4#6S cq V120D01 cq 4G6S cq V120D02

Chow

Forum veteraan
Een nieuw topic om het topic Walkera vs Robbe niet verder te vervuilen.

Ik sta op het punt om een stapje te zetten na de Solo Pro. Deze heb ik nog niet zo heel lang maar ik heb er enorm veel tijd in gestoken en kan hem confortabel en zeker vliegen door de huiskamer. Geen crashes meer als ik normaal doe. Netjes landen op plekjes waar ik hem wil hebben.. Cirkels rechtsom en linksom lukken nu ook.. Achtjes nog niet, althans niet in de woonkamer.. Lijkt de woonkamer toch net te klein voor. Met andere woorden ik vlieg hem op een ontspannen manier.
Nu wil ik een stapje verder. Een 450 valt af omdat ik de heli mee wil nemen op mijn vakantie eind juli. Omdat ik buiten wil kunnen vliegen is een CP het einddoel. Door de eis qua formaat kom ik bij Walkera terecht. De Blade mCPX staat ook op de lijst maar ik wil me even focussen op Walkera. Verder is het belangrijk te weten dat ik vooralsnog de meeste vlieguren sávonds in de woonkamer zal maken.

Welke modellen heb ik op het oog?

1. De 4#6S of de V120D01. De meer ingewikkelde fixed pitch heli's t.o.v. een Solo Pro. Met 29 cm nog net te doen in de woonkamer voor hoveren en beetje manouvreren. 3D is niet aan de orde en voor raggen pak ik de Solo Pro. Voordelen. Lagere headspeed dus minder schade bij een crash. Minder afstellen. Nadeel erg windgevoelig.

2. De 4G6S of de V120D02. Kleine CP dus. Ook 29 cm. Voordelen. Tís een CP dus hij kan buiten mits het niet al teveel waait. Het blijft een klein toestel. Nadeel voor zover ik kan vinden is dat ik wel gelijk het afstel traject in moet. Door de hogere headspeed moet ik bij verlies van controle wel de Throttle off snel kunnen vinden.

De makkelijkste manier is natuurlijk eerst die FP kopen en voor de vakantie de CP. Dat trek ik financieel wel maar als de verschillen tussen de modellen erg dicht bij elkaar liggen dan is het natuurlijk zonde geld om binnen 3 maanden tijd twee heli's te kopen. Concreet is de vraag dus wat jullie zouden doen. Gewoon even doorbijten of de zekere weg kiezen.

Ik wil erbij vermelden dat ik qua leren niet zal beginnen zoals met de Solo Pro. Dus niet door de kamer proberen te raggen. Ik wil het traject van Radd flight school volgen. Dus rustig aan opbouwen met hoveren in een klein vlak.

Adviezen om een 450 te nemen dus liever niet.. Ik vind ze mooi en geweldig maar helaas moet de heli mee in de koffer dus ik kies bewust voor een klein toestel. Nu even voor de vakantie maar ik zit drie keer per jaar in het buitenland dus klein formaat is echt een must. Ik weet dat hoe groter hoe stabieler maar ik heb geen andere keuze ;)

Laatst bewerkt:
1 puntje van kritiek op je onderbouwing: 29 cm is zowieso een beetje licht/klein om met wind buiten te vliegen.
Voor een wat gevorderde beginner lukt het best, maar niet te licht over denken..

En een normale Fp / Cp is niet zelfstabiliserend, dus denk je wat te kunnen met een solo, kan dit met een Fp/Cp tegenvallen.
De dingen die je gewend bent om de heli te redden (sticks loslaten etc) werken dan niet.
Even wennen, maar best te doen.

De keuze Cp/Fp..
Een Fp is zeker niet ingewikkelde dan de solo. Sterker, ik vermoed dat een fp minder ingewikkeld zal zijn.. Een solo stuurt bv al een beetje mee om netjes op te stijgen etc, een normale fp doet dit niet.
Cp is een stukje ingewikkelder met throttle curves, pitchcurves en gegarandeerde schade bij een crash..

Eingenlijk, gezien het feit dat je al een beetje bekend bent met de materie, kun je een Cp proberen.
Maar Fp kan een hele leuke tussenstap zijn, waar je veel plezier aan zult beleven.
En als bijkomend voordeel: Als je dat kunt vliegen, is iedere cp een verademing...

