4 tact of 2 tact

Wat voor motoren betreft dat?

Zowel in tweetakt als viertakt zijn er kwaliteitsverschillen tussen merken en types. Vaak is dit ook prijsgerelateerd.

hallo,
ik wil de motor gaan plaatsen op een chipmunk van garl godberg voor het mooie geluid gaat mijn voorkeur naar een 4 takt maar.....?

Qua geluid zou een 4takt mooier zijn op een kist als deze ja, maar wat meerdere mensen al zeggen, de een heeft goede ervaringen met 2rakt en mindere met 4takt. Ik krijg mijn 4takt motoren bijvoorbeeld nooit goed afgesteld, met daarentegen de 2takt motoren wel.

Je zou ook kunnen overwegen om een benzine motor op je chipmunk te plaatsen. Ik weet alleen niet wat voor span die kist heeft?
Benzine motor maakt een nog 'echter' geluid ;)

Succes met je keuze overigens.
Grtz!
Robert

Ik heb een 4takt .91 gekocht via Himodel in China. Dit heette vroeger slechte motoren, maar dat valt tegenwoordig echt reuze mee. Alleen; goed in laten lopen!! Ik weet dat een moderne Saito na een tankje 'rijk' gewoon bruikbaar is, dat zou ik met deze niet doen. Ik heb er 4 tankjes van 300cc doorheen gedraaid, steeds minder rijk en dus steeds heter. Ik doe dat op een testopstelling, kan ook gewoon op het toestel. Met een grote prop met weinig spoed (16x4), eigenlijk meer als vliegwiel en koelfan, voor het vliegen een 14x7 of zo. Qua vermogen waren de Chinezen vroeger ook minder, maar dat is ook voorbij (mits goed ingelopen). Alleen wegen ze een klein beetje meer. Ter vergelijking; jouw Chipmunk vliegt goed op een 0.91 4takt, die Saito weegt 510 gram. De Chinees weegt 640 gram (de OS trouwens ook). Dus, accupakket wat naar achteren in de romp en klaar is Kees (of Robert).

Last but not least, staar je niet blind op nitro. "Een viertakter doet het pas goed bij 20% nitro." Stierenpoep, excusez le mot, op 20% OLIE en 5% nitro draaien ze als een zonnetje en blijft de boel lang heel. Met meer nitro heb je wel iets meer vermogen, maar die .91 is zat voor jouw Chipmunk.

Succes, en veel plezier met je Chipmunk (bouwverslag, plaatjes???)

spijker46 zei:
Je zou ook kunnen overwegen om een benzine motor op je chipmunk te plaatsen.
Daar is de Chip net te klein voor.

spijker46 zei:
Benzine motor maakt een nog 'echter' geluid
Ben i niet met je eens, op sommige kist klinkt het wel echter maar het maakt een Chipmunk "blikkerig" (althans dat vindt ik ;-) )

HugoW zei:
Een viertakter doet het pas goed bij 20% nitro." Stierenpoep
helemaal met je eens.
Een 4-takt draait met 5% nitro prima, regelmatig wordt er wel meer gebruikt.

Als je voor een viertakt gaat, zou ik mij houden bij de merken OS of Saito. Er zijn ongetwijfeld goedkopere motoren te vinden die goed werken (bv. ASP) maar je neemt er een risico mee.

Wat betreft het nitro-percentage, ik denk dat we teveel aan het generaliseren zijn. Mijn Saito FA-82a luste graag 5% nitro en liep daar prima op, maar voor een YS 170DZ bijvoorbeeld is 5% wel degelijk te weinig om 'm echt lekker te laten lopen.

Ik heb een 4takt .91 gekocht via Himodel in China. Dit heette vroeger slechte motoren, maar dat valt tegenwoordig echt reuze mee.

Dit zijn ASP motoren die ook bij Conrad verkocht worden. Scheelt wel enkele tientjes met Himodel in China.
Kwaliteit t.o.v Saito en OS en Magnum enz. zit er natuurlijk wel in maar als je meerdere vliegtuigen hebt dan draait z'on motor ook maar hooguit 1 keer per week een x aantal minuten..
Verder zijn het allemaal "klonen" en komen een aantal goedkopere motoren allemaal uit dezelfde fabriek. DAAR IS OP DIT fORUM AL EENS UITGEBREID ONDERZOEK NAAR GEDAAN.

