3x1 One Design Racer van Stockmaritime

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door bob schoofs, 25 feb 2019.

  1. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    18
    Hallo, ik ben een leek op het gebied van model zeilschepen. vaar sinds kort met een Thunder van Hobbyking die ik op aanwijzingen van dit forum al aardig heb aangepast met kiel verplaatsing naar achteren en ander tuig. Nu kan ik voor een "zacht prijsje" een nieuwe 3x1 One Design van Stockmaritime kopen. Is deze boot werkelijk zo goed en is ze dat geld wel waard. Nieuw iets van 1300 euro op de site incl. zender/ontvanger. Ik hoor/lees graag jullie mening. Groet, Bob.
     
  2. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Bob,
    Niet doen! Doodzonde van je centen.Het ziet er weer gelikt en snel uit ,maar als je de Youtube filmpjes bekijkt ligt die praam bij Bf 1 al op een oor.
    Ard
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    niet met je eens Ard en om van een you tube uit te gaan is wel kort door de bocht.
    Ik heb van verschillende duitse gebruikers hele goede ervaringen met 3X1 gehoord.

    En Bob, het is meer een kwestie van 'vind jij het waard'
    Als ik de mogelijkheid had, ging ik ervoor ! (maar er zijn nog zoveel andere leuke dingen)

     
  4. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    18
    Dank zover Ard en Smaragd (zie je echte naam niet zo snel) voor jullie reactie's. Hoop dat er nog meer model zeilers reageren. Met de 3x1 mag je denk ik niet meedoen met IOM klasse wedstrijden of wel? Blijft inderdaad wel veel centjes voor een model zeilbootje. maar dat ken ik uit de model (zweef)vliegerij ook. Goede kisten uit vol GFK van 3.5-4m spanwijdte zijn ook vliegklaar ca. 1400 - 2000 euro.
     
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Nmm meet de 3x1 in deze uitvoering niet als een IOM
    Denk goed na voor je zo’n boot koopt want je kan er vrijwel niet mee wedstrijdzeilen.
    Daarom kan je waarschijnlijk zo’n schip goedkoop aanschaffen.
    Beperkte gebruiksmogelijkheden anders dan er alleen mee varen.
    De meeste mensen vinden dat al snel niet zo leuk.

    Heb je wel eens aan een DragonFlite 95 of DragonForce 65 gedacht?
    Eenheidsklassen van zeer goede kwaliteit voor weinig geld.
     
  6. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    3X1 is 1,11 m. Dus geen IOM klasse.
    Ieder zijn voorkeur , er worden zeker wel wedstrijden met 3X1 gezeild. Is een categorie apart.
    Je gaat voor wat je aanspreekt Bob.
    Ik ben benieuwd naar de prijs , goedkoop ben ik ze jammer genoeg nog niet tegen gekomen !
    Succes !
     
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Smaragd
    Kan je me zeggen waar/ wanneer wedstrijden worden gehouden waar de 3x1 aan meedoet?
    Ga dan zeker eens kijken.
     
  8. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoi Wim, jazeker, moet je wel even via de site doen
    http://stockmaritime.com/premium/?modell=2&navi1=295
    ( en een paar km's voor rijden, maar dat was niet de vraag )
    de 3X1 pro-tour is een klasse apart en wordt alleen met dit model gevaren in div wind types en ook vaak op open zee.
    In de branding houdt ze zich prima, ik merk wat weerstand tegen dit model maar denk toch echt wel dat het een klasse apart is.
    Ik heb gereageerd op Bob's vraag over dit model en de reactie erop.
    Anyway , ieder zijn mening denk ik zo !

    Oja voordat ik het weer vergeet ;

    groeten Freek
     
  9. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dank voor de info Freek
    Ik hoopte in NL een wedstrijd te kunnen zien.
    Hoewel... de Bodensee gebied is erg mooi....
    Groet
    Wim
     
  10. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    gelijk de vouw wagen mee !
     
  11. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @Bob Lees dit topicje nu pas... Mmm, ben wel benieuwd wat dat zachte prijsje is. Persoonlijk vind ik een R/C Zeilboot en bedragen in de orde van grootte van 100€ nog enigszins gaan. Volgens mij moet je nog veel zeilervaring opdoen met de R/C Zeilboot die je nu hebt. Dan kom je er op een gegeven moment achter dat alle extra euro's en bouwinspanningen die je er in steekt nauwelijks snelheidswinst of zo opleveren. Bij r/c vliegtuigen is het verschil tussen een kist van 1300€ en 130€ veelal ècht merkbaar in vliegprestaties. 2k à 3k€ in een F3F steken bijvoorbeeld heeft wel zin als je die tak van de modelbouw beoefent.
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2019
  13. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    18
    Hallo Eric, zachte prijsje was 850 euro waarvoor ze uiteindelijk (niet aan mij) verkocht is. De boot was idd nieuw had nooit water gezien. Maar ondanks "zachte prijsje" (Nieuwwaarde ca. 1250 euro) vond ik 850 toch te veel. Niet omdat deze boot het niet waard zou zijn (wie ben ik om dat te kunnen beoordelen, heb pas 2x gevaren) maar omdat het voor mij dit aanbod te vroeg kwam. Wil eerst wel een weten hoe mijn "getunde/aangepaste" Thunder vaart en of ik het wel luek vind om er mee door te gaan.
     
    smaragd vindt dit leuk.
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Zeer verstandig!
    Voor dat geld kun je (met een beetje mazzel) een gebruikte IOM op de kop tikken met drie sets zeilen en kun je desgewenst wedstrijdzeilen.

    Groeten, Jan.
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Met name op rc-network.de tref ik regelmatig zwaar overprijsde rommel aan. Vaak heeft de verkoper nog een stapel bonnetjes erbij. Ben er zelf ook al een paar keer in getuind.
     

Deel Deze Pagina