet zodat je minder delen hoeft te verlijmen. Ziet er ook meteen een stuk strakker uit. Mijn printer is de beperkende factor in z-hoogte, 205mm anders had ik nog meer delen op elkaar geplaatst. Bij de vleugel heb ik het zelfde gedaan.
 
P.s. kist heeft veel extra gewicht nodig in de neus. Ik vlieg hem op 4s3000 en er moet nog een hoop lood bij......
 
Er gaat sowieso nooit lood in mijn kisten komen. Dan maak ik de staartroeren wel pull/pull :P

Mijn spit zou ook staartlastig moeten zijn, maar is dat niet. Ik hoop deze stearman ook loodvrij te kunnen houden.

Het stapelen van onderdelen heb ik ook wel overwogen, ik kan in principe tot 25cm op mijn printer, maar het levert niet zo heel veel op, alleen maar langere printtijden. Ik zet wel meerdere delen per plate, zoveel mogelijk.

Wat ik ook doe, en wel wat werk is, is voor elk deel op een plate een aparte x,y startpositie zetten, zodat de naad goed uitkomt. En eventueel voor speciale dingen nog op hoogte verschillende processen.

Ik kwam bij de spitfire nagenoeg exact op de gewichten uit die 3dlabprint opgeeft per onderdeel, met een variatie van +/- 1 gram. Alleen mijn setup is lichter dan wat zij erin stoppen, dus er is best kans dat ik straks aan het goochelen moet om lood uit de deur te houden.
 
Ben erg benieuwd hoe je dat zonder extra gewicht gaat doen. Ik hoop dat je dat zou willen delen als het je lukt. Ik ben mijn exemplaar al op 4s3000 gaan vliegen om die reden.
Tevens begrijp ik niet hoe je met een pull/pull gewicht wilt gaan besparen in de staart. De servo's zitten al zowat bij het zwaartepunt.
 
Ik heb dit model nog niet goed bekeken, dus kan best zijn dat er met servo's niet veel te winnen valt. Maar bedenk je wel; bij toestellen zoals dat spitje en blijkbaar ook deze stearman, is 1 gram in de staart al snel 5-10 gram in de neus. En als ik er tegenaanloop post ik dat eerlijk, en als ik er een oplossing voor vind anders dan lood, ook, uiteraard.

Alvast vooruitlopend; de servo's voor de staart zitten op het zwaartepunt inderdaad. Maar stel ik maak 'm pull pull dan kunnen die geleidebuizen uit de romp weg en de metalen stuurstangen ook. Dat scheelt je in de staart al snel 5-10 gram, wat in de neus weer tussen de 20 en 100 gram kan schelen. Of ik laat het staartwieltje weg en maar er een skid onder. De stoeltjes zitten achter het CG, die kun je bv. weglaten, of de dashboards. Dat zou wel jammer zijn, maar alles is beter dan lood in je kist :P

De servo's zitten nu al op het zwaartepunt, met pull pull kun je dus die geleidebuizen weglaten (plastic), de stuurstangen, en zou je ze onder de accu kwijt kunnen, dus nog verder naar voren.

Maar goed, dat moet zich allemaal gaan uitwijzen als ik het ding meer klaar heb, en dan kan het best zijn dat ik mijn grote mond zal moeten terugnemen :)

Gelukkig hoef ik 'm niet te demonteren. Anders had ik 'm ook niet gebouwd :p
 
Het stapelen van onderdelen heb ik ook wel overwogen, ik kan in principe tot 25cm op mijn printer, maar het levert niet zo heel veel op, alleen maar langere printtijden. Ik zet wel meerdere delen per plate, zoveel mogelijk.

Wat is dan het verschil in tijd of je ze op elkaar of naast elkaar zet? Lijkt me dat je dan voordeel hebt bij het stapelen. Minder travel moves(tijd), minder lijmnaden, sterker, mooier, tevens scheelt je ook nog eens plastic. De driehoekjes en dubbele perimeters kunnen dan vervallen.

met pull pull kun je dus die geleidebuizen weglaten (plastic), de stuurstangen, en zou je ze onder de accu kwijt kunnen, dus nog verder naar voren.


Dat is een hele operatie als je dat zou gaan doen. Ik ga je bouwverslag volgen.

