Het hele internet heb ik afgezocht op zoek naar een fatsoenlijke handleiding om crow/butterfly air brakes en camber te verwezenlijken bij mijn Parkzone Radian Pro met mijn Futaba 7c systeem . Helaas, de enige handleidingen/forum berichten hierover beschrijven een beperkte functionaliteit vanwege de beperkingen van 7 kanaals zenders in het algemeen en de 7c specifiek (wat niet wil zeggen dat ik ontevreden ben over de Futaba FASST 7c, het is een geweldig goed systeem). Vandaar dat ik het zelf maar heb uitgezocht (met succes) en het resultaat met geinteresseerden wil delen om hier voordeel uit te halen (ik haal zelf ook veel nuttige info uit forums dus draag graag mijn steentje bij).
4-servo wing setup Futaba FASST 7c system, bijv. bij een Parkzone Radian Pro
<O
</O
Doel<O
></O
>
1. Het activeren (naast normale flap en aileron functionaliteit) van full/partial crow/butterfly air brakes (ailerons up en flaps down). Dit om te kunnen remmen, snelheid verlagen voor landing, snelheid verlagen tijdens een duik e.d.
2. Het activeren van full/partial camber (gehele/flaps-deel trailing edge omlaag om concave onderzijde vleugel te creeeren en daardoor drag maar meer lift. Bijv. om langzaam te kunnen vliegen met maximale lift bij thermiek.
<O
></O
>
Subject <O
></O
>
Programma is specifiek voor Futaba model 7c zender systemen.
Alle vleugelmodellen waarbij, naast de ailerons, ook flaps aanwezig zijn. Iedere flap en aileron wordt door een unieke servo aangestuurd (4 stuks in total dus).
<O
></O
>
Beperking<O
></O
>
Crow is niet proportioneel in te stellen (omdat de 7c maar 5 proportionele kanalen bevat). Wel zijn er 2 verschillende (full en partial crow) crow standen mogelijk. Ik ben van mening dat dit ook niet nodig is.
Reflex (flaps omhoog om lift te verlagen zodat je snel naar een andere thermiek bel kunt doorstoten) is niet mogelijk doordat het de 7c ontbeert aan meer mix functies. Alle Futaba systemen met meer kanalen kunnen dit weer wel.
<O
></O
>
Servo lay-out<O
></O
>
Ch1+6=ailerons
Ch2=rudder
Ch3=throttle
Ch4=elevator
Ch5+7=flaps
<O
></O
>
Zender instellingen<O
></O
>
Model: [naam geven]
D/R, Exp: [Ik gebruik geen dual rates en expo maar andere misschien wel bijv. als je de ene keer wat meer sport/aerobatic wilt vliegen (grotere roer uitslagen) en de andere keer rustig wilt (thermiek) zweven]
E.point: [NVT]
Sub-trim: [persoonlijk, als het nodig is voor je vliegtuig, doen]
Reverse: Ch3, Ch7 [voor de radian pro, bij een ander vliegtuig kan dit anders zijn]
Trim: [persoonlijk, als het nodig is voor je vliegtuig, doen]
Th-cut: INH [INH betekent niet geactiveerd]
Fail safe: Ch03 [bij wegvallen van zender signaal gaat de motor direct uit]
Para: Type: Acro
Ch5-SW-> - [= no switch]
Ch7-SW>B [je kunt ook voor A kiezen aangezien deze dichter bij E zit maar ik vind B fijner aangezien deze een langere lever heeft]
Timer: Time: 99:00 [maximale timer omdat ik toch een externe low-voltage lipo alarm gebruik maar indien je je accu’s wilt timen of anderzijds een timer nodig hebt (bijv. bij wedstrijden) dan moet je hier een andere tijd instellen]
Mode>Up
SW>3↑ [Ik stel hem in juist op het punt dat motor begint te draaien, misschien vind je het handiger om alleen hoger dan halfgas of alleen volgas te meten, dit kun je dan hier instellen. Hiermee kan ik iig eenvoudig bijhouden hoe lang ik met gas heb gevolgen van de totale vlucht duur]
P-mix1: Ch6-7
RT >-100%
>-100%
Ofs>set
Mas>Ch6
Slv>Ch7
Sw>D↑ [swith D naar beneden en mix is in werking]
[ik geef hiermee aan dat ik met switch D ch7 (flaps) slave laat zijn van de ailerons. Als ik nu het 5e proportionele kanaal VRch6 op de zender gebruik dan volgen de flaps de ailerons. Dit gebruik je indien je full camber wilt. Voor partial Camber activeer je Switch D niet en bedien je met VRch6 alleen de ailerons om zo partial Camber te verkijgen]
P-mix2: Ofs>7
RT>+78%
Mas>Ofs
Slv>Ch7
Sw>E- [midden van de 3 weg schakelaar E]
[Hiermee wijs je aan de 3-weg switch E het gedeeltelijk neerlaten van de flaps toe. Dit doe ik als voorbode op de partial crow zodat dit remmen wat geleidelijker aan gebeurt.]
P-mix3 Ofs>7
RT>+100%
MAS>Ofs
Slv>Ch7
SW>E↑
[hiermee wijs ik partial crow toe aan switch E (3e stand)]
Flaprn >On
Diff>±0%
Ail-2>Ch6
[hiermee geef je aan dat je een afzonderlijke servo per aileron gebruikt en deze dus ook als flaps kunt gebruiken (nodig voor zowel crow en camber)]
Fl-trim >On
RT >-100%
>-60%
Ofs> set
[samen met P-mix1 heb je dit nodig voor Camber functionaliteit, je kunt de rates (RT) aanpassen naar je smaak, ik doe het bij de radian pro met 60% zodat de flaps de ailerons mooi volgen met een kleine cruve op de trailing edge]
A-brake Ele>-10%
Flp>+100%
[gebruik ik eigenlijk niet (omdat crow meer dan voldoende is) maar dit is eigenlijk een flaps+elevator mix op switch G welke je kunt gebruiken als extra rem of als je scherpe bochten wilt maken]
Ele-Flap INH [INH betekent niet geactiveerd]
Flp-Ele INH
V-tail INH
Elevon INH
Ailvator INH
Ail-Rud INH
SNAP INH
Dat was het dan! Veel succes en vlieg plezier!
4-servo wing setup Futaba FASST 7c system, bijv. bij een Parkzone Radian Pro
<O

