Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik zie de functie 4-assig eigenlijk meer als "gashendel" voor het zweven.
Dus: knuppel naar buik: max flap uitslag naar beneden + voldoende hoogteroercompensatie om de zwever stabiel te laten vliegen bij die flapstand.
Knuppel verder naar voren. Flapuitslag verminderd, hoogte compenseert automatisch mee.
enz.
De hele range in een zinvol bereik.
In wezen hetzelfde als met 3 vliegfases (speed, normaal, thermiek). maar je kunt nu ook een beetje speed geven, of een beetje thermiek .... En het kan vloeiender en sneller, want je hoeft niet meer naar de schakelaar.Maar wat is het nut hier precies van eigenlijk?
Ja, misschien zie ik het ook iets te moeilijk.* Als je gebruik maakt van een vaste schakelaar moet je ook de juiste hoogte compensatie verzinnen. Dat is dus niet anders.
* Lastig voor aileron? Onze collega's die een motor nodig hebben om boven te blijven doen toch niet anders?
* Neutraal stelling: is dat zoo belangrijk als je wilt vliegen zoals ik voor ogen heb? Volgens mij krijg je heel snel een gevoel hier bij.
* Raster instelling van de knuppel: misschien niet op 'kliklikklikklik' instellen, maar op "KLAK KLAK KLAK KLAK"
Dat doe je toch ook met vliegfases speed/normaal/thermiek op een 3 standenschakelaar en/of met hoogte .... Of doe ik dat al jaren verkeerd? ;-)Nou, ik stel me zo voor, je vliegt wat rond. Zo'n beetje rondom cruise. Knuppel in middenstand. Het variootje begint positief te piepen. Effe tikkie langzamer vliegen, knuppeltje dus wat tikkies naar achteren, en cirkelen. Thermiekbel blijkt wat krap. Nog een tikke meer flap. Maar het stijgen lukt niet. Vario is ook minder blij. Dan maar verder zoeken. Knuppel weer naar voren. Vario bromt, knuppel nog verder naar voren, en hard uit het daalgebied weg vliegen. (note: je moet echt wel erg hard vliegen wil je negatieve welving effect hebben.) Ergens denk je aan het sterke dalen te zijn ontsnapt. De knuppel gaat weer wat naar achteren, want de snelheid mag er uit.
Enz, enz...
Dus: Het kan, en je hebt er niet eens een hele ingewikkelde zender voor nodig. Ik wed dat het met jouw huidige zender ook kan. Gewoon doen dus![]()
Dus jij gaat:Ik ga het zeker proberen! M'n Supra is het eerste proefdier.
Ik wil eigenlijk met een 3 standen schakelaar de gasknuppel, in elke vliegfas, de functie mee geven van:
- Gas
- Butterfly
- Flaps.
En dat is iets anders- knuppel tegen m'n buik is thermiekstand,
- knuppel in het midden is cruise
- en knuppel helemaal naar voren is, vol gas, oftewel speed.
Nou... Berrie schrijft in post #35
En dat is iets anders. Geen rem-stand dus (flaps). En dat lijkt me logischer. Mijn vraag is hoe hij dan wel remt.