4 S Lipo staat op ontploffen...

Voor wat betreft de lipo`s in de modelbouw hadden ze daar best een stapje verder kunnen doen, nu gaat het gewoon te vaak fout !

Dat is niet helemaal terecht wat je hier zegt. Je moet je bedenken dat wij de accu's gewoon veel en veel zwaarder belasten dan feitelijk goed voor ze is. Je kan gerust stellen dat wij de accu's misbruiken. De fabrikanten zijn nu wat meer genegen om aan onze "eisen" tegemoed te komen maar dat wil nog niet zeggen dat de accu's daardoor direct volledig bestand zijn tegen ons gebruik! (of misbruik ;))
Wanneer je je wat meer gaat verdiepen in het inwendige van de accu's ga je alleen maar steeds meer versteld staan dat ze het überhäubt zo lang volhouden. Er zijn hele volksstamen die bang zijn dat de printspoortjes in de ontvanger de stroom van 5 of 6 servo's niet kunnen verwerken. Binnen in de accu's zitten geleiders die niet eens zo gek veel dikker zijn dan die printspoortjes en daar jagen we 30Amp of meer doorheen zonder er zelfs bij na te denken.
Laten we gewoon allemaal goed ons hoofd erbij houden en opletten wat we doen. De accu's nooit onbeheerd opladen. Zorgen dat er nooit kortsluiting kan ontstaan. De accu's niet te heet laten worden. En er ook voor zorgen dat we als het maar even kan een "zwaardere" accu gebruiken dan je mischien zou willen. Je kan beter een 2000mAh / 20C accu gebruiken dan 2000mAh / 10C als je 20Amp nodig hebt.

Lithium is namelijk een alkali metaal, net als Natrium en nog een paar, dat spontaan in de brand kan vliegen als het in contact komt met de buitenlucht.

Natrium vliegt niet spontaan in brand bij contact met de buitenlucht, wel bij contact met water. Doet mij een beetje aan de betrouwbaarheid van die FAQ's twijfelen....

Lithium vormt, bij contact met vocht/water een bijtende hydroxide. Vraag is dan, wat het eerste reageert: de Lithium met het water, of met het zout....

Dus ik zou toch 2 maal nadenken voor ik de "huis-chemist" ging spelen met die dingen....

Natrium vliegt niet spontaan in brand bij contact met de buitenlucht, wel bij contact met water. Doet mij een beetje aan de betrouwbaarheid van die FAQ's twijfelen....

Lithium vormt, bij contact met vocht/water een bijtende hydroxide. Vraag is dan, wat het eerste reageert: de Lithium met het water, of met het zout....

Dus ik zou toch 2 maal nadenken voor ik de "huis-chemist" ging spelen met die dingen....

Je kan het best vertrouwen. De informatie over het inactief maken van LiPo's door ontladen, open maken en een poos in zout water leggen komt van de LiPo fabrikanten zelf!!!!!!! Niks "huis-chemist" 8O. Met een beetje moeite kan je het zelf ook opzoeken, het is mij ook gelukt.
Het is de veiligste manier om te voorkomen dat er zuiver Lithium ontstaat dat in contact met water, maar ook andere organische materialen, spontaan in de fik kan vliegen. De truuk is dat het Lithium zouten moeten BLIJVEN die zijn niet gevaarlijk!

Ben er net een aan het disposen

Bij mijn aankoop zaten twee 2200mA LIPO's... een daarvan stond zo bol als een tennisbal. Zijn die accu's niet te ontgassen???
Volgens de verkoper zou de accu het nog prima doen.. nu ik vertrouw het niet. Wat kan er gebeuren als zo accu spontaan open klapt???

Dus ben ik de accu nu aan het ontladen en hem volgens de beschrijving disposen...

Frans

Laatst bewerkt:
De meesten....... dat een lipo bol wordt wil niet zeggen dat deze niet meer goed presteerd ;) Capaciteit kan iets terug lopen maar hoeft niet eens. Vermogen blijven ze soms ook gewoon nog leveren.

