4 punt aansturing tuimelschijf ( H4 )

Ok, nu mijn ervaring.
Jaren lang 4 punts gevlogen. Key was om 4 servo's te matchen, een hele klus en je een dagje bij je hobby shop. Resultaat, prima werkende 4-punts aansturing, nadeel, iets verloop bij het ouder worden. Indien je vastlopen bij volle uitslagen voorkomt, goede links gebruikt die soepel (blijven) lopen! gaat dit jaren mee.
Kortom, het kan (hoeveel werkende 4-punts zijn er wel niet in de wereld),
veel aandacht aan de servo'matching, geen extreme en soepel lopende links.

en anders naar 120 graden!
:wink:

Frank,

Het matchen van servo's brengt iets maar lost het probleem niet helemaal op. Met intelligente mixers wordt het al beter, pitch stand beinvloedt per servo de rol en nick uitslagen. Maar ik weet niet of dit in de Futaba en JR software verwerkt is.

Verder zal het probleem kleiner zijn bij schaalmodellen dan bij 3D afgestelde heli's. Schaal => hover stand rondt de neutraal stand van de servo, minder gecombineerde uitslagen, kleinere uitslagen. Dit laatste vooral bij meerblads koppen waar door het ontbreken van paddelas/pitchcompensator de uitslagen van de tuimelschijf zo'n beetje gehalveerd worden. Hierdoor zal de alles wat meer liniear blijven wat het probleem verminderd.

Met dit alles in het achterhoofd snap ik niet waarom Vario bij de Benzin Acrobatic heeft gekozen voor een 4 punts aansturing.

Groetjes,

Rick

Het voordeel is dat als er een servo het begeeft, je de heli nog met 3 servo's veilig aan de grond kunt zetten !! :P

gr.

Desmond :lol:

Ik vermoed dat met een 4-punt ansturing de servo's het veel zwaarder voor hun kiezen krijgen en het dus ook eerder zullen begeven. Dat zou betekenen dat zo'n systeem zijn eigen probleem creëert en tevens oplost.

minckelers zei:
mis,
:cry:

In het swash-menu kun je alleen de totale uitslag ,links en recht samen, voor de pitch,roll,nick begrenzen.
Zoals Ron al beschreven ("Geef je iets collectief dan klopt het niet meer.")
Dit is het probleem bij H-4

gr

Desmond
:lol:

mmm Desmond
daarom heb ik mijn futaba,s op de kast staan
:D mischien een mb339 met mx-22 iets voor je?
je hebt ze toch laatst gezien toen je hier was
trouwens hoe heeft john dat opgelost?
of heeft hij het zelfde probleem?

grt Sandor

Sandor,

John heeft hetzelfde probleem, we hebben samen de servo's zo afgesteld dat het acceptabel is, dus bij extreme uitslagen zit er wat spanning op de kogellinks, maar bij "normaal"rondvliegen kom je niet aan deze extreme uitslagen.( nu maar hopen dat de kogellinks het houden :wink: :wink: ).

Wat de MB339 betreft heb ik je een e-mail gestuurd
:lol:

Helaas is het ONMOGELIJK om 4-punts aansturing goed te krijgen, welk type zender je ook gebruikt:
Als je stuurt bepaal je namelijk een hoekverdraaiing van de servo en geen aantal mm. verplaatsing. (Teken het maar eens uit op papier)

Maar er is best wel mee te werken, dit zijn mijn eigen ervaringen met Sky-Fox en SSM schaalheli's :

Zorg voor een goede mechanische afstelling, als dit niet klopt kun je het nooit electronisch corrigeren !!

MECHANISCH
Zoek vier servo's die bij dezelfde aansturing dezelfde stand hebben (dit kost aardig wat tijd, maar is echt noodzakelijk).
Zorg dat de servo's op dezelfde hoek t.o.v. de tuimelschijf staan.
Hevels met dezelfde lengte gebruiken.

ELECTRONISCH
Alle ATV,AFR,etc op 100 procent.
Met subtrim de hevels precies haaks op de as trimmen (in hoverstand of 0 graden pitch).

MECHANISCH
Alle aansturing symmetrisch maken.
En hoe vreemd het ook klinkt, zorg voor een beetje speling.

Groeten van Eric

ff als toevoeging omdat niet iedereen dat misschien weet:

De originele hevels van Futaba die met vierarmpjes is niet symetrisch. Elk armpje staat net iets anders. Hiermee is (mechanisch) het armpje in de middenstand altijd precies recht te krijgen.

Elwin

Back