4 punt aansturing tuimelschijf ( H4 )

Wie kan mij vertellen hoe ik de uitslag van elke servo appart kan instellen op een FC 28V3.2 of 9ZHP van Futaba ,waarbij de tuimelschijf word aangestuurd door 4 servo's ( H4).
Je kunt de pitch wel helemaal zo instellen dat alle vier de servo's evenredig op en neer gaan, maar zodra je dan bij positieve of negatieve pitch de roll of nick gebruikt zie je dat er veel spanning op de kogellinks komen, dit komt door het niet gelijk lopen van de servo's.
Bij Graupner/Jr zenders kun je dit instellen in het zogenaamde CCPM menu.
Dit menu is zover bij mij bekend niet beschikbaar in de software van de Futaba zenders.

wie weet uitkomst bij de Futaba zenders

groetjes
Desmond :lol:

Hoi bij de fc 28 kun je menu nr. 60 "'swashmode'" gebruiken.

Daar kun je voor nick en roll de servo weg instellen. Zeker niet de atv functie gebruiken.

Succes

Ed

Volgens mij heet dat bij de 9ZHP het Swashplate AFR of Swash AFR en daar kan je de uitslagen verkleinen.
Een tweede optie is natuurlijk om de manual te raadplegen die van de 9ZHP is op de FUTABA site te downloaden, daar staat het ook heelduidelijk in beschreven.

Succes

kijk eens in het swh of swp menu moet je beslist in kunnen stellen op de 9z.

Bij de FC 28 kun je in het "swash"menu alleen de totale uitslag van pitch,ail,en elevator regelen, dus bij pitch de servoweg van de 4 servo's ( op en neer) , bij aileron de servoweg van de 2 ail. servo's ( diagonaal) en bij elevator ook de servoweg van de 2 ele.servo's (diagonaal). !!

Met dit menu kun je de servo's niet 1 voor 1 appart regelen, terwijl dit wel nodig zou zijn om de tuimelschijf absoluut spanningsvrij te kunnen afregelen in H-4 mode

De 9ZHP beschikt ook niet over deze optie, graupner wel CCPM-mode!!

maar misschien heeft iemand een andere oplossing?

groetjes

Desmond

frank,

heb al bijna alles geprobeert, met de subtrim kan ik enkel de neutraal instelling regelen, niet de einduitslag van de servo ,zowel naar links als naar recht apart.

gr

Of een nieuwe zender of servo's aanschaffen die je kan instellen, zoals Hitec en Multiplex 8)

Het probleem:
Met drie vaste punten ligt de positie van een vlak (de tuimelschijf) vast. Met een vierde vast punt is het systeem overgedefinieerd, het vierde punt geeft geen extra informatie. Sterker, het vierde punt moet de andere drie exact volgen anders wringt het systeem (= Meer stroom). Vergelijkbaar met het tafelpootprobleem: een tafel op drie poten staat altijd stabiel, een tafel met vier of meer poten nooit.

Om de vierde servo goed aan te sturen heb je informatie nodig betreffende de posities van de andere servo's. Voeg daarbij nog de niet-lineaire uitslagen ...

Voorbeeld:
Servo's direkt onder de tuimelschijf, alle 4 servo's neutraal, tuimelschuif neutraal. Geef vol pitch, geen probleem. Nu rol rechts erbij. De linkerservo zal (lineair) minder duwen dan de rechterservo zal trekken. Het systeem wringt.

Trim, dualrate enz. kunnen het systeem voor één punt wringingsvrij maken. Geef je iets collectief dan klopt het niet meer.

welkom in de wereld van ccpm.
ik oet de eerste heli nog tegenkomen met mechanische mixer met zulke problemen.

vervelend probleempje dit.

Bij de 9ZHP kan je toch in het SWH menu de aileron en nick uitslagen kleiner maken dan is het probleem toch opgelost, of begrijp ik het soms niet?

