4,8v 200mAh laden vanuit 4000mAh cellen?

Is er een (eenvoudige) manier om een 200mAh nimh pakketje te laden vanuit een 4000mAh cellen pakket?

Ik wil namelijk een simpele manier hebben om mijn ontvanger pakketje te kunnen laden in het veld. Als 4000mAh cellen wil ik grote nimh cellen gebruiken die ik thuis met m'n lader vul.

Kan ik de 200mAh pakketjes gewoon parallel aan een geladen 4,8V 4000mAh pakket zetten, zodat ze geladen worden totdat de spanning van de cellen gelijk is? Of wordt de stroom dan te hoog?

Kortom: wat zijn hier de mogelijkheden?

Jaap

Om NiMH (en ook NiCAD) cellen goed te laden heb je een hogere spanning nodig dan de nominale spannning van het te laden "object" ..... als je 4,8V celletjes wilt laden zou ik dat uit een 7,2V pack doen .... (moet wel een stukje electronica tussen dat je waarschijnlijk zelf in elkaar zal moet prutsen) .....

Maar als je als accu een 12V (gel) loodaccu neemt ... kan je een "gewone" lader gebruiken .....

Ik gebruik zelf hiervoor "afgekeurde" gel-accu's van 12V-7000mAh .... (groot ca 150x65x95 mm, gewicht 2,6kg) .... met een Schulze ISL-530D kan ik ca 50% van die accu-capaciteit nuttig gebruiken (een 200mAh 4,8V packje moet je minimaal 15 keer vol kunnen laden) .....

Die 12V gel-accu's worden als "backup" gebruikt in alarm en telefonie installaties .... deze worden binnen een "veilige" termijn vervangen .... de "oude" accu's zijn vaak "gratizzz" af te halen bij een instalateur .... maar ook nieuw valt de prijs mee, iets tussen € 25,-- en 35,-- per stuk

Dirk zei:
Om NiMH (en ook NiCAD) cellen goed te laden heb je een hogere spanning nodig dan de nominale spannning van het te laden "object" ..... als je 4,8V celletjes wilt laden zou ik dat uit een 7,2V pack doen .... (moet wel een stukje electronica tussen dat je waarschijnlijk zelf in elkaar zal moet prutsen) .....
....

Is het niet zo dat een volgeladen pakket van 4 grote cellen een hogere spanning heeft dan het te laden kleine pakketje? Ik zit te denken aan het aanluiten van het kleine pakketje in serie daaraan een weerstand van een paar ohm om de stroom in toom te houden. Door spanningsverschil tussen het volle grote pakket en het kleine lege pakket zal er een stroom gaan lopen die het kleine pakketje oplaad. Het spanningsverschil zal steeds kleiner worden, waardoor er een steeds lagere stroom zal gaan lopen. Als de spanning van beide pakketten gelijk is stopt de stroom vanzelf...

Kan dit werken???

Een andere vraag: als ik een 7,2 V pack ga gebruiken, wat voor stukje electronica zal ik er dan tussen moeten prutsen?.

Nee dat werk niet (goed) .... NiMH en NiCAD worden d.m.v. stroom geladen in tegenstelling tot Pb en LiPo (en LiXXX) accu's die op spanning geladen worden ......

Wil je een NiMH accu (goed) laden dan heb je een laadspanning nodig die tenmiste 1,5V tot 2V hoger ligt dan de maximale accuspanning .....

Ga je vanuit een 7,2V accu laden dan heb je minimaal een stroombegrenser nodig waar op "circuits online" b.v. dit schemaatje staat ... nadeel is dat je alleen zo met lage (1/10C) stroompje veilig kunt laden, alleen dat heeft in het veld geen zin .... met een meer "sofisticated" schakeling b.v. op basis van een Maxim MAX712/713 IC kan je wel snelladen, voor meer info zie hun datablad http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/1666.pdf ....

Back