Een goedkope motor die goed ingelopen wordt en zorgvuldig wordt afgesteld, daar is niks mis mee. Hoeveel Osjes hoor je soms slecht lopen??

Ik lees hierboven dat een "moderne Saito na een tankje rijk gewoon te gebruiken is"
Dat is dus volgens mij klinklare onzin. Ik heb ondertussen 4 Saito's in gebruik, allemaal van na 2005. 82A, 180, en 2x 62A. Het inlopen duurt juist erg lang, ik merk dat de veranderingen aan het loopgedrag van de motor pas na een 2-3 draaiuren tot stilstand komen.
Het gebruik van verbrandingsmotoren is een onderdeel van mijn RC hobby. Vaak merk ik hoe slecht mensen naar hun motor luisteren, terwijl deze toch allerlei waarschuwingen aan het geven is dat hij niet gelukkig is.
Het inlopen van een motor is niet een tankje vet en dan raggen maar, het is de omgang met de motor, de juiste methode bij verschillende soorten motoren, en je motor je laten vertellen dat hij klaar is met inlopen. En ja, dat merk je aan je motor.
Dan maakt het niet uit welk merk je hebt....Ook de goede merken zijn vroegtijdig naar de eeuwige vliegvelden te helpen.

Laatst bewerkt:
Mijn FA82a werkte na 1 tankje gewoon prima. Wel is het zo dat je na de 3e of 4e gallon merkt dat hij pas echt lekker loskomt.

Dus idd niet gelijk raggen, maar of je die 3 gallon op de grond verstookt of in de lucht, dat maakt - volgens mij dus - niet uit.

Mijn FA82a werkte na 1 tankje gewoon prima.
Prima werken en goed ingelopen zijn, zijn 2 verschillende zaken.

Dus idd niet gelijk raggen, maar of je die 3 gallon op de grond verstookt of in de lucht, dat maakt - volgens mij dus - niet uit.
Dat ben ik met je eens.

Moet er niet aan denken dat wij de vliegtuigmotoren op het werk alleen maar op een bok zouden mogen inlopen :nooo:
Wij mogen ook de eerste 50 uur niet "raggen" en geen T&G`s maken en moeten op +/-70% vermogen vliegen.

Prima werken en goed ingelopen zijn, zijn 2 verschillende zaken.

Heb je helemaal gelijk in, echter lees even waar ik op reageer. Hij zegt niet dat ie dan niet ingelopen is, maar dat ie dan nog neit 'gewoon te gebruiken is', maw hij wil op de grond langer indraaien.

Het gaat mij er om dat je 'm dus wel 'gewoon' kunt gebruiken, zolang je niet tot het gaatje gaat de eerste 3~4 gallon.

aaahh die gallons...

US gallons dus, of 3.78 liter
Een imperial gallon is meen ik 4.5 liter.
Ben jij niet "metrisch opgevoed" Hezik? hehe :-)

Frank

Jij dacht dat ik opgevoed was? Dan hadden mensen mij niet zo'n eikel gevonden hier ;)

"Hij" bedoelt met "gewoon gebruik" wat de meeste doen, even achterover houden en de laatste toeren eruit draaien, door de naald dicht te wurgen.

Tijdens het vliegen de motor verder in later draaien is het beste, maar dat is geen gewoon gebruik. De hele tijd afwisselen tussen korte bursts van vermogen en afkoelen.
En bovendien, op een vette stand, dus met gereduceerd vermogen. Als ik het moet schatten met de 82a een litertje of 10 (om echt metrisch te blijven ;-) )
Ben dat inlopen nu met een door velen verafschuwde Magnum 4T 91RFS aan het doen. Het torretje heeft al laten zien dat hij richting 9500 toeren gaat met een APC 14x7 en 18% Klotz, 5% Nitro. Niet slecht denk ik in vergelijk met bijvoorbeeld een 2T OS 91, die een 14x8 als normale belasting heeft.
En zo komen we weer richting onderwerp......

Laatst bewerkt:
Back