Niet altijd...... ik heb hier een pack dat niet onderdoet voor een nieuwe set polyquest en toch staat ie op knappen ;)

Het grote probleem is dat de LiPo fabrikanten niet exact willen vertelen wat en hoe zij hun accucellen maken. Ik heb een poos terug een paar pogingen gedaan om een wat meer uitgebreide FAQ te maken over LiPo's. Helaas kreeg ik daarbij totaal geen medewerking van de fabrikanten. Bijvoorbeeld op mijn vraag welk elektroliet er gebruikt wordt kreeg ik van één fabrikant een antwoord. Als elektroliet wordt een SPE (Solid Polymer Electrolite) gebruikt.
Tsja, dat wist ik al maar wat houdt dat precies in en waar komt dan toch die vloeistof vandaan? .... Niets, geen verder antwoordt behalve een verwijzing naar een aantal publikaties met heel algemene dingen.
Natuurlijk zoek je dan verder maar helaas een echt antwoord heb ik niet gevonden. Over wat voor polymeer er wordt gebruikt is wel iets te vinden maar dat is allemaal zeer chemisch en ik ben echt geen chemicus en weet daar niet veel van. Bovendien zijn er diverse mogelijkheden. Het enige dat ik wel heb gevonden is dat er wel een organisch oplosmiddel wordt gebruikt om de Lithium zouten in het polymeer te krijgen. Tevens moet dit zorgen voor een grotere geleidbaarheid zodat de cel meer stroom kan leveren. Geen hoger capaciteit maar meer stroom! Vaak zit dit oplosmiddel in de vorm van een soort gell in de cellen.
Dus als er toch een soort prut uit komt zal dat die gell wel zijn denk ik. Of het giftig en/of gevaarlijk is kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Je zal die prut niet moeten eten denk ik maar als je wat op je handen krijgt zal het weinig kwaad kunnen volgens mij. Zou het wel (einigszins) gevaarlijk zijn dan hadden er overal wel grote waarschuwingstekens bij gestaan en die heb ik in geen enkel artikel wat hierover gaat gezien. Weest toch maar liever voorzichtig en blijf er met je blote handen af en was ze goed voor je gaat eten! Liever (te) voorzichtig dan ziek of erger. :oops:

Zo ziet een lipo er van binnen uit:
Was Lipo´s verbergen - RC-Network

1092418337.jpg

How to Choose Between Lithium ION and Lithium Polymer Batteries - Ultralife Batteries | Engineers
"Lithium polymer batteries have the same common electrochemistry as conventional lithium ion batteries – they have a lithiated oxide cathode and a graphite anode held together in a binder matrix of polyvinlydiene fluoride and coated and/or laminated to a current collector grid. However, they contain a highly porous separator, which converts to a gel when a minimum amount of electrolyte is added to operate the cell. Lithium polymer technology uses stacked plate cell architecture, as opposed to a wound “jelly roll” found in conventional lithium ion cells, which means that they consist of die-cut anode and cathode plates that are about the size of the battery and are stacked on top of each other like a deck of cards, with the plates connected in parallel. "

Ik hoop dat je er iets aan hebt, Ernst.

Vincent

Ik kon het niet laten..

Zoals ik al wat eerder melde heb ik een extreem bolle 2200mA 3S 1P 20C lipo.
Vandaag maar eens de stoute schoenen aan getrokken.. en de cellen uit de krimpfolie gehaald...Heeeeeeeeeeeeel voorzichtig.
Alle drie de cellen stonden extreem bol.
Dus mijn nieuwschierigheid werd on bedwingbaar.. dus heb ik heel voorzichtig met een injectie naald (ik werk in een ziekenhuis) eerst eens een cel lek geprikt... deze leeg gedrukt.. in de tussentijd had ik wat epoxy lijm klaar staan en het gaatje daarmee af gedicht. Er kwam niet meer uit als een beetje gas.. met een luchtje.. geen vloeistof of gel gespot!
Vervolgens ook de andere twee cellen op de zelfde wijze behandeld.
De extreme druk is er af en accu staat nagenoeg niet meer bol. Spanning heeft ze nog.. dus maar even de proef op de som en de accu een 30 sec ontladen met een halogeen lamp.. 12V 150W dat is met 12,5Amp..de accu geeft geen krimp. wordt ook niet bol... spanning zakt naar 9,5V. (15Amp)
Ik moet bekennen dat de accu niet geladen was.. onbelast stonden de cellen op 3,81,V 3,83V, 3,83V.

Zou deze LIPO geranimeerd zijn... :rolleyes: ben even benieuwd of anderen dit ook al eens hebben geprobeerd... :confused:

Frans... W

Laatst bewerkt:
Ik heb ook een lekke lipo die ik met CA heb dichtgelijmd. Werkt nog goed maar heeft wel iets minder fut dan de anderen..... Blijft toch wel goed in balans :)

.................. Ik hoop dat je er iets aan hebt, Ernst.

