3s of 2s lipo gebruiken ?

Ik vlieg indoor een kleine fp heli met een 2s 800 mAh lipo. Nou zou ik wat meer vermogen willen. Kan ik zonder problemen een 3s lipo plaatsen ? Zo niet, graag wat uitleg hierover.
Ik lees namelijk bij een zweefvlieger topic dat men tussen 2s en 3s wisselt voor het vermogen te regelen.

Gr,
Marco

Als de rook niet al ontsnapt bij het aansluiten van de LiPo: 60% kans dat bij vol gas geven de magische rook alsnog ontsnapt, maar 99% kans dat het al ontsnapt bij het aansluiten van de LiPo.....

Ik zou het niet doen.

Groet, Bert

PS: de getallen zijn volkomen uit de lucht gegrepen, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

Met motoren/regelaars van toegewijde vliegtuigen heb je wat marge, de meeste regelaars gaan van/tot

Met die kleine helis heb je die marge niet (en als je het gewicht van een 2S en 3S lipo bekijkt met het gewicht van het helietje heb je naast "stroom" creëer je een bijkomend probleem Je mag dan wel al lukken met een 3S (ik raad het af voor de goeie orde) dan zit je met het extra gewicht waardoor de toegenomen prestaties eerder marginaal zullen zijn.

Stevo

dan zit je met het extra gewicht waardoor de toegenomen prestaties eerder marginaal zullen zijn.

Stevo

Dat zal erg meevallen: Een SoloPro presteert bijvoorbeeld al duidelijk beter met de LiPo van een Bravo, puur omdat die wat meer capaciteit heeft en dus beter zijn spanning vast houd. Ondanks dat de heli er merkbaar zwaarder van word, vliegt het beter, krachtiger en langer. En dat is in beide gevallen maar 1 enkele cel, dus theoretisch gelijk Voltage.

Met toenemen van de spanning neemt theoretisch het vermogen kwadratisch toe, en daardoor ontsnapt die magische rook ook kwadratisch sneller.

Hoe dan ook, met dergelijke heli's niet doen tenzij je zelf in staat bent de regelaar te modificeren en bijvoorbeeld een andere motor te plaatsen.
Sowieso heeft extra vermogen in een FP niet heel veel zin, door het FP ontwerp is de hoeveelheid extra vermogen die je nuttig gebruiken kunt
gewoon beperkt.

Maar het zal vast interessant en leerzaam zijn om er mee te expirimenteren.... dat dan weer wel:D

Groet, Bert

Dat zal erg meevallen: Een SoloPro presteert bijvoorbeeld al duidelijk beter met de LiPo van een Bravo, puur omdat die wat meer capaciteit heeft en dus beter zijn spanning vast houd. Ondanks dat de heli er merkbaar zwaarder van word, vliegt het beter, krachtiger en langer. En dat is in beide gevallen maar 1 enkele cel, dus theoretisch gelijk Voltage.

Dat komt dan ook vooral omdat de standaard lipo's die je bij een Solo Pro krijgt niet echt bepaald goed zijn. De spanning zakt echt snel in als er wat meer stroom van de lipo wordt gevraagd. Die van de Bravo SX zijn beter, maar niet alleen doordat ze meer capaciteit hebben, maar omdat ze beter bestand zijn tegen een wat hogere belasting. Het voltage is dus in de praktijk niet gelijk.

De OEM 120 van Hobby King bijvoorbeeld is ook maar 120 mAh, dus hetzelfde als de standaard Solo Pro lipo, maar presteert merkbaar en meetbaar beter dan de standaard 120 mAh lipo. In een Bravo SX merk je dan ook geen verschil tussen de OEM 120 en 150 mAh standaard lipo, behalve in een iets kortere vliegtijd, maar niet in het stijgvermogen.

Laatst bewerkt:
Ik zou het niet doen.

Groet, Bert

PS: de getallen zijn volkomen uit de lucht gegrepen, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

volkomen duidelijk. meer voltage is rook. ik heb trouwens 600mAh lipo's, geen 800mAh lipo's. schrijf foutje ...

maar een sterkere lipo in de vorm van 850mAh, is dat een verbetering qua prestatie ?? qua gewicht zie ik dat de 850mAh lipo niet veel zwaarder is dan de standaard lipo. dus zou een 850mAh lipo meer waarde leveren ??

bij b.v. de Blade mCp-x zie je duidelijk een verbetering door de standaard lipo te vervangen voor een Turnigy lipo met meer mAh.

Ja hoor, dat zou toch min of meer een verbetering moeten geven.
Hangt ook af van de C-waarde van die accu's uiteraard....
Hoe hoger die is, hoe beter de accu zijn spanning vasthoud onder belasting, en dus hoe beter je heli presteert. Verwacht echter ook geen wereldschokkende verschillen.

Groet, Bert

Welk merk lipo heb je nu? Er zit nog wel eens wat verschil in die "C-waarde" bij accu's met dezelfde capaciteit. Dat kan een flinke boost in prestatie leveren zonder risico op rook doordat je de spanning ineens een flinke stap verhoogt.

