3x 2s lipo's naar 1 6s lipo

Ik heb 3 keer een 2 cellen lipo pack liggen die ik wil gebruiken in mijn vliegtuig. Hier is een 6 cellen pack nodig. Daar kan ik mooi deze 3 packs voor gebruiken.

Het laden doe ik (voorlopig) nog apart en gebalanceerd. Ik wil nu 3 kabels gaan maken:
1. een kabel om van 3 packs 1 6s pack te maken
2. een balanceerstekker om de 3 packs tegelijk te kunnen balanceren.
3. een laadkabel voor de 3 packs in 1 keer te laden

Heh, das een goeie.

Maak ik op deze manier de juiste kabel:
serie.JPG

Dus gewoon alle plus en min naar 1 punt en dan naar een stekker.

Of is het beter zoiets te maken, hoe zou dat voor 3 packs zijn:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT T-Connector Series Pack lead $3.50

Nee, je moet de packs in serie aansluiten. Zoals je het nu doet heb je een 2S3P pakket.

Je wilt naar een 6S pakket. De S staat voor serie dus moet je de accu's ook zo aansluiten.

Ik heb even een schemaatje van het net geplukt met het principe.

Jan1701.jpg

Uiteraard kan je ook de kabel kopen. Hou ook rekening met de balanceeraansluitingen. Als je de accu's ook nog los wil gebruiken kan je kiezen om een verloopstuk te maken voor de balanceeraansluitingen. Ik heb ze nog niet gezien in de verschillende winkels dus een 3 x 2S balanceeraansluiting naar 1 6S. als je die vindt, laat het weten, die zoek ik nl ook nog :)

Laatst bewerkt:
Ik heb 3 keer een 2 cellen lipo pack liggen die ik wil gebruiken in mijn vliegtuig. Hier is een 6 cellen pack nodig. Daar kan ik mooi deze 3 packs voor gebruiken.

Het laden doe ik (voorlopig) nog apart en gebalanceerd. Ik wil nu 3 kabels gaan maken:
1. een kabel om van 3 packs 1 6s pack te maken
2. een balanceerstekker om de 3 packs tegelijk te kunnen balanceren.
3. een laadkabel voor de 3 packs in 1 keer te laden

Als je gewone goudstekers gebruikt is het niet nodig een verloopkabel te maken. Elke connector zorgt immers voor spanningsverlies. Koppel de plus van één accu aan de min van de andere accu en je bent klaar.

Verloopkabeltjes om de balanceerconnectoren te koppelen zijn gewoon te koop. Die kan je gebruiken bij balanceren tijdens het laden en tijdens balanceren zonder laden, al zie ik daar het nut niet van in.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat het niet mogelijk is twee pakketten te koppelen als de ze een verschillend leven achter de rug hebben. Dus als één accu meer is gebruikt als de andere, met een andere belasting is gebruikt, of verschillend van leeftijd, merk of type zijn.

Hou er verder rekening mee dat je je pakketten door kapaciteisverschillen, ontstaan door gebruik, behoorlijk kan overladen wat niet aanbevelingwaardig is voor de accu's maar ook niet voor de omgeving.

Wat jij wilt, twee pakketten in serie laden, gaat eigenlijk alleen maar als je dit gaat doen met nieuwe pakketten.

Het gaat in eerste instantie om het gebruiken van 3 packs als 1 6s pack.

Het laden kan ik nog los en gebalanceerd doet. Ik heb 4 packs die ik in mijn e-revo gebruik en die wil ik nu ook in mijn vliegtuig gebruiken als een groter geheel.

Ik werk met van die T pluggen.

Ik zie op het voorbeeldplaatje 4 kabels naar de stekker gaan (3s). Is het ook mogelijk zoals nps zecht. Dus de plus van 1 accu naar de min van de volgende en die plus dan weer naar de min van de accu daarna.

Dus zoiets:
3sp.JPG

Hier zou ik dus 4 pluggen voor nodig hebben.

Die vier draadjes zijn de balanceer aansluitingen. Als je deze niet koppelt dan hoef je daar geen rekening mee te houden. Dan staat op het plaatje precies wat NPS zegt.

Het koppelen van de balanceerkabels is een goed idee als je regelaar ook een balanceeraansluiting heeft. Deze regelaars meten dus ook de cellen apart tijdens het ontladen. Zo kan je dus toch cellen van verschillende leeftijd en merk gebruiken maar aan te raden is het niet.

Zoals je het in jouw plaatje getekend hebt hierboven is het goed.

De cellen hebben allemaal precies dezelfde leeftijd en zijn altijd per stuk opgeladen en per 2 ontladen. Dus eigenlijk als 4s gebruikt.

Mijn regelaar heeft geen balanceeraansluiting, ik ga ze dus eerst nog per stuk laden.

Thx! Dan ga ik een kabel zoals hierboven solderen.

Als je lader 6S kan laden zou ik meteen een verloopkabel maken om van 3 x 2S naar 1 x 6S te gaan. Hoef je niet steeds de accu's te wisselen en ben je drie keer zo snel klaar, als je lader dat vermogen kan leveren natuurlijk. Met een dergelijke verloopkabel wordt alles netjes geballanceerd en hoef je dus niet apart te laden.

Het principe staat in het eerste tekeningetje wat ik plaatste.

Een laadkabel is nu zo gemaakt toch? Ik heb hem eigenlijk al volgens mij... Een vrouwelijke T stekker en daaraan de 2 laadpluggen, hiermee laad ik altijd de afzonderlijke pakken.
Deze kan ik toch gewoon gebruiken om van deze kabel een laadkabel te maken?

Dan hoef ik alleen nog een balanceer kabel te maken Dat wordt wel iets lastiger. Het liefst gebruik ik een soort kabel die ik aansluit op de huidige balanceeruitgangen. Zo kan ik de packs ook per stuk blijven laden mocht dat nodig zijn.

Ik bedoelde ook de balanceerkabel. De kabel die je net zelf gemaakt hebt kan je natuurlijk ook gewoon gebruiken om te laden maar zonder balanceerkabel zou ik het niet doen.

Je kan gewoon de huidige balanceeraansluiting gebruiken, daar drie contra pluggen voor kopen en dan 1 6S aansluiting. Even een tekeningetje maken en dan heb je een kabel die je kan gebruiken om te balanceren. Even de drie aansluitingen van de accu in de drie contra plugjes en de 6S balanceeraansluiting in je lader.

Wel heel goed opletten dat je alles juist aansluit afhankelijk van de aansluiting van de accu's. Deze moet je niet gaan kruizen!! Even nummeren, dan kan het niet verkeerd gaan.

Op mijn 2s lipo's zitten een 3 stekkerige balanceerplug. Met een Rode en een zwarte kabel aan de buitenkant en een blauwe aan de binnenkant. De blauwe kabel gaat dudielijk naar een andere plek dan de rode en zwarte kabel.

Hoe moet ik hier nu een stekker voor maken?
Ik heb ooit een topic gemaakt over 2 packs tegelijk:
2-lipos-tegelijk-laden

Daar ben ik echter nooit aan begonnen omdat ik het niet helemaal snap.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back