Gelukkig kan ik hem ook zo meenemen anders mocht hij niet zo vaak mee.:yes:
 
Mooi Tronald.....(ooooh die naam keuze):)

Ik vind het fijn dat je hier op het modelbouwforum je ervaringen deelt.

En zal je verslag van dit onderwerp van de Stearman met veel interesse volgen.

Groet:Robin
 
Wat is dan het verschil in tijd of je ze op elkaar of naast elkaar zet? Lijkt me dat je dan voordeel hebt bij het stapelen. Minder travel moves(tijd), minder lijmnaden, sterker, mooier, tevens scheelt je ook nog eens plastic. De driehoekjes en dubbele perimeters kunnen dan vervallen.

Klopt, maar de printtijden voor een enkele print worden langer. Ik heb liever 10 prints van een uur dan 1 van 10 uur. Dat is echt alles, voor de rest heb je helemaal gelijk, mocht bv. straks staartgewicht een probleem zijn, ga ik de staart stapelen en idd al die nokjes en dubbele perimeters weghalen.

Dat is een hele operatie als je dat zou gaan doen. Ik ga je bouwverslag volgen.

Dat valt wel mee. Jij hebt mij zelf geleerd hoe makkelijk in S3D je dingen weg kunt halen. Die buisjes zelf die haal je al met 3 muisklikken weg.

Maar in eerste instantie print ik 'm 'as is'. De spit kwam bij mij heel goed uit, ook al had ik een lichtere motor en zwaardere servo in de staart. Eerlijk is eerlijk, ik zeg heel hard 'geen lood', op mijn spit kan ik de spinner in 1.9 gram versie printen, maar de versie die er opzit is gedeeltelijk gevuld en heeft dikkere wanden, waardoor ie op 8 gram uitkomt nu, voor het CG. Ik ga nog een printen van 6 gram, omdat het CG nog iets naar voren mag. Dus IETS gewicht heb ik daar wel toegevoegd. Maar geen lood, dat dan weer wel :p

Het is wel weer een nieuwe print met nieuwe uitdagingen. Bv. het staartdeel van de romp wordt zo geprint dat het kielvlak boven zit. Dat houdt in dat je een hele steile uitlopende print hebt, > 60 graden. Ik heb voor dit hele staartstuk 4 zone's aangemaakt, eerst het stuk met 2 perimeters, tot 2mm hoog. Dan van 2mm hoog tot ca 2cm hoog met 100mm/s normaal printen, dan naar 30mm/s van 20 tot ca 60mm voor het schuine stuk kielvlak, anders gaat het te snel en gaat het op de uitstekende stukken opkrullen en krijg je chaos, dan een cm of 4 normaal. Dan nog een langzame zone.


Wy5JT82.jpg




Je kunt zien dat het kielvlak nu perfect gelukt is. De bovenste langzame zone.. het staartstuk eindigt met een klein puntje.. als je op 100mm/s blijft doorprinten, wordt dat te warm, koelt het niet voldoende en wordt het een zooitje:



WZciMIV.jpg



Dus daarom ook bovenaan weer een langzame zone en dan wordt het dit:



LJA2kxZ.jpg



Dat is heel netjes, de enige manier om het nu nog mooier en écht perfect te krijgen, is door dit stukje op 0.20 ipv 0.25 te printen, dan vallen de gaatjes ook weg. Wellicht als ik aan het eind nog voldoende blauw plastic overheb, dat ik dat doe.

Het volgende stuk kan bij op dezelfde plate, en heeft ook 2 eigen processen (dubbele en enkele perimeters). Elk object krijgt op een plate z'n eigen processen, zodat ik het startpunt voor de lagen zo kan instellen dat de naad precies goed in het midden valt. De staartbuis is verder simpel, dus kan met 100mm/s. En zo krijg je al vlot een stuk vliegtuig.



nsAc4q0.jpg


UXDRR1H.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er erg netjes uit! :thumbsup:

Dat valt wel mee. Jij hebt mij zelf geleerd hoe makkelijk in S3D je dingen weg kunt halen. Die buisjes zelf die haal je al met 3 muisklikken weg.

Dat klopt je kunt gemakkelijk dingen weg halen. Maar de buisjes zitten op enkele plaatsen ingesloten tussen verstevigingen in de romp, zie je laatste foto. Als je deze verwijderd heb je een opening, deze maakt de slicer (helaas) niet dicht.

