3g tail waggin

Ik heb gisteren voor de eerste mail met mijn trex500 3g gevlogen en ik heb een constante tail wagging.

Op heading lock, gain bevindt zich op 22, en dan waren er korte sterke bewegingen, nu heb ik dan de gain verhoogt door naar 21,20,19 te gaan, en het werd erger, dus dan ben ik naar boven toe gegaan, en de tail wag was op 40 +- nog altijd aanwezig, maar heel traag. dus ben ik blijven voortgaan tot 49, en daar was het een grote trage tail wag met grote uitslagen, maar de tail hield niet goed natuurlijik. eens over de 50 spring ok op rate mode over natuurlijk.

Mijn tail servo is een ds520, en zender een futaba 9Zap WC2.

Al mijn andere helis, doen het perfect strak.

Alvast dank voor julie hulp

Dan vrees ik dat het niet goed meer komt, dat krijg je nooit meer goed volgens mij.
Maar het wordt wel zomer dus misschien kan je hem als ventilator aan je plafond hangen, met airwolf schaal en al ;-)
Lol, Succes met het oplossen makker, en als de 700 z'n maiden krijgt hoor ik het graag he!!
Grtz

De 3g is voor de staart een gp 780, een gyro die ERG gevoelig is op instelling en afstelling van de staart, hardwarematig
Is dat eenmaal goed, kun je softwarematig best nog wat fout doen voor hij raar gaat doen..

Dus kijken of de staartaansturing erg soepel gaat en geen zware punten heeft (dat is dus niet hetzelfde als hij gaat heel mooi heen en weer, die servo is nl wel sterk genoeg..)

Afstand op de hevel moet kloppen

de tape waarmee hij vast zit moet zowieso een echt gyro tape zijn en trillingen geminimaliseert

Ook opletten dat de kabels naar de sensor geen trillingen doorgeven

De afstelling van de gyro in het gyro menu moet even goed gebeuren, dus limits, servo richting etc, niet in de zender met endpoints gaan rommelen
(gyro menu bij de 3g is een paar tellen op het knopje drukken)

Opletten dat je regelaar niet in governor mode staat, komt niet goed nl

Is alles wat ik net zei 100% in orde, zou ik het echt niet weten...
Maar vermoedelijk vind je wel iets.
Probeer desnoods een ander type gyro tape, zijn ze ook best gevoelig op

Hallo Student,

Alles is correct ingesteld, ik heb een gp750 op mijn 450 pro, en die doet het perfect. dus ik veronderstel dat daar alles goed bij zit.

trillingen zijn er niet op de heli, alles draait soepel op eerste zicht.

end points (ATV zijn op 100 ingesteld ) behalve mijn AFR, (snelheid hebik in de zender is lager gezet omdat hij snel draaide.

De tape is gyro tape die het tot nu toe altijd geod gedaan heeft. :-)

Eens ik voorwaartse vlucht doe, dan doet hij het goed. maar tijdens het hoveren , dan zie je hem een beetje zwieberen :-)

Ik ga deze namiddag nog wat testen doen, alvast bednakt, ik ga al de punten nog even checken die je me hier ter aandacht brengt.

Alvast bedankt

gr
Kevin

Let vooral even op de instelling grote/kleine heli, die doet ook eea

Als het er echt niet uit wil, zou je eigenlijk even iemand met een usb link op moeten snorren (of zelf halen natuurlijk), er is nl een instelling in de computer die je aan kan passen om hem in hoover rustig te krijgen

Dit heb ik met mn 450 gedaan, voor mij werkte het geweldig

Ik heb een usb link, maar heb hem nog niet gebruikt.

De 3g komt denk ik van een 700 size heli, dus die instellingen heb ik zo gelaten, hij stond standaard op een grote heli dus dat heb ik zo gelaten, ik ga hem straks eens aan de pc hangen. benieuwd wat zich daar in bevind allemaal :-)

gr
Kevin

Goed lezen wat onderin het scherm voorbij komt..

Wat waarschijnlijk wijs is, is gewoon even een reset.
Dat doe je door de 3g aan de computer te hangen, en 1 van de 2 presets te laden die rechtsonderin het scherm te kiezen zijn.
Dan nog even opslaan in de 3g zelf (doet hij nl niet meteen als jij in de computer iets verandert..)

Dan heb je even een verse start, kan al veel schelen

trillingen zijn er niet op de heli, alles draait soepel op eerste zicht.

Trillingen zie je niet.. je voelt ze alleen...;)

Check of er niks aanlooopt in de staart. vanaf de stang tot de tailblades moet alles soepel lopen. controleer ook de thrustbearings en de andere lagers in de staart.

+1...

Je wilt niet weten wat een kapotte druklager kan verzieken in je vlieggedrag..

Resolutie

Als de tail blijft "wagging" bij bijna alle gain waarden dan blijft er een probleem die dit veroorzaakt, nl de resolutie van de servo is te groot of te klein.
De mogelijke oplossing is dat de ball link van de servoarm te verschuiven naar binnen (kleinere resolutie), ca 13 mm van het center.

Ik heb de instellingen van de 3g gereset, en een beetje aangepast aan de hand van mijn vlieg vaardigheden, morgen ga ik even uittesten, als het probleem opgelost is ga ik de ball link dichter bij het center brengen eens. misshien helpt dit dan wel.

Alvast bedankt voor al de tips guys, ik hou jullie op de hoogte

thx

Ik heb gisteren eens getest met de instelling van de 3g te resetten. maar zonder succes, het bleef hetzelfde probleem.

Ik heb nog niet de ball link dichter gebracht, maar had gehoopt dat het met de instellingen te resetten naar standaard dat het goed zou geweest zijn.

Ik sta nu op het buitenste gaatje van de hevel, ik zal testen telkens een gaat minder te gaan. Ga ik dan de gain kunnen verhogen? want nu vlieg ik ongeveer maar met 15,20% effectieve heading hold gain, waardoor hij niet strak stuurt ook niet. in het vooruit vliegen , dan houd de tail iets beter, maar eens in hoover stand is het om zeep, en tijdens het draaien ook.

gr
Kevin

Eigenlijk moet je zorgen dat hij zo dicht mogelijk bij het midden zit..
Dit om zoveel mogelijk servoweg te benutten en de precisie te verbeteren.

Ik zou hem nu even in het midden of redelijk aan de binnenkant zetten, en je limits aanpassen op de gyro

ja, ikzelf..

Heb ik zelfs een topic over geopend, maar daar ben ik toen niet echt wijzer van geworden

Bij mij lag de oplossing in eigenlijk alle onderdelen van de afstelling die allemaal echt een piets afweken.
Het heeft me best wat avondjes knutselen gekost, maar het resultaat mag er zijn

-governor had zichzelf aangezet in de regelaar..
- schuimpje iets te zacht
- iets stroeve aansturing naar de staart
- iets speling in de staart zelf
- bal iets te ver naar buiten op de servo hevel
- iets andere staartbladen erop gezet (iets kleinere, nog steeds een tikkie groter dan standaard)
- instelling limits ed van de gyro zelf niet 100%

Back