Als je de uitslag per servo wil veranderen dan ben je verkeerd bezig want dan klopt je pitch ook niet meer.

Je moet dus gewoon in het SWH menu de aileron en de nick verkleinen.

mis,
:cry:

In het swash-menu kun je alleen de totale uitslag ,links en recht samen, voor de pitch,roll,nick begrenzen.
Zoals Ron al beschreven ("Geef je iets collectief dan klopt het niet meer.")
Dit is het probleem bij H-4

gr

Desmond
:lol:

Ik heb het vroeger met m'n 9ZHP'tje wel eens geprobeerd door het hele H4 programma te negeren en gewoon met 8 PMixers te benaderen. Het voordeel is dan dat je elke servo op elke afzonderlijke control input via een 13 punts curve kunt laten bewegen.

Helaas zijn de mechanische asymmetrieën van rotatie servo's nog steeds niet zodanig te compenseren dat de tuimelschijf nooit onder spanning komt te staan.

Beste oplossing: Met een bijl de vierde servo er af slaan. (Voor al die genen die zich af vroegen waarom bij de Eco 8 er maar 3 servo's in een 3x90 graden positie staan.)

Als je vind dat je kracht tekort komt door het gemis van die servo kun je deze beter aan de tegenoverliggende zijde monteren en deze samen met de zich hier al bevindende servo hetzelfde werk laten doen. Als je het geluk hebt dat de servo's identiek bewegen kan je ze met een Y stekker koppelen, anders een magic box gebruiken.

Zoals Ron al aangaf is een perfect werkende vierpunts aansturing meestal niet voor elkaar te krijgen. (CCPM of niet) De gevraagde bewegings nauwkeurigheid vraagt om digitale servo's, maar juist deze zijn bijzonder stroomdorstig als ze hun gewenste positie net niet kunnen halen.

Ron beschrijft het probleem prima. Dit is een intrinsiek probleem van eCCPM. Hoe groot dit probleem is hangt erg af van je mechanische opzet (zorgen dat het allemaal orthogonaal is etc.). 4 servo's gebruiken is dan ook lastig. Ik vlieg wel met een 9Z WC II, maar ik vlieg niets met eCCPM (guess why?).

Ik denk dat je dit probleem wel kunt oplossen met een Rate Control Mix (pitch controls rate) of een curve mix.

Even puzzelen dus :-)

Dus om een lang verhaal kort te maken, wat jullie dus zeggen is dat een vierpunts aansturing niet gaat of niet goed gaat.

En dat iedereen die ermee vliegt, vooral mensen met schaalheli's, want dat zijn toch diegene die deze aansturing het meest gebruiken met een slecht afgestelde heli vliegen en dat bij hun als zij een bocht vliegen alle stangen krom trekken of vastlopen.

Heb ik het zo een beetje goed samengevat?

Ik denk niet dat ze willen zeggen dat een heli met een 4 punts aansturing niet gaat ? Tuurlijk gaat dat .
Ik vlieg zelf met een BK117 met PHT3 turbine, uit mijn persoonlijke ervaring blijkt dat ik de 4 servo's van de tuimelschijf met mijn Futaba zender niet voor 100 % kan afstellen zoals ik dat graag zou willen.
Op de kogellinks komen bij de maximale uitslagen soms enorme spanningen ,vooral als je volle pitch en bijv. vol rol naar links geeft.

Terwijl de servo's en stuurstangen in neutraal stand en bij het gebruik van alleen pitch absoluut gelijk zijn en gelijke uitslag hebben.

nogmaals dit is mijn ervaring,daarvoor vraag ik ook advies in deze heli rubriek !!

Ik denk dat op den duur de kogellinks, die ook maar van kunstof zijn , het zullen begeven.
In het begin had ik zelfs alu servohebels, maar omdat deze helemaal niks meegeven heb ik ze vervangen door de originele kunstof servohebels, daar deze wat meegeven en zo iets van de spanningen kunnen opvangen.

gr.

Back