Als je wil kan ik je de STL-files van de rompdelen die ik op elkaar heb gezet toesturen. dan hoef je daar zelf niet mee aan de slag. Scheelt je wat werk. Er is ook een kleine instinker als je de delen op elkaar plaatst. De kruisvormige delen kun je dan niet printen. Ik heb één deel van het kruis iets laten zakken en zo een "bridge" gemaakt.

Groet,
Coen
 
Mijn printer kan bridgen over 20cm, dus die kruizen komen er dan wel. Dan moet ik wel voor expliciet die lagen de 'bridging-instellingen' erin zetten en zullen - voor dat stukje - de geleidebuisjes voor roeraansturing 'dicht' moeten. Een cirkel printen in thin air, is lastig :)

Stapelen was mij al goed gelukt, STL's niet nodig, wel dank voor het aanbod! In eerste instantie print ik ze 'as is'. Het bevalt mij wel, build plates die in 1-3 uur klaar zijn :)

Het hoeft niet, maar ik print toch het liefst als ik zelf in dezelfde ruimte aanwezig ben.
 
Mijn printer kan bridgen over 20cm, dus die kruizen komen er dan wel..

Ben bang van niet. Slice maar eens een willekeurig deel van de romp waar een kruis in zit. dan zul je zien waarom het niet kan. Wil geen betweter zijn maar het is echt zo. Of het moet zijn dat Simplify3D daar een oplossing voor heeft.
 
Laatst bewerkt:
Printer is een eigen ontwerp, filament komt van 123-3d.nl.

Printer gegevens:

buildvolume: 22x22x30
Aluminium 24v heated bed
NEMA 17 stepper 0.9 degrees voor X,Y en Z (z 2x)
NEMA 17 stepper 0.9 degrees (mini-motor) voor extruder
E3D Titan extruder + E3D v6 Hotend (direct drive)
Thermocouple voor hotend en bed
Smoothieboard 5XC
Raspberry Pi 3 / Octoprint
24v 20A power supply
1x 5v buck stepdown (voor pi)

8mm proximity sensor voor Auto Bed leveling
T2.5 of 2 (niet zeker) snaar voor Y en X
2xTR8x2 spindels voor z met anti-backlash
Gelagerde getande pulleys voor snaren.

Ik print dit op 100mm/s, muv moelijke stukken of bv. kleine stukken. Dat is ook wel zo ongeveer de max voor mijn printer voor een goede kwaliteit, sneller kan wel maar dan gaat het vaak ten koste van kwaliteit.

Inmiddels begint het aardig op een romp te lijken.. er is nog niets verlijmd, dit zijn alle rompdelen op elkaar gestapeld. Ik ben bij het printen verder geen obstakels tegengekomen, al het andere is eigenlijk met de standaard factory files van 3dlabprint gegaan, waar ik alleen de retract instellingen, temperatuur en snelheid in aangepast heb.

PU50gX4.jpg
 
Dit is werkelijk mooi.
een goede printer is een must denk ik.
Mijn Anet A6 moet dit nog maar kennen, alhoewel de kleine spit goed onder de nozzle uit kwam.
met een wand dikte van 0.4 mm dus ik ben benieuwd.
gr martin
 
Je Anet zou dit gewoon prima kunnen hoor, mss de snelheden wat lager houden. Als de kleine spit eruit komt, dan deze ook wel!

Het is wel aanmerlijk meer printtijd. De kleine spit print ik in anderhalve dag zonder continu te hoeven printen. Ik ben met deze nu zo ver dat ik de romp helemaal heb en de motormount en cylinders, en gear. Maar de wielen, wielassen, velgen, staartwiel en vleugels moeten nog.

Qua printen is ie niet veel complexer dan de spit. Misschien wel qua constructie maar in de spit zitten alle 'moeilijke dingen' al.
 
Martin, In mijn opzicht kun je alle vliegtuigen van 3Dlabprint maken als je een vleugel, bijvoorbeeld van de Spit netjes kunt printen. Bijvoorbeeld zonder under extrusion aan het begin van een layer.

Door de vele retractions wil dat nog wel eens lastig zijn is mijn ervaring. Vaak een kwestie van fine tunen van de settings, maar niet altijd.
 
Ik heb een bowden setup en heb veel moeite met deze parts. De print temperatuur moet hoog zijn voor de hechting. Tijdens langere moves loopt er dan materiaal uit de nozzle. Tips zijn welkom.
 
Back
Top