4 kanaals Electrotrainer die op gras kan landen??

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
Harold,

ik ben inmiddels zelf eens gaan rekenen met P-calc., conclusie rotprogramma :evil: . Daarna de 30 dagen versie van MotoCalc gebruikt, conclusie leuk programma :D !

Ik ben tot de volgende (toch brushless, sorry Niels :( ) configuraties gekomen na wat geexpirimenteer met packs, cells, props en motoren:

Config 1.:
Motor: Mega AC 22/20/3
Battery: Sanyo CP-1700SCR; 10 cells
Speed Control: Generic Brushless ESC.
Drive System: Generic 7x3.5in Prop
Airframe: ZABARAK; 31dm²; 1923g; 62g/dm².
Stats: 174 W/kg in; 149 W/kg out; 10m/s stall; 12.7m/s opt @ 61% (16:55, 23°C); 14.4m/s level @ 67% (14:28, 24°C); 3.71m/s @ 17°; -1.14m/s @ -5.1°.

Config 2.:
Motor: Kontronik Fun 400-28 (12V)
Battery: Sanyo CP-1700SCR; 10 cells
Speed Control: Generic Brushless ESC
Drive System: Generic 7x3.5in Prop
Airframe: ZABARAK; 31dm²; 1872g; 60.4g/dm²
Stats: 222 W/kg in; 160 W/kg out; 9.8m/s stall; 12.5m/s opt @ 50% (17:05, 22°C); 14.2m/s level @ 54% (15:28, 23°C); 4.18m/s @ 19.5°; -1.12m/s @ -5.1°.

Ik zit zelf te denken aan de FUN config, omdat ik deze bij mijn bestelling bij Hoellein kan toevoegen. (Hoellein levert geen MEGA)

Zijn Kontronic motoren betrouwbaar, iemand ervaring mee? :?:
Voor beide configs weet ik alleen niet hoe ik de regelaar kan bepalen die ik nodig heb. Ideeen? :?:

7x3.5 is een klein propje. Liever motor die een grotere prop kan aandrijven. Past beter bij dit model.
Mega 20/4 of 30/3 kunnen 9x5 of 10x6 prop aan bij 10 cellen.

Kontronic 400 is alleen zinvol met vertraging. Voor direct drive niet geschikt in deze toepassing. Bijvoorbeeld 400-42 met 1:4.3 vertraging.
Kijk ook bij http://www.kontronik.com/Index2.htm

mega kan je bestellen bij mrhobby:
http://www.mrhobby.nl/pages/mega_phasor_motorpag.html

Bij mega werkt jeti goed. bij kontronik handigste om gewoon ook kontronik regelaar te nemen.

is een mooie kist, maar gezien de symmetrische vleugel een tikkie te acrobatisch voor een trainerkist. Wellicht een leuke tweede.

Overigens krijg ik morgen (dinsdag 9 sep) eindelijk de Zabarak thuis. Heeft nogal wat moeite gekost om deze vanuit Conrad-duitsland naar Conrad-nederland te krijgen (kist was met 4 eerdere zendingen naar nederland niet meegekomen). Het opbouwen zal nog even op zich laten wachten daar ik eerst nog op vakantie ga.

Overigens krijg ik morgen (dinsdag 9 sep) eindelijk de Zabarak thuis. Heeft nogal wat moeite gekost om deze vanuit Conrad-duitsland naar Conrad-nederland te krijgen
Ik had in eerste instantie de Zabarak ook in duitsland besteld, alleen na 3 weken niks gehoord te hebben maar even contact met ze opgenomen om vervolgens te horen dat ze uberhaupt geen producten naar Nederland versturen! (Het zou in ieder geval netjes zijn je hiervan even op de hoogte te stellen mja...)

Sinds kort is de Zabarak echter ook op de nederlandse site te vinden en heb ik hem daar dus maar besteld :) (krijg hem hopelijk begin deze week ook binnen)

Phoenix wat ga je nou uiteindelijk als aandrijving gebruiken voor de Zabarak :?: (Zelf denk ik dat het een 700 BB Neodym 10 cellen en 9x5 prop gaat worden).

Hoi Jonathan,

na lang te hebben geëxperimenteerd met MotoCalc en met de diverse tips in deze thread, ben ik van plan de volgende zaken te installeren (na m'n vakantie):

- 4 x Hitec HS 81 servo's
- MPX 5/6 ontvanger
- JETI JES 40-3P regelaar (40A)
- MEGA AC 22/20/4 (slechts 165 gram)
- Prop. 9 x 6
- Accu 8x1700SCR voor redelijk sportieve trainerprestaties. Later een accu 10x1700SCR voor zeer sportieve trainer/lichte aerobatic. Met beide packs denk ik dat zo'n 10 minuten vliegtijd mogelijk moet zijn inclusief grasstart.