Ik vlieg de Solo Pro, dus de FP. Niet de gewone Solo wat een coax is.. Alleen is een Solo Pro een 45 graden flybar setup en bijvoorbeeld de 4#6S een 90 graden setup wat al wat lastiger is. De vraag is dus meer of ik de tussenstap van 45 graden naar 90 graden en dan naar CP moet doen of gelijk naar CP. Ik ben hierin gewoon wat onzeker.. Het kan ook namelijk zijn dat de CP makkelijker vliegt dan een 90 graden FP omdat hij strakker vliegt en maak ik me zorgen om niets. Dat ik opnieuw moet zweten om te leren weet ik. Alleen zoek ik de beste leercurve ;)
Dat een lichte CP ook windgevoelig kan zijn weet ik. Daar moet ik dan bij het uitkiezen van een plek rekening mee houden inderdaad..

Ik weet dat de solo pro geen coax is, heb er zelf nl ook 1..
Maar hij is wel zelfstabiliserend.

Hiermee bedoel ik, dat als jij hard vooruit vliegt, en de sticks loslaat, de heli wel +/- stil gaat hangen.
Een "normale" Fp of Cp doet dit niet, en zal dus vrolijk net zo hard (of harder) rechtuit gaan.

Ik geloof graag dat dit een moeilijke overstap is, zeker omdat je nu de Solo zo in je vingers hebt zitten.
Bij de een gaat dit vloeiend, bij de ander niet
En er is ook geen vastgelegde methode om te beginnen, iedereen is op een andere manier begonnen en vind zijn manier DE manier...

Daarom zeg ik, Cp kan, heb je wat meer uitzoekwerk aan voor je kan vliegen (theorie, werking zender etc)
Fp kan je vaak bijna meteen mee vliegen, en het zijn relatief crashbestendige heli's. En kan nog een beetje in huis mee gerommeld worden.

Maar dat is een keuze voor jezelf...
Ook met cp is goed te leren vliegen, als je maar rustig en beheerst te werk gaat.

Op de sim heb ik al gemerkt dat de heli inderdaad gewoon doorvliegt en dat er extra stickinput nodig is om hem te stoppen. Dat is lastig maar eerlijk gezegd vind ik het zelfstabiliseren van een 45 graden ook lastig. Je moet anticiperen op een tegenbeweging. Alsof ie aan een elastiek hangt zeg maar. Schat jij in dat een CP van 29 centimeter in een woonkamer te doen is om de basics te oefenen? Dus rustig eerst hoveren? Verder begreep ik dat de Walkera's 3 assen gyro hebben.. Wellicht voor een beginnende CP vlieger wel fijn? Niet om de discussie te starten over die gyro want in een later stadium zul je ervan af willen maar ik praat over de aanvang waarbij 3D vliegen en stunten nog niet aan de orde is..

Cp nooit in de woonkamer...
Dat gaat je een tv, planten of een paar pleisters kosten.
Cp heeft standaart een hoger toerental, en houdt deze meer vast dan een Fp
Nu is deze relatief klein, maar weet wat je doet..
Beter is de tuin te misbruiken oid, want je zult ook wat meer ruimte nodig hebben dan je gewend bent, zeker de eerste keren

Die 3 assen gyro, daar ga je (bijna) niets van merken.
Het is niet zo dat die gyro jouw heli perfect op de plaats houdt, hij stuurt alleen wat kleine "oneffenheden" weg. Hij maakt het leven vast makkelijker, maar verwacht geen wonderen.
Ik zeg ook niet dat je er vanaf gaat willen oid, het zit erop, dus waarom niet gebruiken als het werkt?
Ben je eenmaal volledig eraan gewend, zul je het verschil best kunnen merken tussen een 3as gyro en een normaal gestuurde heli, maar je kunt er echt wel mee vliegen.
Vliegt alleen een tikkie anders, het verschil is zeker niet zo groot als bij de overstap naar een 90 graden flybar

Conclusie is dus feitelijk dat ik het beste nu een 90 graden cq flybarless FP kan nemen. Lekker twee maanden de woonkamer cq tuin terroriseren en dan als de vakantie in zicht komt de CP aanschaffen en deze met een zak spare parts meenemen naar Suriname.. Dat dit de aanschaf kost van een extra heli is voor mij geen bezwaar..

Zeker als je alleen de woonkamer hebt om te vliegen, zal dit een goede optie zijn

En voordeel: als je de fp gewend bent, kun je zo'n beetje alles vliegen

Veel succes met de overstap :mrgreen:

Dan nog een laatste vraag.. Als ik dan toch 2 maanden de woonkamer onveilig ga maken zou ik ook de V100D01 kunnen nemen. Die is kleiner dan de V120D01 maar heeft grofweg dezelfde eigenschappen. De throttle lag die hij heeft neem ik dan voor lief. Gewoon de throttle dichtgooien voor je in de gordijnen hangt en niet erna..