Je zou eens kunnen kijken of Intellect, Hyperion en Thunder Power ongeveer dezelfde types hebben. Hun lipo's hebben vaak meer power bij hetzelfde aantal cellen dan standaard meegeleverde exemplaren. Of misschien bij Hobby King, in de NanoTech serie.

Waren de rukste accus ooit geprobeerd.. pufften bij mij na 40 vluchten.. de gewone Turnigys of Gense Ace packs zijn beter.

Hmmm ..... ik vond ze juist geweldig. heb je er meer gehad, of 1 die de geest heeft opgegeven ? kan natuurlijk eens een slechte tussen zitten ...

mijn Heli vliegt nu met een 7.4v 800mAh lipo van Nine Eagles. ik vermoed dat deze lipo maar een 10c ontlading heeft. althans, ik vind alleen maar info over andere nine eagles lipo's die een ontlading van 10c hebben. als ik een lipo van 610mAh neem met een 20c ontading (Rhino), levert dit toch een verbetering of juist niet ? dit is de enigste lipo die ik momenteel kan vinden die past in de standaard houder van mijn heli. anders moet ik de lipo houder iets gaan aanpassen.

mijn Heli vliegt nu met een 7.4v 800mAh lipo van Nine Eagles. ik vermoed dat deze lipo maar een 10c ontlading heeft. althans, ik vind alleen maar info over andere nine eagles lipo's die een ontlading van 10c hebben. als ik een lipo van 610mAh neem met een 20c ontading (Rhino), levert dit toch een verbetering of juist niet ? dit is de enigste lipo die ik momenteel kan vinden die past in de standaard houder van mijn heli. anders moet ik de lipo houder iets gaan aanpassen.

Als hij echt 20C is (sommige fabrikanten overdrijven hun ontlaadgetalletjes en capaciteit nog wel eens), dan verwacht ik wel een verbetering. Nine Eagles heeft, op, uitzondering van de Bravo SX, standaard niet echt goede lipo's. Geldt trouwens ook wel voor meer merken, wat je er standaard bij krijgt is meestal net genoeg om te kunnen vliegen, maar of je mist power, of na een aantal vluchten gaat de fut uit de accu. Rhino staat dacht ik wel vrij goed bekend.

geld dit voor alle lipo's
ik begrijp dus hoe hoger de c waarde hoe langer je vliegen kan.
neem aan dat dit ook de 3.7 volt betreft

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm ..... ik vond ze juist geweldig. heb je er meer gehad, of 1 die de geest heeft opgegeven ? kan natuurlijk eens een slechte tussen zitten ...

Alle versies die k had, heb 25C 6s 2650mAh in serie voor 12s, 50 vluchten, bol, veel inkakken en zelfs esc in cutoff.

toen 45C 5s 4000 en 4500, 2 van elk, in serie, 10S. 40 vluchten begon het al, na 60 vluchten trok ik een accu stuk in de achterkant van een hurricane.. heli kakte zo erg in dat ik bijna crashte. 3e setje was 65c 4000 10s omdat ik toch wilde proberen of dat t wel was.. maar ook die waren het niet.

Gens ace, 80 vluchten, nog steeds hard, en enorm veel power. merk echter wel dat als je ze met 5c laad, ze niet zoveel power geven als op 2 of 3c laden.. heel raar.

en het andwoord op mijn vraag is ??????

Rustig.. dit forum wordt bezocht door mensen die tijd en zin hebben in hun vrije avonduurtjes om jou te helpen.....

Geen 1 lipo is hetzelfde.

Nee een Hogere C waarde betekend niet langer vliegen. het betekend wel dat je in bijv de laatste minuut wel meer power hebt tov een lagere c accu omdat de spanning langer hoger blijft. In andere woorden: je kan het ervaren als iets langer, maar feitelijk is het iets krachtiger tot de laatste minuut.

C waarde op zich is alleen een getal. het wordt pas een bepalende functie zodra je de capaciteit weet. neem 10C lipo van 1000mAh is 10A continu, neem nu een 1C lipo van 10.000mAh, en het is nog steeds 10A continu.
neem je een 10C 2000mAh lipo wordt het echter 20A continu.
zelfs al zou je dan een lagere C waarde lipo kiezen met hogere capaciteit(nu nemen we een 8C 2000mAh lipo, krijg je 16A continu, maar de C waarde is wel lager.

Voor zowel mAh en C ratings, ga er nooit vanuit dat wat er op het pakket staat klopt. bijv nanotechs zijn overrated en er staat 65C op het pack terwijl hij volgens tests rond de 30,35 komt, en een Gens ace krijgt een 25C beschrijving en blijkt rond de 35,40C te zitten...(ik ga nu even uit van Hyperion,TP ed.. die hebben redelijk goede ratings)

Weinig toe te voegen aan Anko's verhaal. Hooguit een korte samenvatting:

- Capaciteit (het getal in mAh) geeft aan hoe lang je kunt vliegen.
- Met het C-getal kun je uitrekenen wat de maximale stroom is die het pakket kan leveren, belangrijk voor de acceleratie en topsnelheid, je heli zal bijv. sneller stijgen.

Back