Doel<O

1. Het activeren (naast normale flap en aileron functionaliteit) van full/partial crow/butterfly air brakes (ailerons up en flaps down). Dit om te kunnen remmen, snelheid verlagen voor landing, snelheid verlagen tijdens een duik e.d.
2. Het activeren van full/partial camber (gehele/flaps-deel trailing edge omlaag om concave onderzijde vleugel te creeeren en daardoor drag maar meer lift. Bijv. om langzaam te kunnen vliegen met maximale lift bij thermiek.
<O

Subject <O

Programma is specifiek voor Futaba model 7c zender systemen.
Alle vleugelmodellen waarbij, naast de ailerons, ook flaps aanwezig zijn. Iedere flap en aileron wordt door een unieke servo aangestuurd (4 stuks in total dus).
<O

Beperking<O

Crow is niet proportioneel in te stellen (omdat de 7c maar 5 proportionele kanalen bevat). Wel zijn er 2 verschillende (full en partial crow) crow standen mogelijk. Ik ben van mening dat dit ook niet nodig is.
Reflex (flaps omhoog om lift te verlagen zodat je snel naar een andere thermiek bel kunt doorstoten) is niet mogelijk doordat het de 7c ontbeert aan meer mix functies. Alle Futaba systemen met meer kanalen kunnen dit weer wel.
<O