Wil me er niet mee bemoeien maar als het nu 2 kleine helies kost, eerst voor indoor (fp) en daarna outdoor (cp), dan zal mijn conclusie één Blade mCP X zijn. ;)

Als ik nu een kleine FP erbij neem dan overweeg ik voor outdoor een CP te nemen die een slagje groter is. Moet even kijken wat in de koffer mee kan. Ik heb voor Suriname niet veel kleding nodig dus wellicht kan er dan een iets grotere CP mee (40 cm zeg maar).

**Edit**

Volgende lineup dus. Solo Pro voor de momenten dat je geen auto mag rijden. Een V100D01 voor serieus indoor oefenen en een compacte CP voor buiten en in de koffer. Liefst van Walkera want dan kan ik die 2802 Pro TX overwegen.

Laatst bewerkt:
Dan ga je naar de 250 modellen toe. Al een stuk serieuzer. Mijn adviesje: let ook op de aanschaf van een goede zender en niet alleen op de helies. Heb hierzelf heel veel profijt van en ik zit straks niet met een la vol zenders waar je geen zak mee doet.

Klopt. Vooralsnog trekt Walkera mij erg aan en de 2802 Pro moet een goede zender zijn. Ik weet dat de meningen over Walkera zijn verdeeld. Er lijkt geen middenweg te zijn. Mensen vinden het of drie keer niks of lopen ermee weg. Dat is denk ik persoonlijk en moeten mensen proefondervindelijk maar ervaren :)

Haha, jouw edit en mijn bericht kruiste elkaar. Zitten we toch ongeveer op dezelfde golflengte qua "zender-perikelen" ;).
Inderdaad, je eigen ervaring zegt je eigen alles (duh :) ), andermans ervaringen een deel.

Misschien vind ik Walkera wel een drama.. Geen idee. Zal ik er toch op z'n minst eentje moeten proberen om daar achter te komen :)

Moeilijke keuzes allemaal. Ik ben begonnen met een Solo Pro. Leuk, crashbestandig. Daarna een Blade MSR (FP) .Flut zender en de heli was me op dat moment te vinnig. Snel verkocht. Toen een Walkera CB100, super stabiel en ik heb spijt dat ik deze heb verkocht en ingeruild voor een V100D01. (FP-flybarless) Deze is te koop. Een dweil van een heli en zelfs voor een geoefend vlieger geen succes. Daarn heb ik de 4#6S (FP) gekocht met 90 graden flybars.
De ball-links naar de flybar zijn een flut contructie en poppen er al uit als je naar kijkt. Deze heb ik later omgebouwd naar een 45 graden flybar met gewichtjes zoals een CB100 en deze heli vliegt zo ook super stabiel in de woonkamer. Ik heb een 4G6S (CP met 3G gyro) Is die 3G gyro nodig. Ja zonder is hij niet te vliegen. Ik heb de heli 3 maanden opgeborgen gehad omdat ik er niks mee kon beginnen. Pas na het leren hooveren met een KDS450SV (CP) op een vliegclub kon ik de 4G6S weer uit de kast halen om te oefenen. Niet in de woonkomer maar in een hal, want in het begin heb je veel ruimte nodig. Leren vliegen met een CP heli doe je niet met een 250. Zo'n machine is veel te vinnig.
De overstap van FP naar CP is niet groot....maar zeer groot.

Nu wordt de keuze waarschijnlijk nog lastiger.

Succes,

Corné

Nope want ik heb al een keuze gemaakt.. Ik doe het op de moeilijke manier.. De V100D01 heb ik morgen en ik ga een 250 bouwen.. Heeft alles te maken met mijn omstandigheden.. Misschien niet de makkelijkste weg maar goed.. Lekker veel simmen en doorzetten.. Call of Duty - Black Ops op de Xbox is in het begin ook lastig.. Wordt makkelijker naarmate je het vaker doet ;)

Vergeet niet dat zelfs in de handleiding van een 250 gewaarschuwd wordt dat hij niet is bedoeld voor beginners...

Een 250 reageert erg slecht op lage toerentallen, en de opties om hem te temmen zijn wat minder van kracht als bij bv een 450

Fp is moeilijk te vliegen, maar als je het eenmaal kunt, kun je alles vliegen.
Ik heb na mijn fp (wel een normale 90 graden flybar) mijn cp's nooit tegen de vlakte gevlogen...

Maar daarom, iedereen begint anders
iedereen vind zijn manier DE manier
De tijd zal leren wat de beste manier is...

Back