Met deze configuratie is de propsnelheid 2,5 tot 3 x de stallspeed=Ok.
Met 8 cellen een medium range takeoff, met 10 cellen een short takeoff op gras=Ok
Ca. 150 W/kg ingangsvermogen=Ok
Vleugelbelasting is ook niet te hoog = ook Ok
"Overtollige vermogen" meer dan genoeg voor goede klim en vliegprestaties.

Over de lader ben ik nog niet helemaal uit. Ik zag in een ander topic hier op dit forum dat er ook loodacculader zelfbouwschema's zijn, lijkt me ook wel leuk om te doen. Anders eerst maar eens een goedkope loodacculader.

Overigens heb ik afgelopen weekend voor het eerst zelf gevlogen met een brandstof trainer van een vriend van mij. Hij vliegt met een Vmar Discovery + 7.5cc Magnum deze vliegt erg leuk en snel, maar mij iets te direct. Voor een trainer heb ik liever iets rustiger gedrag. De kist kan als je rustig vliegt 25-30 minuten vliegen! Alleen verslapt je aandacht wel na zo'n 10 minuten (tenminste bij mij wel).
Alleen al dat afstellen en regelen met brandstofmotoren...liever electro dus. Daarom ga ik maar lekker electrovliegen met 10-15 minuten vliegtijd, meer dan genoeg.

Als het goed is krijg ik de Zabarak vandaag thuisbezorgd! :D

veel rustiger als de discovery kan het haast niet, het zal wellicht wel wat harder gaan volgas, maar de stabiliteit ed zal ongeveer gelijk zijn.

gerard_nl,

wat ik eigenlijk bedoel is dat op de zender de uitslagen minimaal waren afgesteld. Dus kleine input uitslagen op zender (millimeterwerk) resulteerde in relatief grote roeruitslagen op de kist. Zelf zou ik liever wat grotere input signalen willen geven bij gelijkblijvende roeruitslagen, dan wordt de besturing minder zenuwachtig.

Alleen al dat afstellen en regelen met brandstofmotoren...liever electro dus. Daarom ga ik maar lekker electrovliegen met 10-15 minuten vliegtijd, meer dan genoeg.
Dat afstellen en regelen zijn voor mij ook redenen electro te vliegen. Het is alleen wel een stuk duurder als ik verwacht had moet ik eerlijk zeggen (t.o.v. brandstof) :roll:
Om die reden plaats ik op de zabarak een speed 700 Neodym, en geen brushless.
Ik heb namelijk ook net een nieuwe zender en electrozwever gekocht ( + 55-72A regelaar en 2x 2400mAh packs en lader), en dat is ook aardig in de papieren gaan lopen...

Gisteren zou ik de zabarak krijgen alleen was ik net niet thuis toen de postbode aan de deur kwam, dus krijg ik hem vandaag :D
Nu nog even een kleurtje bedenken :D

Waarom begin je trouwens niet meteen met een 10 NC pack :?: Scheelt je in ieder geval de kosten van eerst enkele 8 NC packs aan te moeten schaffen :wink:

Zelf zou ik liever wat grotere input signalen willen geven bij gelijkblijvende roeruitslagen, dan wordt de besturing minder zenuwachtig.
Ik weet niet wat voor zender je hebt, maar in het geval van een computerzender kan je gebruik maken van exponentieële uitslagen ;)

Even een update vwb de motorconfiguratie. Ik heb de Zabarak gisteren ontvangen en de kist ziet er erg gelikt uit! De handleiding is iets minder duidelijk (soort engels op z'n tjechisch). In de handleiding staan aanbevolen aandrijvingen en heb ik even een fout gemaakt.... Ik ging ervan uit dat de kist kaal dus zonder radio en motor 1300 gr weegt, echter de kist weegt slechts ca. 1300gr INCLUSIEF radio motor enz! Modell Studio geeft de volgende 4 configuraties aan:

1. Standard; Speed 600BB 8,4V; Aeronaut Electro 8,5x5; Sanyo RC2000, 8pcs
2. Sport; Speed Gear 500 SP Race 2,8:1 ; Aeronaut Electro 10x6; Sanyo RC2000 8pcs
3. Sport; Speed 600 Race 8,4V Getriebe Aeronaut 3,45:1 ; APC Slim Electro 12x8; Sanyo RC2000 8-10 pcs
4. Sport; Phasor 15/4; Aeronaut Electro 8,5x6; Sanyo RC2000 8pcs
5. High Effective; Phasor 30/3; Aeronaut Electro 10,5x7; Sanyo RC2000 8-10 pcs

Aangezien optie 1 al een zeer goede trainerprestatie neerzet en het goedkoopst is ga ik voor die optie, alleen dan met een Speed 600 BB SP 8,4V. Ik weet niet precies waar die SP voor staat maar de motor is net iets lichter dan die zonder SP. Later als ik wat uitgetrainerd ben waarschijnlijk een brushless erop met 10 cellen.