Vincent
Bedankt Vincent maar dit is helaas niet helemaal het juiste verhaal. Dit is het verhaal zoals een fabrikant het uit WIL leggen maar de werkelijkheid is toch iets anders.
Zo wordt er in een LiPo cel geen losse separator gebruikt en geen vloeibaar elektroliet. Ik heb een aantal octrooi aanvragen van LiPo's gelezen. Dat is verrekte taaie stof en ik begrijp er lang niet alles van maar dat is mij wel duidelijk geworden.
Er wordt een polymeer gebruikt dat Ionen doorlaat. Dat speciale polymeer is het elektroliet en geeft de naam aan de LiPo cellen. De Litium Ionen in de vorm van een Litium zout worden in de (ik dacht negetieve) elektrode opgeslagen en om dat er goed in te krijgen en houden wordt er een organisch oplosmiddel gebruikt. Er wordt onder andere ether genoemd. Een neven functie van dat oplosmiddel is het verlagen van de inwendige weerstand door het verhogen van de Ionen geleidbaarheid van het polymeer. Dat oplosmiddel zou makkelijk naar één kant kunnen zakken dus maakt men er een soort gell van waardoor het goed op z'n plaats blijft.
Als er iets in de cel fout gaat, en helaas weet ik niet precies wat, kan er een deel van dat oplosmiddel uiteen vallen en gas worden. Daardoor gaat de cel bol staan en kan hij open barsten. Dat hoeft niet te betekenen dat de cel zal ontploffen maar als er intern iets echt goed fout gaat zal dat wel gebeuren.
In een ander draadje las ik dat iemand een bole cel heeft "lekgeprikt" om zo de overdruk kwijt te raken. Dat kan prima maar helaas ben je wel oplosmiddel kwijt dus zal de inwendige weerstand van die cel hoger worden. Vooral als de cel "lek" blijft zal het oplosmiddel er helemaal uit kunnen verdwijnen en langzaam maar zeker zal die cel een duidelijk hogere inwendige weerstand krijgen.

Bedankt Vincent maar dit is helaas niet helemaal het juiste verhaal. Dit is het verhaal zoals een fabrikant het uit WIL leggen maar de werkelijkheid is toch iets anders.
Zo wordt er in een LiPo cel geen losse separator gebruikt en geen vloeibaar elektroliet. Ik heb een aantal octrooi aanvragen van LiPo's gelezen. Dat is verrekte taaie stof en ik begrijp er lang niet alles van maar dat is mij wel duidelijk geworden.
Er wordt een polymeer gebruikt dat Ionen doorlaat. Dat speciale polymeer is het elektroliet en geeft de naam aan de LiPo cellen. De Litium Ionen in de vorm van een Litium zout worden in de (ik dacht negetieve) elektrode opgeslagen en om dat er goed in te krijgen en houden wordt er een organisch oplosmiddel gebruikt. Er wordt onder andere ether genoemd. Een neven functie van dat oplosmiddel is het verlagen van de inwendige weerstand door het verhogen van de Ionen geleidbaarheid van het polymeer. Dat oplosmiddel zou makkelijk naar één kant kunnen zakken dus maakt men er een soort gell van waardoor het goed op z'n plaats blijft.
Als er iets in de cel fout gaat, en helaas weet ik niet precies wat, kan er een deel van dat oplosmiddel uiteen vallen en gas worden. Daardoor gaat de cel bol staan en kan hij open barsten. Dat hoeft niet te betekenen dat de cel zal ontploffen maar als er intern iets echt goed fout gaat zal dat wel gebeuren.
In een ander draadje las ik dat iemand een bole cel heeft "lekgeprikt" om zo de overdruk kwijt te raken. Dat kan prima maar helaas ben je wel oplosmiddel kwijt dus zal de inwendige weerstand van die cel hoger worden. Vooral als de cel "lek" blijft zal het oplosmiddel er helemaal uit kunnen verdwijnen en langzaam maar zeker zal die cel een duidelijk hogere inwendige weerstand krijgen.

Ernst,
Bedankt voor de duidelijke uitleg... geeft in ieder geval wat inzicht over de werking van de LIPO cellen..
Dat van het lek prikken was IK..:bye: en je verhaal is heel plausibel ik rook namelijk wel een oplosmiddel achtige lucht. de Cellen heb ik na het ontgassen weer geseald.. voor wat het waard is... we gaan gewoon eens kijken wat ze doet.. weg gooien kan altijd nog dacht ik...
Na mijn korte ontlaad actie met 15Amp ( cellen waren niet geladen, 3,81V, 3,83V,3,83V) vanavond de cellen geladen, volgens de lader is er een kleine 1000mA in gegaan... (pakket is een 2200mA)
Zoals ik eerder al schreef... ik kon mijn nieuwschierigheid niet meer bedwingen vandaar het lek prikkenen ontgassen...

Frans...W

Back