Servo lay-out<O

Ch1+6=ailerons
Ch2=rudder
Ch3=throttle
Ch4=elevator
Ch5+7=flaps
<O

Zender instellingen<O

Model: [naam geven]
D/R, Exp: [Ik gebruik geen dual rates en expo maar andere misschien wel bijv. als je de ene keer wat meer sport/aerobatic wilt vliegen (grotere roer uitslagen) en de andere keer rustig wilt (thermiek) zweven]
E.point: [NVT]
Sub-trim: [persoonlijk, als het nodig is voor je vliegtuig, doen]
Reverse: Ch3, Ch7 [voor de radian pro, bij een ander vliegtuig kan dit anders zijn]
Trim: [persoonlijk, als het nodig is voor je vliegtuig, doen]
Th-cut: INH [INH betekent niet geactiveerd]
Fail safe: Ch03 [bij wegvallen van zender signaal gaat de motor direct uit]
Para: Type: Acro
Ch5-SW-> - [= no switch]
Ch7-SW>B [je kunt ook voor A kiezen aangezien deze dichter bij E zit maar ik vind B fijner aangezien deze een langere lever heeft]
Timer: Time: 99:00 [maximale timer omdat ik toch een externe low-voltage lipo alarm gebruik maar indien je je accu’s wilt timen of anderzijds een timer nodig hebt (bijv. bij wedstrijden) dan moet je hier een andere tijd instellen]
Mode>Up
SW>3↑ [Ik stel hem in juist op het punt dat motor begint te draaien, misschien vind je het handiger om alleen hoger dan halfgas of alleen volgas te meten, dit kun je dan hier instellen. Hiermee kan ik iig eenvoudig bijhouden hoe lang ik met gas heb gevolgen van de totale vlucht duur]
P-mix1: Ch6-7
RT >-100%
>-100%
Ofs>set
Mas>Ch6
Slv>Ch7
Sw>D↑ [swith D naar beneden en mix is in werking]
[ik geef hiermee aan dat ik met switch D ch7 (flaps) slave laat zijn van de ailerons. Als ik nu het 5e proportionele kanaal VRch6 op de zender gebruik dan volgen de flaps de ailerons. Dit gebruik je indien je full camber wilt. Voor partial Camber activeer je Switch D niet en bedien je met VRch6 alleen de ailerons om zo partial Camber te verkijgen]
P-mix2: Ofs>7
RT>+78%
Mas>Ofs
Slv>Ch7
Sw>E- [midden van de 3 weg schakelaar E]
[Hiermee wijs je aan de 3-weg switch E het gedeeltelijk neerlaten van de flaps toe. Dit doe ik als voorbode op de partial crow zodat dit remmen wat geleidelijker aan gebeurt.]
P-mix3 Ofs>7
RT>+100%
MAS>Ofs
Slv>Ch7
SW>E↑
[hiermee wijs ik partial crow toe aan switch E (3e stand)]
Flaprn >On
Diff>±0%
Ail-2>Ch6
[hiermee geef je aan dat je een afzonderlijke servo per aileron gebruikt en deze dus ook als flaps kunt gebruiken (nodig voor zowel crow en camber)]
Fl-trim >On
RT >-100%
>-60%
Ofs> set
[samen met P-mix1 heb je dit nodig voor Camber functionaliteit, je kunt de rates (RT) aanpassen naar je smaak, ik doe het bij de radian pro met 60% zodat de flaps de ailerons mooi volgen met een kleine cruve op de trailing edge]
A-brake Ele>-10%
Flp>+100%
[gebruik ik eigenlijk niet (omdat crow meer dan voldoende is) maar dit is eigenlijk een flaps+elevator mix op switch G welke je kunt gebruiken als extra rem of als je scherpe bochten wilt maken]
Ele-Flap INH [INH betekent niet geactiveerd]
Flp-Ele INH
V-tail INH
Elevon INH
Ailvator INH
Ail-Rud INH
SNAP INH
Dat was het dan! Veel succes en vlieg plezier!