V.w.b. de zender dat wordt een MPX Cockpit MM of een MPX Picoline

Hoi phoenix,

neen, Speed 600 BB SP 8,4V best niet kopen, duur en koolborstels fikken snel af, toch Harold?

2. Sport: Speed Gear 500 SP Race 2,8/1
Mmm, ik dacht dat ik die in de koopjessectie ergens heb zien staan :P :wink:

Niels

Klopt niels, en de "BB" (van speed 600 8.4V BB) is ook niet echt nodig.
speed 600 8.4v (#3301) zal het prima doen met 8 cellen en die 8 x 4.5 prop.

SP staat voor "spezial". Betekend niets. "Speed 600 8.4V BB" bestond al dus heeft de marketing trut die "SP" verzonnen.

Harold/Niels,

Hoe komt het dan dat bij de BB de koolborstels eerder/sneller slijten dan zonder BB? Ik dacht dat kogelgelagerd altijd beter is dan glijlagers?
En waarom is de 700 BB Neo dan wel een goede motor? Deze heeft toch ook BB?
Hoelang of beter hoeveel vluchten gaat zo'n Speed 600 eigenlijk mee voordat de borstels op zijn?

De
"speed 600 8.4V BB SP" is een sagami motor en heeft een andere constructie dan de "gewone"
"speed 600 8.4V" (met of zonder BB) mabuchi motor.

Belangrijkste is dat de "Speed 600 8.4V BB SP" geen koelgaten heeft en waarschijnlijk koolborstels van een zachter materiaal.

De "speed 600 8.4V" (#3301) is elektrisch toevallig (*) hetzelfde als de "speed 600 8.4V BB" (#3316)

Reden waarom ik zeg dat de kogelager niet uitmaakt is omdat meestal eerst de koolborstels en de magneten verslijten, voordat je last krijgt van de lagers. Zonde om daar meer geld aan uit te geven.
Voor gebruik in een vertraging is een kogelager wel wat nuttiger.

(*) Toevallig, want bij speed 700 gaat het verhaal weer niet op.
"sp700 turbo 9,6V" is een matige motor
"sp700 BB 9.6V" is een prima motor.
(Foute) conclusie is dan dat die kogelager nogal wat uitmaakt.
De "neo" is een goede motoer van wege de beter magneten.

BB heeft niets met koolborstels te maken.
Alle andere kreten zijn ook onzin.

De #3301 met 8 cellen en 8 x 4.5 die niet konstant volgas hoeft te werken en goed wordt gekoeld kan een paar seizoenen mee. 150 vluchten of zo. Bij mishandeling gaat dat natuurlijk snel achteruit.

Jonathan,

Waarom begin je trouwens niet meteen met een 10 NC pack Scheelt je in ieder geval de kosten van eerst enkele 8 NC packs aan te moeten schaffen

Ik ben van plan om na dit model iets kleinere electro warbirds te gaan vliegen (RBC range, span 1mtr). Deze vliegen ook met speed 600 en 8 cellen. Daarbij wil ik het gewicht laag houden en kan de lader goedkoop blijven.

Hoe ga jij eigenlijk je Zabarak configureren? Ben je al begonnen met de bouw? Ik wacht nog twee weken ivm vakantie, zucht, maar m'n vingers kriebelen al!

In dat geval kan je beter een stel 8 nc packs aanschaffen. Al denk ik wel dat de stap van zabarak --> warbirds iets te groot zal zijn...

Ik denk dat het een speed 700 BB Neodym wordt met 10 cellen en een 9x5 prop. Ik ben namelijk niet helemaal zeker van die 1300 gram. Lijkt me namelijk sterk dat dit het vliegklare gewicht is. (Ook heb ik op google-groups een bericht van iemand gelezen die de zabarak ook heeft en uiteindelijk op 1800 g uitkwam!).
Daarnaast is een beetje extra power nooit verkeerd. Ik kan me namelijk nog goed herrinneren dat ik vloog met een iets te zwaar gebouwde charter met 4cc en dat was niet leuk :(

Ik wacht met bouwen totdat ik de motor+servos e.d. binnenheb, maar mijn vingers kriebelen inderdaad ook :lol:

Hmmm,
Jonathan, die 1800 gr verontrust me. Ik denk dat ik de motor-packs maar als laatste ga aanschaffen. Dus als de kist verder af is en dan eerst maar eens gaan wegen.

Die 1800 g verbaast me eerlijk gezegd niet.
Wanneer je naar de constructie kijkt en rekening houdt met het gewicht van de aandrijving en overige electronica lijkt het me haast onmogelijk de 1300 g te halen. Ik denk dat dit dan ook een iets te optimistische schatting is geweest, maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk :)

Dit is voor mij dan ook reden een Speed 700 met 10 cellen en 9x5 prop te nemen, al overweeg ik ook nog een config met vertraging en een iets grotere prop...maar dat kan altijd nog :D

Back